Tuesday, September 28, 2010

Terjemahan Ucapan Ahmadinejad di PBB Siri 2

Berikut adalah hasil terjemahan dari teks Arab Ucapan Ahmadinejad, Presiden Iran di PBB pada 23 Oktober 2010 yang lalu ke Bahasa Melayu yang diterjemah oleh Ustaz Mohd Yusof Awang, EXCO Dewan Pemuda PAS Kedah


Terjemahan ini adalah Siri 2

Rakan-Rakan Ahli Dewan

Selama ini sejak bertahun lamanya sudah jelas bahawa sistem kapitalis memang sudah tidak berfungsi dan sudah sampai masanya agar dibuat perubahan dalam hubungan antarabangsa. Mengikut tinjauan, sebab kegagalan PBB ialah kerana adanya kuasa VETO yang terdapat dalam majlis keselamatan.

Bagaimana mungkin kebenaran dan keadilan dapat direalisasikan apabila negara anggota berbalah dengan negara anggota yang mempunyai negara veto dan sudah tentu negara yang berkuasa veto akan terselamat seumpama yang berlaku dalam perbalahan kuasa 'nuklear'

Ingin saya luahkan disini adakah Majlis Keselamatan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu akan berpendirian seperti hari ini apabila Iran juga disenarai bersama negara lain yang mempunyai negara veto ??

Rakan-Rakan Ahli Dewan

Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu merupakan Pusat Penyelarasan Pentadbiran Bersama negara-negara dunia maka sudah tentulah KUASA VETO amatlah tidak sesuai diwujudkan bahkan mesti di hapuskan demi kebebasan negara-negara anggota.

Setiausaha Agung PBB mestilah bebas dalam melontarkan pendapat dan pandangan dan langkahnya dikawal oleh JAM'IAH AMMAH agar tertegaknya keadilan yang tiada pilih kasih.

Iran mencadangkan satu PERSIDANGAN KHAS penghujung tahun agar dapat dibincang peranan dan fungsi sebenar PBB. Jumhuriyyah Islam Iran amat bersedia untuk memberi buah fikiran bagi menjayakan proses REFORMASI ini.

Jelas ingin saya nyatakan bahawa pencerobohan terhadap mana-mana negara dengan alasan 'RAKYAT BUKAN HAMBA' dan 'DEMOKRASI' adalah jenayah tidak boleh dimaafkan. Dunia sebenarnya menginginkan kasih sayang, adil, kerja secara kolektif berbanding perang dan kekuatan yang bermaharajalela. Kami NEGARA - NEGARA ANGGOTA menginginkan satu pentadbiran yang ditadbir oleh individu yang berperibadi seumpama Para Anbiyak !

DUNIA BARU sedang dirasai oleh 2 benua besar AFRIKA DAN AMERIKA LATIN selepas beberapa ketika dihempas sejarah zaman... berasaskan kesatuan pemahaman dan perpaduan dan pembangunan insani mendatangkan manfaat kepada rakyat mereka. Pemimpin pun boleh menyelesaikan krisis yang berlaku tanpa campurtangan luar.

Kebelakangan ini Jumhuriyyah Islam Iran lebih agresif dalam mengeratkan hubungan diplomatik dengan kedua-dua benua ini

Ada pun yang khusus mengenai Iran,

Usaha yang banyak oleh Tehran bagi mengujudkan KEPERCAYAAN terhadap Iran melalui inisiatif Brazil dan Turki serta Iran sendiri secara serius sekalipun diganggu dengan suara-suara yang tidak bersifat undang-undang dan memang pun mereka menekan Iran agar ke MEJA RUNDINGAN

Bagi Iran :-

1- Iran tetap bersedia bila-bila masa untuk berunding atas PRINSIP HORMAT DAN ADIL

2- Cara mengugut dan menekan sudah tidak boleh diterima zaman ini.. mereka yang menggunakan uslub ini tidak lain hanyalah menghilangkan kepercayaan masyarakat dunia terhadap Majlis Keselamatan PBB yang berada di landasan yang tidak tepat lebih-lebih lagi digunakan ugutan itu terhadap negara yang bernama Iran yang cukup sinonim dengan ulama, syuara'(penyair), 'urafa'(intelektual), fannanin(golongan seni) dan kesemua itu dekat dengan ibadat dan keadilan Allah...YAKINKAH PBB bahawa masyarakat dunia masih menaruh harap dengan pertubuhan ini ?!!

Kita semua mengetahui bahawa Kapitalis dan uslub melebarkan kuasa dalam pentadbiran dunia telah pun gagal bukan hanya di zaman penjajah bertapak bahkan di zaman kerakusan kuasa dunia sekalipun !!..PINTU UNTUK MENGEMBALIKAN SISTEM 'EMPAYAR TELAH DITUTUP'

Sudah lama kami menyatakan bahawa kami bersedia untuk BERDEBAT DAN FORUM TERBUKA bersama pimpinan Amerika sekalipun di negaranya sendiri supaya kami boleh menyatakan hasrat dan meluahkan pandangan kami terhadap isu-isu Antarabangsa yang penting.

Di sini saya cadangkan agar diadakan setiap tahun forum terbuka bagi tujuan perbincangan itu.

Terakhir Kalam saya

Wahai sahabat dan rakan

Bangsa Iran, semua bangsa serta negara-negara di dunia terdedah dgn sikap pilih kasih pentadbiran PBB yang sudah pun sampai ke kemuncak yang memerlukan REFORMASI yang segera dengan cara menyediakan ketenteraman, keamanan kepada dunia dan kesemua negara anggota mesti berperanan bagi mengujudkan keadilan dan kemerdekaan sebenar yang sedang ditunggu-tunggu oleh penduduk dunia

" INSAN YANG SEMPURNA, HAMBA YANG IKHLAS MERUPAKAN KEKASIH YANG BENAR BAGI MANUSIA..BAPANYA DARI KETURUNAN NABI ISLAM..EMAKNYA DARI KETURUNAN NABI ISA...SAMA-SAMA MENUNGGU BERSAMA KEDATANGAN SEMULA NABI ISA BAGI MEREALISASIKAN PERJANJIAN YANG SUCI BAGI MENOLONG MANUSIA KESELURUHAN "

Marilah kita sama-sama bergandingan tangan dan bekerja sehingga MUNCULNYA KEADILAN

Salam rindu salam ibadah salam adil dan merdeka salam hakikat manusia..manusia yang sempurna..penolong agama Allah yang sejati..kebenaran bagi manusia...SEJAHTERA ATAS KAMU SELURUH PARA SOLIHIN DAN GOLONGAN TERPILIH

Terima kasih sekali lagi kepada Ustaz Mohd Yusof Awang, EXCO Dewan Pemuda PAS Kedah yang sudi menyahut seruan menterjemah teks Ucapan Ahmadinejad, Presiden Iran, yang disampaikan di hadapan pemimpin dunia dalam persidangan Bangsa-Bangsa Bersatu.

3 comments:

BILLYtheKID said...

IJM Corporation Berhad bakal dianugerahkan sebagai ‘Total Sub Contractor’ Kampus Baru KUIN, di Kuala Ketil oleh Bina Darulaman Berhad (BDB)?.

Anonymous said...

Kerja total sub semua boleh buat janji masyuk

Tajjawad said...

Einstein Ternyata Penganut Syiah!

Ketika media-media zionis berusaha mencegah peningkatan jumlah pemeluk baru Islam di kalangan masyarakat Barat dan berusaha mencoreng citra agama cinta damai dan keadilan ini, terungkap sebuah surat rahasia Albert Einstein, ilmuan Jerman penemu teori relatifitas yang menunjukkan bahwa dirinya adalah penganut Islam Syiah Imamiyah.

Berdasarkan laporan situs Mouood.org, Einstein pada tahun 1954 dalam suratnya kepada Ayatollah Al-Udzma Sayid Hossein Boroujerdi, marji besar Syiah kala itu, menyatakan, "Setelah 40 kali menjalin kontak surat-menyurat dengan Anda (Ayatollah Boroujerdi), kini saya menerima agama Islam dan mazhab Syiah 12 Imam".

Einstein dalam suratnya itu menjelaskan bahwa Islam lebih utama ketimbang seluruh agama-agama lain dan menyebutnya sebagai agama yang paling sempurna dan rasional. Ditegaskannya, "Jika seluruh dunia berusaha membuat saya kecewa terhadap keyakinan suci ini, niscaya mereka tidak akan mampu melakukannya walau hanya dengan membersitkan setitik keraguan kepada saya".

Einstein dalam makalah terakhirnya bertajuk Die Erklarung (Deklarasi) yang ditulis pada tahun 1954 di Amerika Serikat dalam bahasa Jerman menelaah teori relatifitas lewat ayat-ayat Al-Quran dan ucapan Imam Ali bin Abi Thalib as dalam kitab Nahjul Balaghah.

Dalam makalahnya itu, Einstein menyebut penjelasan Imam Ali as tentang perjalanan miraj jasmani Rasulullah ke langit dan alam malakut yang hanya dilakukan dalam beberapa detik sebagai penjelasan Imam Ali as yang paling bernilai.