Monday, September 27, 2010

Terjemahan Ucapan Ahmadinejad di PBB Siri 1

Berikut adalah hasil terjemahan dari teks Arab Ucapan Ahmadinejad, Presiden Iran di PBB pada 23 Oktober 2010 yang lalu ke Bahasa Melayu yang diterjemah oleh Ustaz Mohd Yusof Awang, EXCO Dewan Pemuda PAS Kedah.

Terima kasih Ustaz: Masih ada sebahagian lagi yang belum diterjemah bacalah sepenuhnya Siri 1 ini.


DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PEMURAH LAGI MAHA PENGASIHANI

Selawat dan Salam ke atas Junjungan, Penghulu dan Nabi kami MUHAMMAD SERTA KELUARGA DAN SAHABAT YANG TERPILIH disamping Para Anbiyak dan Para Rasul

"YA ALLAH, PERCEPATKANLAH KEMENANGAN BAGI PENOLONG AGAMAMU DAN JADIKANLAH KAMI GOLONGAN YG TERBAIK, PENOLONG AGAMAMU SERTA SEBAIK-BAIK SAKSI

Pengerusi dan seluruh rakan-rakan anggota,

Bersyukur kepada Allah yang Maha Berkuasa yang memberikan saya peluang untuk keberapa kalinya bagi menghadiri perhimpunan yang bertaraf dunia ini. Saya memulakan permulaan saya dengan PENGHORMATAN terhadap roh-roh mangsa banjir besar yang mutaakhir di Pakistan dan saya menyeru agar marilah kita sama-sama menghulurkan bantuan yang sudah menjadi kewajipan kita sebagai manusia yang bermaruah.

Pernah saya berucap beberapa tahun yang lepas mengenai harapan, krisis yang dihadapi oleh masyarakat dunia disamping keamanan, kemuliaan insani, ekonomi serta suasana bagi merealisasikan perdamaian dan keadilan sejagat .

Hari ini Sistem Kapitalis dan Sistem Pentadbiran yang sudah pun dimakan arus zaman sudah lemah dan tidak berdaya untuk menyahut kehendak-kehendak masyarakat Dunia. Melalui tinjauan terhadap kegagalan ini saya ingin mengemukakan ciri-ciri Sistem FUTURE ..MUSTAQBAL..AKAN DATANG yang diingini dunia !!!!

Semua yang berada di dalam dewan ini mengetahui bahawa seluruh para anbiyak dipertanggungjawabkan agar menyeru manusia supaya menyembah Allah yang Esa, mengeratkan hubungan kasih sayang dan memperkenalkan kepada manusia jalan sebenar menuju kebahagiaan...dalam masa yang sama mengajak manusia agar berfikir dan mendalami ilmu agar mereka mengenali hakikat sebenar serta menjauhkan SYIRIK.

Semua dakwah para Anbiyak adalah sama. Setiap nabi memperkuatkan perjuangan nabi sebelumnya, memberi khabar gembira dengan kedatangan nabi yang akan datang dan menyampaikan Islam secara keseluruhan sesuai dengan kemampuan manusia. Ini berterusan sehinggalah datangnya Muhammad saw. Nabi Akhir Zaman yang dianggap PENYEMPURNA RISALAH namun disebalik itu kami mendapati golongan DIKTATOR DAN MADDIYYAH tercegat di hadapan menghalang dakwah yang mulia ini berwajahkan NAMRUZ berhadapan dengan IBRAHIM..berwajahkan FIRAUN berhadapan MUSA dan MATERIALISTIK berhadapan ISA dan MUHAMMAD saw. !!!..begitulah kurun ini yang menyaksikan BARAT yang RAKUS dengan kekejaman dan kezaliman, sedangkan di kurun pertengahan telah muncul mereka yang berada di barat agar berpegang dan iltizam dengan ISLAM yang penuh dengan nilai-nilai murni serta akhlak insani dan lebih dari itu mereka sanggup berhadapan jahiliyyah semasa dengan penuh keilmuan dan akal yang waras

Terputusnya manusia dengan wahyu langit bermakna terputusnya manusia dengan rohnya sendiri. Manusia sememangnya sesuai untuk menggapai hakikat alam, menyerlahkan kebenaran, keadilan, kesempurnaan, kebahagiaan dan lebih dari itu amat sesuai menjadi khalifah di atas mukabumi. Malangnya manusia mengatasi kemampuannya dengan hanya sekadar menumpukan kepada alam kebendaan, kerja, perut dan naluri peribadi maka sebab itulah nafsu manusia sudah mengatasi keaslian hakikat dirinya !!!

Individu dan masyarakat sentiasa bertelagah dan kebahagiaan mereka hanyalah seumpama barang gadaian. Pertelagahan lebih terserlah berbanding pembangunan insan kerana ingin mengekalkan kuasa. MANUSIA MENYEMBAH KAPITALIS DAN BUKANNYA ALLAH MAHA ESA YANG MENJADI LAMBANG PERPADUAN DAN KASIH SAYANG. Justeru itu terbukalah pintu kehambaan sesama manusia, penjajahan sehinggakan banyak negara di dunia terpaksa mengemis kepada negara Barat dan kesempatan ini digunakan oleh Barat untuk memperhambakan jutaan manusia, meruntuhkan institusi kekeluargaan sehingga kekayaan bumi, hak asasi dan intelektual bangsa terhidang untuk diragut, diperangi, diceroboh dan dirampas dan penghapusan etnik yg menghinakan.

Namun kehidupan mereka kembali mulia dan bersinar setelah penjajah yang rakus itu berambus dari bumi mereka dan kemerdekaan mereka diiktiraf.

Di awal kurun yang lalu terdapat slogan-slogan yang cantik dan sedap didengar seperti BEBAS, HAK ASASI MANUSIA, DEMOKRASI sebagai pengharapan dan ubat yang mengubati bangsa luka-luka parah yang lalu, namun sekarang lenyap pengharapan itu dengan berlakunya tragedi-tragedi lebih dahsyat dari apa yang pernah dirakamkan sejarah perang dunia kedua dahulu seperti penjajahan Palestin, perang Korea, perang Vietnam, perang Iran Iraq, perang di Afghanistan dan
peperangan di Afrika.. bunuh..dera..keganasan..dadah..kefaqiran..aparthied perbezaan warna kulit.. rampasan kuasa dan jangan lupa kerajaa
n diktator Amerika Selatan yang bertulang belakangkan Barat melariskan jenayah..menodai genjatan senjata..berleluasa penggunaan senjata nuklear dan kimia menyebabkan dunia lebih terdedah kepada bahaya.. Ya! ianya tidak mengapa.. asalkan kuasa Barat dapat mencapai matlamat mereka!!!.

Rakan-rakan anggota,

Terbaru kita menyaksikan perbuatan yang cukup BIADAB serta tidak bersifat dan berwajahkan manusia tatkala dibiarkan PEMBAKARAN TERHADAP ALQURAN.. kitab langit yang merupakan mukjizat yang kekal bagi NABI ISLAM, dialah yang menyeru manusia ke arah penyembahan Allah yang Esa, tegakkan keadilan, eratkan kasih sayang, makmurkan bumi, berfikir dan berakal, membela mereka yang dizalimi serta memerangi kezaliman. AlQuran men ghidangkan cerita-cerita baik NABI-NABI ALLAH seperti Nuh, Ibrahim, Ishak, Yusof, Musa dan Isa Alaihimussalam menyampaikan RISALAH DENGAN PENUH AMANAH.. adakah mereka membakar agar terbakar segala kebenaran ???

SESUNGGUHNYA KEBENARAN TIDAK AKAN MUNGKIN DIBAKAR DAN ALQURAN TETAP AKAN KEKAL ABADI kerana ia adalah kalam ALLAH YANG KEKAL ABADI !!!

Perbuatan ini hanyalah lebih menambahkan jurang kebencian antara penduduk dunia dan inilah 'PERBUATAN SYAITAN' yang mesti ditumpukan perhatian agar kita tidak sama terjebak. Saya mewakili rakyat Iran menghulurkan penghormatan terhadap kesemua kitab-kitab SAMAWI langit dan beriman dengannya.. lagi-lagilah AlQuran..kitab yang suci yang cukup kami agungi.

Bersambung....

Semoga diberi kesihatan yang baik dan sentiasa dalam rahmat Allah untuk meneruskan terjemahan.
Doa dari Abang Aris Untuk Ustaz Yusof.

3 comments:

BILLYtheKID said...

Amin Ya Robbal'alamin. Ini la PEMIMPIN, hanya kepada kekuasaan Allah swt saja sandaran dan perhitungan baginya.

anak said...

tq

Revolusi Pembudayaan Selawat said...

Salam, tuan empunya blog.
mohon izin untuk disunting dan dipautkan ke blog kami.

Syukran lillah, terima kasih.

Solawat!