Monday, March 2, 2009

Malu Kat Budak Umur 16 Tahun (Tingkatan 4)

Tunjukkanlah Kami Jalan Yang Lurus

Petikan Buku Sejarah Tingkatan 4, Terbitan Dewan Bahasa Dan Pustaka, cetakan 2005, muka surat 85.

Pengaruh Hindu dan Buddha dalam Sistem Pemerintahan

Sebelum lahirnya kerajaan awal, pemerintahan di setiap petempatan awal di Asia Tenggara diterajui oleh seorang ketua. Pada masa itu gelaran raja belum digunakan. Gelaran tersebut mula digunakan apabila muncul kerajaan awal yang dipengaruhi oleh sistem beraja di India. Dalam sistem tersebut, raja berada di puncak pemerintahan. Dibawahnya terdapat kerabat diraja dan selepas itu, pembesar, termasuk ahli agama, iaitu Brahmin. Kemudian terdapat pula rakyat daripada perlbagai golongan dan yang paling bawah ialah hamba.

Raja berkuasa mutlak dalam semua asperk pemerintahan yang meliputi pentadbiran, hubungan luar, ketenteraan dan khazanah negara. Perintah raja menjadi undang-undang wajib dilaksanakan. Sesiapa yang melanggar perintah bermakna mereka menderhaka dan tidak akan diampunkan. Raja dikehendaki adil terhadap golongan yang diperintah.

Rakyat takut untuk menderhaka kepada raja walaupun raja tidak berlaku adil. Ketakutan ini timbul kerana wujudnya kepercayaan bahawa raja merupakan bayangan Tuhan. Maka, lahirlah konsep dewa-raja dalam sistem pemerintahan kerajaan awal di Asia Tenggara. Sehubungan dengan itu, raja tuhan atau dewa-raja turut dipercayai memiliki kesaktian, maka kemudiannya lahirlah unsur mitos dan lagenda tentang asal-usul raja untuk memperkuat kedudukan dan status raja sebagai pemerintah.

Bagi mengukuhkan lagi kedaulatan raja, diwujudkan perlabagai adat istiadat seperti pertabalan raja. Upacara pertabalan ini dipimpin oleh golongan Brahmin tanpa mengira sama ada raja tersebut menganut agama Hindu atau Buddha. Tujuan adat istiadat diwujudkan adalah untuk membezakan kedudukan raja daripada golongan yang diperintah.

Selanjutnya baca pula.........

Petikan Buku Sejarah Tingkatan 4, Terbitan Dewan Bahasa Dan Pustaka, cetakan 2005, muka surat 111.

Penentangan Terhadap Islam

Islam juga ditentang kerana ajarannya yang menyarankan prinsip persamaan taraf sesama manusia. Prisnsip ini amat bertentangan dengan sistem sosial masyarakat Arab Jahilliyah yang mewujudkan perbezaan darjat antara golongan atasan dengan bawahan. Selain itu, mereka juga menolak konsep persaudaraan Islam yang sangat bertentangan dengan konsep assabiah yang menjadi pegangan mereka. Begitu juga dengan amalan dan akhlak yang keji seperti mencuri, merompak dan menindas yang menjadi kebiasaan mereka tetapi dilarang sama sekali oleh Islam.

Itulah kenyataan jelas dan terang sebab wujudnya sistem pemerintahan beraja di Asia Tenggara yang mewarisi sistem beraja Hindu yang mengkasta manusia, sedang dalam sistem Islam manusia adalah sama taraf melainkan tahap taqwanya kepada Allah swt yang diakui sendiri oleh Penulis Buku Teks untuk pelajar-pelajar tingkatan 4 dan diterbitkan oleh Dewan Bahasa dan Pustaka. Jangan pula selepas ini buku teks itu pula akan diharamkan pelajar membacanya, kerana berlawanan dengan anutan yang dipegang oleh UMNO.

Aku tetap memilih sistem pertama yang diketengahkan oleh Junjungan Besar Rasulullah saw, dan tidak akan mengikut sistem yang telah menyimpang yang dilakukan oleh Dinasti Umaiyah, Abassiyah dan berikutnya.

Oleh itu, bagiku, adalah tidak layak kepada sesiapa yang menyambut hari kelahiran Junjungan Besar Rasulullah saw, tiba-tiba ia seolah-olah mempertahan ajaran agama Hindu.

Semoga pelajar Islam, Tingkatan 4 yang menghadhami buku sejarah Tingkatan 4 terbitan Dewan Bahasa dan Pustaka tahun 2005 akan berjaya meletakkan kembali ajaran awal Junjungan Besar Muhammad saw di landasannya Sirathal Mustaqim.

Ingatlah....
Jadi Hamba - akhirnya Mati
Jadi Presiden - akhirnya Mati
Jadi Raja - akhirnya Mati
Jadi Rakyat - akhirnya Mati
Jadi Miskin - akhirnya Mati
Jadi Kaya - akhirnya Mati
Jadi Segak - akhirnya Mati
Jadi Jahat - akhirnya Mati
Jadi Baik - akhir Mati
Jadi BN - akhirnya Mati
Jadi PAS - akhirnya Mati
Duduk, berdiri, tidur, jaga, makan, jalan, berak, kencing, demam, sihat, kuat, .... apa-apa je.... akhirnya Mati
Persoalannya
Bersediakah kita untuk kehidupan selepas Mati, dengan menjadi dunia sebagai Jambatannya???


No comments: