Wednesday, July 29, 2009

Jabatan Insolvensi Cekik Darah dengan Akta Lapuk 1967???

Kali pertama dalam hidup aku berurusan dengan Jabatan Insolvensi.

Tujuan berurusan dengan Jabatan Insolvensi yang tidak famous dan tidak dikenali ramai ini, ialah kerana berhasrat untuk membantu seorang sahabat menyelesaikan kes ke Bankrupannya yang telah tertanggung selama 3 tahun.

Berurusan dengan seorang pegawai wanita, yang berumur sekitar 28 tahun (aku rasa le....... bila tengok romanya), seorang pegawai yang baik dan ramah........ Aku pergi bersama dengan sahabat yang bankrup itu. Berurusan sambil berdiri, dikaunter yang sempit, kerana bilik tengah ubahsuai dan fail bertimbun, setakat seorang boleh masuk, jelas pegawai muda itu.

"Kesian....... oooooo patutpun pejabat bankrup" otak jahat aku berkata kepada aku.

Mengemukakan soalan-soalan demi soalan kepada beliau, sahabat aku yang bankrup dok pulun tanya mengenai aset-asetnya yang telah ditelan oleh Jabatan Insolvensi, seperti duit-duit beliau dibank, wang hibah RM9.10 pun ditelan......... hasil lelongan awam harta tanah beliau dan duit bunga riba yang terpaksa dibayar selain hutang. Sementara aku pula cuba mencukil ada lagi ke kes-kes yang dibuat oleh sahabat aku tu, kerana bimbang selepas tolong selesai kes yang ini, timbul pula kes yang lain.

Pegawai itu jawab, "setakat ini, tiada, kecualilah Encik ini cakap tak betul dengan Saudara", sambil menunjuk kepada sahabat aku tu.

Aku balas balik, "Saya mai ini untuk pastikan dia tak kecoh kami, kawan-kawan yang nak tolong minta saya mai tanya dan semak bagi habih-habih supaya selepas kami bebaskan dia, tidak ada tuntutan berbangkit."

Aku pun mula, tanya......... pasai apa macam ini.......... sahabat aku pula mencelah mengapa begini... sebab apa jadi lagu ni......... kami tak faham le.........

Akhirnya, pegawai itu bagi rumusan dan menjelaskan untuk selesaikan kes kebankrupan itu perlu membayar sebanyak jumlah sekian bayaran dan mesti campur dengan jumlah bunga sebanyak sekian bayaran.

Kami pun turun lift dari tingkat tiga, naik atas kereta, sembang nguk-ngak, nguk-ngak, tak faham, makin tak faham. Esoknya call sahabat aku, ajak dia jumpa di restoren Aziz, taman Anggerik dekat Pejabat Naset............ oop silap YB Mohd Nasir.

Jumpa, order tea tarik, roti canai garing, kuah taruk atas dan terus bincang. Sebab apa begini dan begitu........ keputusan dicapai supaya jumpa terus dengan Pengarah Insolvensi untuk dapat penjelasan kerana untuk sahabat aku ni nak bebas dari bankrup terpaksa bayar bunga lebih kurang 15% dari hutang yang dia ada, setelah tolak aset tunai yang ditelan insolvensi.

Balik rumah........... baru aku terfikir, lebih baik tulis surat terus kepada Pengarah Insolvensi dan dalam surat nyatakan fakta kami dan juga minta fakta Insolvensi. Call sahabat aku tu dia setuju. Aku terus taip surat dengan fakta-fakta dipihak kami menyatakan bahawa Insolvensi terlebih tuntut sebanyak sekitar RM4,000.00 ............... pederas kereta pi rumah dia, minta dia sendiri pergi hantar surat tu ke pejabat insolvensi. Jam 4.30 petang itu juga sahabat aku menghantar surat Mohon Penjelasan itu.

Dalam pukul 5.00 petang, Pegawai Insolvensi yang kami jumpa kelmarin call, dan minta datang esok, jumpa dengan Pegawainya yang lebih atas untuk terang kedudukan yang sebenar dan beliau menekankan jumlah bayaran yang perlu dijelaskan masih tidak berubah.

Esoknya, Rabu, jam 11.45 pagi kami berdua sekali lagi, naik liff ketingkat 3, Wisma Persekutuan, masuk jumpa Pak Guard dan beri tahu nak jumpa pegawai sekian-sekian.

Masuk jumpa, "Aaaaah............ pegawai yang sama". Kali ini di dalam pejabat yang penuh fail bertimbun hampir sama tinggi berdiri disekeliling.

"Ya, Encik tak faham apa lagi, cuba terangkan" katanya dan wajah tidak ceria seperti kelmarin dulu.

Sahabat aku pun mula tanya, aku mencelah........ Pegawai conteng angka-angka atas kertas A4, tak faham dan tak faham. Muka Pegawai makin bekerut, tapi masih menjawab.... minta izin untuk panggil Pegawainya yang lebih atas. Itu yang kami tunggu-tunggu.....

Pegawai lelaki masuk jumpa kami, OK boleh tahan............ dia ambil alih dikerusinya dari pegawai wanita.

"Ok, Encik, terangkan dimana yang tak faham" minta Pegawai lelaki itu.

Sahabat aku pun, terang, "Begini......... saya hutang RM93,000.00 dengan bank dan telah diisytihar bankrup kerana tak mampu bayar, maka kes itu perlu diselesaikan melalui Jabatan Insolvensi. Saya dah minta kurang dan bank bagi kurang sehingga RM65,000.00 dan jumlah inilah yang diterima pakai oleh Jabatan Insolvensi."

Sahabat aku menambah lagi, "Sekarang ini aset-aset saya yang telah dipegang oleh insolvensi ialah sebanyak RM11,632.00, oleh itu RM65,000.00 tolak RM11,632.00 aset tunai saya menjadikan jumlah pokok yang saya kena bayar ialah RM53368.00."

"Persoalan saya, mengapa saya diminta membayar sebanyak RM62,939.00?, dari manakah datangnya lebih bayaran sebanyak RM9,571.00 iaitu bunga riba sekitar 18 persen telah diminta oleh Jabatan Encik?."

"Ok, habis..........." tanya pegawai lelaki, itu sambil pegawai wanita ada bersama untuk mendengar penerangan bossnya.

Pegawai lelaki itu pun terang, panjang lebar satu persatu dengan jelas dan teratur, menggunakan pen biru, merah, kuning, hijau .............

Ringkasnya begini,

1. Kos Pentadbiran sebanyak RM900.00 hingga ke RM1,500.00

2. Cukai kepada kerajaan bila duit sahabat aku masuk ke Insolvensi akan dikenankan 7 persen. Duit dari mana-mana bank yang masuk ke insolvensi akan dicukai 7 persen, duit dari jualan harta tanah akan dicukai 7 persen, duit hibah bank walau 9.10 akan dikenakan cukai 7 persen juga. Katanya walau 10 sen sekali pun duit yang masuk ke insolvensi akan dikenakan cukai 7 persen. Jadi disini cukai ialah sekitar RM4,550.00 yang mesti ditambah dari hutang pokok.

3. Cukai kepada kerajaan bila duit hendak dibayar kepada bank tempat sahabat aku berhutang akan dikenakan pula 5 persen. Jadi disini cukai yang dikenakan ialah RM3,900.00

4. Lain-lain kos.

Campur semua lebih kurang jadilah jumlahnya RM9,571.00 yang terpaksa ditambah oleh sahabat aku dari jumlah hutang pokok yang ada di Jabatan Insolvensi, sudahlah dia bankrup, tiga tahun dok pulun cari duit, nak sara anak isteri, kawan-kawan dulu masa kaya dok sama-sama pekena tee tarik pun dah tak peduli, kadang-kadang terpaksa hutang cina kapiaq kerana malu nak hutang kawan karib nak bayar yuran anak sekolah........... tiba-tiba Jabatan Insolvensi pula bila adalah beberapa sahabat-sahabat lama dan baru nak cuba tolong jelaskan hutang sahabat yang bankrup ini, namun atas alasan akta Bankruptcy 1967 yang lapuk itu terpaksa lagi cari RM9,571 yang mudah dikira sebagai RM10,000 lagi, selain menjelaskan hutang pokok.

Aku menyeru dengan penuh kesedaran agar akta lapuk 1967 ini hendaklah dikaji semula, semuga Hj Mahfuz ka, Solahudin ka, Dr. Hatta ka, Dr. Hayati ka...... berilah cadangan di Parlimen supaya akta lapuk ini dipinda dan memudah mereka yang bankrup dan mereka yang ingin menolong orang yang bankrup bebas dari terus bankrup kerana kadang-kadang boleh digunakan sebagai senjata untuk tidak dibenar memegang jawatan.

Sudahlah bankrup, duit tak tak, nak bayar terpaksa bayar lebih RM10,000.00 ....... cuba bayang kan tuan-tuan........... bayangkannnnn. Kalau setakat servis cas RM1,000 ke boleh le tahan.

Itulah kisah 2 hari bersama Jabatan Insolvensi............. terima kasih atas kerjasama baik yang diberikan, oleh pegawai-pegawai Jabatan Insolvensi. Sahabat kita ini insyaAllah akan bebas dari bankrup dalam tempoh terdekat ini, doakan kejayaan membebaskan beliau dan merubah Akta Bankrup 1967 Cekik Darah dan Lehir yang terpaksa diikuti oleh pegawai di Jabatan Insolvensi dengan penuh amanah sehingga ke sen yang terkecil.

240 comments:

1 – 200 of 240   Newer›   Newest»
Anonymous said...

alamak! baru je cadang nk pegi ke pejabat insolvensi. klu mcm ni x jd la jwbnye. baca dlm suratkhabar bukan main lg nk membantu. ini bukan nk membantu nk kasi cekik darah ada la... aduhai! nasib2.

man nor man@wan nor man said...

sape suruh hang cari peyakit,sape sruh tak bayar hutang,kalau bayar kan tak payah pergi insolvensi.....kite jangan salah kan org cermin diri lihat hati....yang baik dari yang esa yang buruk dari sapa lagi lu pikir la sendiri

Anonymous said...

tu lah pasal. no wonder la kenapa bankrap. dahla bankrap, bengap pulak tu, banyak soal, membebel pulak dalam blog. lain kali kalau taknak kena macam ni, rancang perbelanjaan tu. jangan belanja ikut nafsu setan. mintak puak puak PAS YANG BERIMAN ABIH NI ajar camana perbelanjaan berhemah. OK? jangan dah kena baru menyalak salahkan akta la itulah inilah.

Anonymous said...

Kalau hutang Bank Islam dan tak boleh bayar akta mana pulak yang hendak dipakai? . Adakah syarie akta yang macam ini ? .

Bank islam mesti pakai undang2 islam lah . Itu baru betui .

Anonymous said...

sebagai pengamal media, saya tahu bagaimana jabatan ini berfungsi dan ia berada pada landasan yang sepatutnya ketika ini.Justeru, cadangan saya, ambillah ini sebagai iktibar dan kalau sudah berhutang...bayarlah...

Dato Malinja said...

Tingkat 2, BHEUU, Presint 3 - masuk ikut pintu Selatan.

Inilah Jabatan paling paria yg pernah aku berurusan.

Staf muka toya kat kaunter, tak henti-henti sembang hal peribadi macam tak ada kerja nak buat. Memang terlebih staf, jabatan ni. Sombong bodoh pulak tu.

Boss dia nama Datuk Karim - satu hari aku nak jumpa mamat ni dan bagi lecture tentang penurusan jabatan.

shamsulS2 said...

Anggaplah semuanya itu sebagai dugaan daripada Tuhan yang Maha Esa. Janganlah kita marah dengan dugaan tersebut dengan mencaci hina insan-insan yang terlibat.Hentikanlah penggunaan ayat dan bahasa sindiran dan kasar serta kesat.Bersabarlah menghadapi segala dugaan seperti muslim yang beriman kepada Tuhan yang Maha Esa.Ingatlah segala dugaan tersebut datangnya daripada Tuhan yang Maha Esa untuk menguji hambanya.Amin.

Anonymous said...

Sebab itu le bila dah buat hutang kat mana2 institusi kewangan, maka buatlah bayaran ansuran sebelum tindakan undang2 dibuat dan anda menjadi bankrap..

Anonymous said...

Jangan bongkak man nor. Kalau kena kepala sendiri baru tahu susah perit hidup.
Jabatan Insolvensi sepatutnya membantu yang berhutang supaya dapat melangsaikan hutang dari pihak bank pada skala yang termampu. Tetapi sebaliknya yang berhutang bertambah beban itu saya akui dan saya lihat sendiri. Tambahan denga karenah birokrasi yang melambatkan proses dengan sistem akaun yang tidak teratur dan ada juga pegawai yang langsung tidak memahami buat akaun walau pun dikira berkelayakkan memegang jawatan.

Anonymous said...

jabatan insolvensi sememangnya ditubuhkan untuk menolong org2 bankrap dan syarikat yg digulungkan dengan menjadi sebagai orang tengah kepada mereka-mereka yang gagal membayar hutang ni. jabatan insolvensi bkn badan yang membankrapkan org,tetapi status bankrap 2 dijatuhkan oleh mahkamah tinggi atas permohonan institusi kewangan or individu.
sebenarnya org yg dijatuhkan bankrap ni,bila dh dirujuk kepada insolvensi,dia sebenarnya terselamat dari ditindas oleh pihak bank yang mengenakan interest yg tinggi,tetapi insolvensi hanya mengenakan 6% (fixed) sj interest untuk pentadbiran kes kebankrapan individu 2.
berkenaan dengan kos pentadbiran 2,mmg jbtn insolvensi akan kenakan kos tersebut untuk pentadbiran kes individu 2.
FYI,akta kebankrapan 1967 yang dikatakan lapuk 2 skang dalam proses penggubalan semula untuk mewujudkan akta yg lebih adil dan saksama.sama2 la kita tggu bila akta tersebut akan diwartakan..

Anonymous said...

Klo dh namanya berhutang knala mmbayornye..tp ingtlah len kali..buat sesuatu biarlah ikut kemampuan...sedikit2 lama2 jd bukit..dan insolvensi tu sbnarnya hanya org tgah...kata pemutus ialah mahkamah...klo ada panggilan suh p mahkamah baik p ja...jgn lari....mujurla ada jugak jabatan yg nk dgr msalah penghutang...klo dpt kt ah long??...maunya kna pancung..

Anonymous said...

nape laaa asal org tak bayar hutang je...org ingat dia saje2 tak bayar. Ingat....nasib kita ni ada masanya ok...ada masa ko. Kalau dah masa dia pinjam tu mmg mampu, pastu dah Allah nak duga...dia jatuh papa kedana...korang apa tau. Cakap mcm bagus je, kena batang hidung sendiri baru tau.

bapak anak 2 said...

alamak.. ada fail kat isolvensi shah alam jugak, nak pegi,...member2 gertak nanti kena gari plak.. last jadi takut. nak apply keja dgn company corporate pun takut tak boleh terima gaji melalui bank, so dok keja ngan mana2 company sdn bhd yang sudi bayar cash chq. TU LAH NASIB KU...

Anonymous said...

Dah berhutang kena la bayar. Kalau dah tak bayar ini la penangannya. Itu la yg ko tau komplen sana komplen sini. Ini salah sendiri. Tau hidup nak maki hamun mcm paria. Tau pon kau sbgai manusia buat kesilapan, bila pengurusan insolvensi yg manusia jgk buat kesilapan kau nak ckp banyak mcm ko tu paling bagus. Ini mcm bangsa melayu mmg ranap la. Mmg patut ko masuk insolvensi ni, sbb ayat kau sendiri dah tunjuk keperibadian kau. Pandai hutang x pandai bayar. Lu pikir sendiri la wei. PUI!

Anonymous said...

tak semua orang berhutang dan kena bankrap tu disebabkan berbelanja tak berhemah. tapi mungkin masa berhutang tu terjadi perkara diluar dugaan. terutama orang yang berniaga dan kontraktor. jika customer tak bayar.. kontraktor tak dapat claim.. kadang2 benda ni diheret sampai nak makan pun susah. bagi yang kerja kerajaan memang la sedap mulut cakap kat orang yang kena bankrap ni tak pandai berbelanja la.. tak beringat la.. tau la kedudukan korang selesa sebab sampai pencen ada gaji. jangan korang ingat, hidup korang senang hari ini dan selamanya senang. kalau tuhan nak tarik nikmat.. bila2 masa sahaja tuhan boleh tarik..

Anonymous said...

Jgn la ckap org bankrap sbb x nak byr hutang.... xsemua mcm tu... mungkin ada mslh yg menyebabkn jd begitu. Mcm sy, dibankrapkn sbb jd penjamin pd loan bank yg arwah suami sy bt (ats nama syarikat sbb sy salah seorg pengarah syarikat). Takdir Allah x siapa tau, arwah suami sy jtuh sakit n meninggal dunia. Syarikat berhenti beroperasi n sy x dpt byr loan. So sy dibankrapkan. Bayangkn hdup sy mcmana dgn 4 org ank yg masih kecil... nk kerja pun ssah org x nak terima... Sy pergi pej insolvensi bgtau knp sy dibankrapkn sedangkn loan tu bercagar tanah yg bernilai melebihi jumlah loan yg prlu dibayar. Knp bank terus bankrapkan sy sedang ada tanah yg boleh dilelong utk langsaikn hutang. Pegawai pej insolvensi x tau pun psl ni.. Rupanya pihak panel lawyer bank yg failkan kes bankrap sy x bgtau yg loan tu bercagar. Lps dh bankrapkan sy bru bgtau yg loan tu bercagar. Mengikut kt pegawai tu x sepatutnya sy dibankrapkan. Sy hubungi pihak bank, cakap ngan pegawai bank n dia pun bgtau sy x sepatutnya dibankrapkan. N nak tau apa pegawai tu bgtaun sy?... Dia cadangkan sy supaya saman bank sbb katanya nanti pihak bank tersebut akn saman balik panel lawyer tu.aduii... dh setahun sy hdup ssah disebabkan status bankrap yg x sepatutnya sy tanggung. Yg paling sy kesian anak2 sy... mereka kan ank2 yatim... blh kt hari2 mkn nasi lauk telur n kicap shj sbb sy x mampu nk beli lauk lain. Yg sy pastikn ada dlm rmh sy ialah bekalan beras wlaupun trpaksa berhutang sana sini.Belum sakit demam ank2 lg...ni boleh dikira menganiaya ank2 yatim kan... Sepatutnya byk yg perlu disiasat sblm seseorang tu dijatuhkn hukuman muflis ni... Mcm kes sy,.. tanah yg dicagarkan yg x dinyatakan bila bank nk bankrapkan sy... skrg sy dlm proses mohon pembatalan dgn mahkamah tp punyalah lambat..... x blh ke kes2 seumpama ini dipercepatkan?.. yer la kannn... kes2 sebegini melibatkan masa depan bkn sy sorg tp jg ank2 sy... Baru2 ni sy dipanggil temuduga kerja gov (spa-yg sy pohon sblm sy dibankrapkan)... sy bimbang status ni akn menghalang pelantikan sy nanti sekiranya sy lulus temuduga tu nanti sedangkan status bankrap tu x sepatutnya sy dapat... kalau ini terjadi sy akn betul2 terkilan... peluang ni mungkin akn dtg sekali shj dlm hdup sy sedangkn sy ada 4 org ank2 yg perlu sy besarkn... nk kerja dgn org ssah nya nk dpt sbb nk compete ngan yg lebih muda dr kita yg dh nk masuk 4 series bila2 masa sj lg....

Anonymous said...

NAK BUAT CLEARANCE MEMANG LAMBAT. KES SAYA DAH BAYAR FULL OGOS '11. SAMPAI SKRG NAMA TAK CLEAR LAGI.
KAT INSOLVENSI PEGAWAINYA SELALU TUKAR. NAK TANYA MAHKAMAH TAKUT KENA BELASAH PULAK.. DAH LA KENA TAMBAH DUIT LAWYER TAK PASAL.. AKU RASA YG JAHAT DALAM HAL NI LAWYER LA.
DULU AKU BUAT SURAT KAT BANK OFFER BAYAR PENUH, BANK KATA OK. TAPI LAWYER BANK TAK SABAR SBB AKU MINTAK TEMPOH LAGI 3MINGGU UTK DPT DUIT. DAPAT JE DUIT TERUS BAYAR, PUNYA KECEWA BILA BANK BG TAU AKAUN NI KENA BAYAR KAT INSOLVENSI! PETANG TU DAPAT SURAT LAWYER KATA KITA DAH BANKRAP MINGGU SEBELUMNYA.

Anonymous said...

Pd sapa yg terkena,ianya mungkin perit.Pd sapa yg tak terkena,jgnlah menyombomg sangat.Cuba belajar drp yg pernah terkena supaya diri sendiri tak terkena di kemudian hari.Ingat kalau nk kena tu tak semestinya bilamana kita berhutang,kalau kita jadi penjamin pun silap tarikh boleh di sabitkan kan sama atas kesilapan orang lain.

Mata Hati said...

Gua sgt BERSETUJU dgn penulis blog atas beberapa faktor :

1.)Kau BUTUHKAN Bank yg mengaut ‘bunga’ dgn kadar yg TINGGI..Lumrahnya Melayu itu Miskin..Lumrahnya majoriti Melayu itu MAKAN GAJI..Bila kau MAKAN GAJI secara automatik kau BUKAN KATEGORI ORG KAYA..Dlm masa yg sama tuntutan semasa contohnya seperti memiliki kereta,rumah & sebagainya WAJIB dipenuhi..Oleh krn ketidakmampuan utk membeli material tersebut secara ‘Tunai’ disebabkan budaya MAKAN GAJI..Maka secara automatik kau xde pilihan lain selain terpaksa ‘MEMINJAM’ duit Bank..Tak salah meminjam tp masalah utamanya skrg semua Bank di Malaysia mengenakan kadar bunga yg TINGGI utk mengaut keuntungan dari peminjam bagi memboncitkan lagi perut-perut tauke Bank sampai tersembul tali pusat masing-masing..
Gua bagi cth : Katakan kau pinjam dari bank..Kadar bunga yg diletakkan bukan kpd jumlah pinjaman sebaliknya mengikut TEMPOH PINJAMAN..Alasan Bank oleh kerana tempoh pinjaman yg lama,maka mereka berhak meletakkan kadar bunga ikut sukahati kepala bapak diaorang..Nk kaut untung boleh tp beragak la kan..Cthnya nilai pinjaman pokok RM60,000..Kadar bunga yg dikenakan dari pinjaman pokok tersebut sampai RM20,000,Bhai!..LOGIK AKAL?..KEPALA HOTAK LA LOGIK!..Jangan nk temberang la Bank klu tak letak kadar bunga tinggi mereka akan rugi..Letak kadar bunga sebanyak RM1,000 pun Bank masih untung..Yg kau pegi susahkan peminjam utk bayar kadar bunga yg tinggi apa bikin?..Mau simpan Ferrari smpi 10 bijik kat rumah masing-masing kah?..BANGANG PUNYA BANK tapi apa boleh buat undang-undang Negara kita sendiri ‘menghalalkan’ tuntutan nafsu serakah mereka tersebut..

2.)Disebabkan semangat 1 Malaysia juga akhirnya Jabatan Insolvensi Malaysia(Kaki & tangan kerajaan bhai!) mengenakan CUKAI+KOS PENTADBIRAN+LAIN-LAIN KOS kepada peminjam yg telah diisytiharkan Bangkrap..Dah la susah nk bayar balik..Disusahkan pulak dgn kesan akibat Bangrap tersebut..Disusahkan lagi dgn kadar CUKAI dari Jabatan berkenaan..1 Malaysia Bravo!..Kau sebagai Jabatan Kerajaan sepatutnya buat kerja tersebut dgn FREE..Tak cukup lagi kah cukai dari kutipan LHDN utk bayar gaji kau org semua yg ade kt dlm Jabatan tersebut?..Sepatutnya kau sebagai Jabatan kerajaan berfungsi utk menjalankan service kpd masyarakat & tidak membebankan rakyat..Bukannya ambil duit dari org yg telah sedia ditimpa musibah dan hasil dari duit tersebut kau buat jamu-jamu utk meeting dan jamuan hari raya Jabatan kau..GAMPANG PUNYA MANUSIA!

3.)Kenapa si Bangkrap perlu dikenakan HUKUMAN PENJARA SEHINGGA 2 TAHUN mengikut Akta Kebangkrapan 1967???..Si peminjam hanya meminjam duit dari bank..Pabila berlakunya kesulitan atau ditimpa musibah menyebabkan kegagalan bayar balik tersebut,Kau nk hukum si peminjam macam penjenayah???..Kalau mcmtu lebih baik buat kerja jahat mcm buat rompakan kt bank ataupun culik tauke Bank minta wang tebusan lebih puashati sb hukuman yg kenakan hampir sama..WHAT WRONG WITH U PEOPLE???..HAVE U GOT ANY SENSE???..KENAPE PERLU KAU LABELKAN SI BANGKRAP YG SUDAH SEDIA SUSAH SEPERTI PENJENAYAH???..BRAVO 1 MALAYSIA!
Bayangkan kau tak pernah melakukan sebarang aktiviti jenayah,tiba2 diperlakukan sedemikian rupa..Dah la semua aset ditarik,peluang naik pangkat dlm kerjaya dinafikan haknya lepas tu dipenjarakan pula atas alasan telah DIBANGKRAPKAN disebabkan kegagalan bayar balik pinjaman!..DI MANA NILAI KEMANUSIAAN ANDA?

4.)Antara sekatan akibat BANGKRAP adalah menghalang peminjam dari melakukan perniagaan sendiri..Jika Jabatan kau tak bg peminjam-peminjam ni buat perniagaan..Nk bayar balik pinjaman tersebut dgn ape?..DENGAN PASIR???..MANGKUK PUNYA AKTA!

Gua bagi TIPS kepada mana2 individu yg telah DIBANGKRAPKAN & telah dihukum penjara akibat BANGKRAP :
“Alang-alang kau dh kena label seperti penjenayah ade eloknya lepas kau keluar dari penjara nti kau jadi PENJENAYAH BETUL-BETUL..ROMPAK BANK SANA SINI..ROMPAK BERJUTA-JUTA RINGGIT HASIL BANK YG PERNAH MENGENAKAN KAU DULU..LEPAS TU CABUT KE LUAR NEGARA..DENDAM DIBALAS DENDAM..HUKUM KARMA,BHAI!..PADAN MUKA KAU,BANK! “

Mata Hati said...

For more info please click this link :
http://www.facebook.com/pages/MATA-HATI-TEAM/205798989457978

Anonymous said...

man nor man dan lain2 yg berkenaan, kalau kamu berhutang dgn bank beli rumah, tapi rumah tak siap2 dah dekat 20 tahun, mahukah kamu bayar pada bank??? yg bank pun bodoh bangat bg pd developer duit semua sekaligus walaupun rumah tak nampak, yg pasti bank ni hantu riba segala riba

Anonymous said...

klau orang pkai nama kita pi wat loan pas tu taq bayaq dia bukan ambik pduli yg dia tahu hang pnya nama hang la yg bankrap,,,klau dia tak kaji smula akta lapuk ni makin ramai orng yg hati mulia nk bantu orng lain jd BANKRUT macam la depa nii tak pasal2 muflis tahu2 dapat surat dh bankrut...apa pun tak bolehhh////

labu said...

Memang benar. Hidup di mesia ni dlm banyak keadaan adalah lebih aman dan sejahtera bagi penjenayah2. Penjenayah boleh hidup sesuka hati dan kalau lagi besar penjenayah itu lebih bebas lah dia. Antara penjenayah besar yang halal mengikut undang2 babaric mesia adalah pihak bank. Cari untung berlipat ganda dengan duit yg kita simpan dekat dia Dari untung tersebut kasi balik dekat kita ciput dekat mereka berbillion billion. Inilah yg dinamakan kezaliman. Dasar pemerintah yg ada seolaholah adalah kemestian untuk membeli rumah dgn meminjam. Bila meminjam plak bunganya alahai....sedangkan syarak dengan jelas mengharamkan riba. Kadang2 lebih untung kalau dikira kita terus menyewa je...itu sebab aku cari duit dan segera aku langsaikan hutang rumah ni awal2. Mungkin aku antara yg dimurahkan rezeki oleh Allah swt tetapi bukan semua orang akan mempunyai ruang yg demikian. Pada aku penjenayah besar adalah bank2.

Unknown said...

Jgn angkuh sangat bila bercakap. Kepada man tu, ingat lh kuasa ALlah. Hr ni hr org, blh jd esok lusa hari kau pula. Bukan sengaja org cari nahas tak bayar hutang. Ada sebab yg tak boleh elak. Muhasabah lh diri bila berkata kata.

Anonymous said...

Berdoalah

Anonymous said...

Betul tu

Pokok Manggis Depan Rumah said...

Macam ni pun boleh jadi yea. Kasihan kat pengguna.

cikja said...

Aku dah lebih 10 thun dbankrapsikan..gara2 percaya kat org guna nama loan keta.?tensen sngat..nk buat mczmmana..redha dlm tak redha jer lz...tiap bulan pos wang pos kat insolvnsi..nasib baik keje lg dgn swasta wpun tak de kad atm..masih dpt gj guna buku bnk..umah n keta sumer nama org lain..hidup kat dunia tak berharta..org yg menganiaya terus hidup senang:'(

Anonymous said...

Meaning that, Jabatan Insolvency still applying the outdated act ant keep on making the people suffer? I can't see any reasons why it could not be revised? Anyway we can deonstrate our feeling in the coming eletion, the answer is yours.

HASNAH ABDUL HAMID said...

Bagi nama yang diguna tanpa pengetahuan pemilik diri, sepatutnya tidak berlaku lagi kerana ic baru perlu mendapatkan pengesahan cap jari pemilik diri. Sekiranya terdapat bank yg tidak menjalani prosedur ini, buat laporan di balai polis, bank itu sendiri sk bnm, pdrm. Follow up.Bank boleh disaman untuk tuntutan gantirugi dsb dan perintah bersih nama dari kebankrapan.

maniacxs said...

slm saudara, ujian tuhan keatas hambanya x kira siapa2... kalau terkena atas hidung sendiri baru nak ingat tuhan... sy cuma nak nasihat kat sy sendiri dan semua... tuhan akan turunkan ujian keatas hambanya dlm pelbagai cara... jgn kita suka2 tuduh org mcm2...dah takdir tertulis kehidupannya begitu... terimalah dgn tenang dan berdoalah pd tuhan agar kita tabah lalui ujian hidup ni...wallahualam...

Anonymous said...

saya telah muflis selama 20 thn. cabaran hidup bagaikan penjenayah, derita tak terhingga. warga muda...berwaspadalah! muflis tiada beza dari penjara, menlainkan pejara ada tempuhnya. jgn diperdayah anda muflis hanya 5 thn. jika anda muflis, MUFLIS SELAMA LAMANYA

Anonymous said...

Man nor jgn takabur hidup ni, sampai masa giliran kita rasalah allah itu maha mengetahui akan segala perkara. Siapa nak cari susah kadang2 bukan disegajakan.jgn ingat hidup ni selalu betul kerana pilihan ketika itu difikir baik tapi sebalik.baik kita berdoa untuk yg menghadapi masalah hidup ni daripada mencaci. Sekurang2nya kita sendiri tak lupa suatu hari akan........ingat suatu hari itu akan menantikan kita pula.

Anonymous said...

Bank dimalaysia sebenarnya bukan rakan niaga tapi ceti haram jadah celakalah kau suatu masa nanti yg mana yg subahat dgnnya.

Anonymous said...

Minggu lepas kawan pergi ke pejabat Insolvensi Shah Alam ,nak tahu status diri yang telah di mufliskan tanpa pengetahuan sejak tahun 2004,,,kawan ni baru dapat tahu di mufliskan hanya pada bulan februari 2013,, itu pun sebab tergerak nak pergi semak di HQ Putra Jaya, gara-gara niat nak pergi umrah tapi paspot di sekat daripada di perbaharui, ya lah dengar cerita kalau dah lebih 5 tahun ada harapan nak mohon pelepasan( nikan pulak dah 9 tahun merana).Sampai sana jam 415 petang,, kerani di kaunter sambut dengan baik tapi kata nya kena jumpa pegawai yang jaga kes, tapi nasib tak baik pegawai tersebut dah keluar.. Takpalah gitu, kerani tersebut memberi sekeping kertas yang tercatat nombor telefon pegawai tersebut dan menasihatkan untu membuat temu janji.....TAPI MEMANG SEDIH LAH ....JABATAN INSOLVENSI NI ,,,,dah tiga empat hari ni kawan telefon,,,,TELEFON PUNYA TELEFON PEGAWAI TERSEBUT TAK DAPAT-DAPAT,,TAKDA ORANG YANG JAWAB,,,,,TELEFON TALIAN UTAMA PUN SAMA JUGAK......HAI MACAM NI PUNYA CARA KERJA ...ORANG YANG DAH BANKRAP JANGAN LAH TERLALU BERHARAP NAK DAPAT PELEPASAN....JABATAN YANG MENGURUSKAN HAL INI PUN TAK TERURUS......SEDIHHHHH.....TOLONG LAH YAB PM ....TENGOK-TENGOKLAH JUGA NASIB RAKYAT YANG TERPERANGKAP DENGAN AKTA 1967 YANG DAH LAPUK NI...

Anonymous said...

Entah le aku bru bangrupt habis duit nak raya

Anonymous said...

Saya ingin aktifkan ac saya supaya gaji saya boleh masuk dan saya juga ingin membayar hutant saya. Tolong nasihat

Anonymous said...

Saya baru dibangkrapkan dan saya hanya tahu status 1 hari sebulum raya. Saya dah tiga hari makan roti dengan kopi sebab accoun saya disekat. Tak ada duit ... Purse kosong. Saya ingin nasihat. Saya masih berkerja dan gaji saya masuk ke ac. Apakah ac saya boleh diactifkan dan boleh saya bayar ansuran hutang saya ? Saya mampu bayar RM200 selagi saya bekerja ... atau adakah JIM akan ambil semua gaji saya ? saya rasa takut dgn status saya sekarang ... Tolang nasihat

Anonymous said...

Assalamualaikum. Biasanya JIM akan minta bayar 10% dari gaji pokok. Jangan bayar semua hutang lain (Berkaitan bank). Bayar kat JIM jer. Pasal akaun bank tu, boleh le minta JIM buat surat kebenaran buat buku akaun baru. Semua buku akaun lama tu tolong lupakan je le (Ada harapan akan dibekukan tanpa notis). So, kesimpulannye, apabila dah tau anda muflis, pegi je JIM, jangan tangguh lagi dan pastikan berfikiran terbuka dengan penjelasan pegawainyer yang hanya menurut perintah (Jangan le emosi menguasai diri - kita dah dalam kes terminal, so jumpa le pemandu basnye). Kepentingan jumpa awal nie ialah memudahkan kita merancang kewangan masa depan, melindungi dari tindakan bank/pemiutang dan semasa hendak pegi luar negara (Pasal kerja, Umrah dan Haji pada masa depan). So, pegi je jumpa JIM, jangan tunggu2 lagi. Mereka ada cara, so tolong banyakkan mendengar dari bercakap.

Anonymous said...

Dalam perkara ni..tepat sekali posting di blog ni....Ingat...

1. JIM satu sen tak boleh di percayai...lebih lebih lagi dengan dengan akta lapuk 1967 tambahkan pula Ketua Pengarahnya yang dengan bangga boleh mengistiharkan yahng hanya76 orang dari lebih 10,000 orang Islam dibenarkan ke tanah suci....apa ni ...jabatan syaitan ke...mungkin di bawah si najib ni memang jabatan syaitan...

2. Jangan lansung percaai mana mana bank.....utang yang kononys dituntut sudah pun langsai dengan insurans...yang dituntut adalah untungnya yang kedua...JIM tahu perihal ni....ah long pun tak buat bagi n i..tapi kerajaan 1Malaysia membenarkan benda ni berlaku sebab 8 dari 10 bank di Malaysia kepunyaan UMNO

3.Jangan lansung percayai perintah bankrapsi sebab 100% perintah ini di keluarkan oleh pendaftar mahkahmah. Undang undang bankarpsi jelas....hanya Hakim Mahlahmah Tinggi sahaya boleh mengistiharkan seseorang itu bankarp sebab kebankrapan boleh memusnahkan kehidupan se seorang dan sekali gus keurganya....benda ini bukan mainan....tapi di Malaysia...bank, mahkahmah dan JIM mempermainan kehidupan orang ramai dengan alasan duit shaja....belum lagi perang atau pembunuhan....

Tak lama lagi Malaysia akan berhura hara....kalau perlu bakar bangunan...start dengan bangunan bank, kemudian mahkahmah dan JIM...

Anonymous said...

Dalam perkara ni..tepat sekali posting di blog ni....Ingat...
1. JIM satu sen tak boleh di percayai...lebih lebih lagi dengan dengan akta lapuk 1967 tambahkan pula Ketua Pengarahnya yang dengan bangga boleh mengistiharkan yang hanya76 orang dari lebih 10,000 orang Islam dibenarkan ke tanah suci....apa ni ...jabatan syaitan ke...mungkin di bawah si najib ni memang jabatan syaitan...
2. Jangan lansung percayai mana mana bank.....utang yang kononya dituntut sudah pun langsai dengan insurans...yang dituntut adalah untungnya yang kedua...JIM tahu perihal ni....ah long pun tak buat bagi ni..tapi kerajaan 1Malaysia membenarkan benda ni berlaku sebab 8 dari 10 bank di Malaysia kepunyaan UMNO
3.Jangan lansung percayai perintah bankrapsi sebab 100% perintah ini di keluarkan oleh pendaftar mahkahmah. Undang undang bankrapsi jelas....hanya Hakim Mahlahmah Tinggi sahaya boleh mengistiharkan seseorang itu bankarp sebab kebankrapan boleh memusnahkan kehidupan se seorang dan sekali gus keluarganya, macam hukum gantung….tapi gantung mati sekali…hukum bankrap ,mati dalam kehidupan sampai ke kubur....benda ini bukan mainan....tapi di Malaysia...bank, mahkamah dan JIM mempermainan kehidupan orang ramai dengan alasan duit sahaja....belum lagi perang atau pembunuhan....
Tak lama lagi Malaysia akan berhura hara....kalau perlu bakar bangunan...start dengan bangunan bank, kemudian mahkahmah dan JIM...Melayu,India, Cina tap payah gaduh…..musuh kali ni adalah bank, JIM dan mahkahmah

Anonymous said...

saya juga senasib dengan kalian. bank tak pernah rugi... bila kita buat pinjaman kenderaan, kenderaan tersebut adalah sebagai cagaran. tetapi bila kita pulangkan balik kenderaan tersebut kepada bank, bank akan tetap menuntut pembayaran bersama faedah. kalau kita tak mahu bayar, nanti akan diistiharkan bankrup. sedangkan cagaran telah dipulangkan bukannya ditarik oleh kumpulan penarik kereta. kalau saya tahu macam tu,lebih baik saya jual jer kereta tu sebagai besi buruk..ada juga untung.

Anonymous said...

assalam.saya nk tanya saya bkal dibanjrapkan. gaji bulanan kerja mcamana yer?mmg kita tidk dibenarkan ada ada kad atm ek? gaji bulanan masih boleh gun akaun sama ker?

Anonymous said...

asalam saya bakal dihadapkan ke makhmah atas petisyen bankrap atas hutang rumah.saya dah bayat bk seribu sebulan ntuk tmpung tungkkan sebelum yang saya tak tau rupanya rumah tu ada tunggakan.bayaran sebenar kat bank rm 630. saya btol2 tertekan.saya nak tanya kpad rakan senasib adakah akun gaji akan dibekukan dan kita terpaksa buka kaun lain.jika ya bermakna say kan dibuang kerja sbb mjikan akan tau yang saya ni bankrap. Ya Allah takutnya saya. Mohon penjelasan ttng hal ni. saya amat takut

Anonymous said...

Assalamualaikum.. sy nk b'tanya, adik sy di blacklist kn itu b'mksud dia diketegorikan bangkrap jg kn ? dia di blacklist kerana x dpt byar pinjaman ASB yg t'tunggak.. umurnye baru 21 tahun n blum ada harta lg.. adk sy ni kna pg JIM jg k ?

Unknown said...

DALAM HAL NI LAWYER LAH YG PALING CELAKA KAT ATAS MUKA BUMI NI...COMPANY LAWYER ABDUL RAHIM@CO DAH BANGKRAP KAN AKU AND WIFE SEBAB AKU BERTUKAR KE SYARIKAT GUAMAN LAIN,HATI BUSUK MAMAK PUNDEK TU..DIA PIKIR DIA BERKUASA DLM DUNIA NI.

Anonymous said...

Buat kawan2 yang bankrap, memang betu:
1. Susah nak bebas
2. PEJABAT JIM macam sial! Orang takde pun, takde pegawai nak attend dekat sejam lebih. Duduk sorang2 macam kera, takde orang nak layan. Lalu sorang, senyum dan suruh tunggu. Lalu sorang pun camtu, suruh kita tunggu. Jabatan Insolvensi Melaka pun sangat TERUK! Call sehari suntuk, tapi tak ada yang angkat call.
3. Hantar surat guna messanger lawyer, siap ada acknowledgment, tapi pegawai JIM boleh cakap tak tau mana pegi surat kita.tak bertanggungjawab!
4.Aku pernah tegur sikap sambil lewa pegawai JIM, tapi dia berdendam. Semua urusan aku, dia sengaja lambat2kan! Sungguh tak profesional.

**Kesimpulannya: Pegawai JIM sebenarnya meluat nak layan si bankrap yang 'hina dina' ni...dengan anggapan orang bankrap miskin piang, hina habihhh! Tu yang layan lebih kurang ja. Ceh, depa tak sedaq ka, betapa ramai orang yang bankrap tapi ada kereta berbijik2. Depa nak pakai kancil pun teragak2, so jangan hina sangatlah orang bankrap nih.

***Si Khairy PEMUDA UMNO pun satu, sampai sekarang aku simpan keratan akhbar pasal janji nak tolong belia yang bankrap, tapi dari sebelum PRU sampailah laaaaa....HARRAAAAMMMM...Janji saja lebih! Memang janji boleh dicapati laaaa!

MinumPetang said...

Saya pernah bankrap dari tahun 1994 - 1998. Saya lepas pada akhir 1998 atas daya usaha sendiri dan bantuan seorang peguam yg sangat murah hati. Nasihat saya kepada sesiapa yg bankrap atau akan menghadapinya:
1. Jumpa JIM dan dapatkan nasihat langkah-langkah yg perlu diambil. Jangan takut dan jangan bertindak beremosi dan bodoh sombong;
2. Jangan buat musuh dgn kakitangan atau pegawai JIM kerana ini akan mempermudahkan urusan kita di sana untuk masa-masa sehingga kita dilepaskan. Sekurang-kurangnya mesti buat kawan dengan salah seorang pegawai JIM untuk tempat kita bertumpu, mengadu dan dapatkan nasihat;
3. Dapatkan seorang peguam yg mahu menolong lebih dari mahu wang - susah mahu cari, saya sangat bernasib baik, tetapi sekarang saya tak dapat mengesani peguam tersebut yg sudah pindah pejabat;
4. Ikut segala peraturan yg dikenakan oleh JIM - disiplin;
5. Dapatkan surat JIM sebagai bukti kebenaran terus bekerja dan tunjuk kepada majikan - majikan yg perihatin akan faham perkara ini dan selalunya cuba membantu;
6. Dapatkan surat JIM untuk buka akaun bank. Kebanyakannya bank akan buat pembayaran terus ansuran kepada JIM dari gaji kita. Oleh itu kita boleh pegang kad ATM untuk perbelanjaan harian - disiplin;
7. Jumpa sipemiutang: bank atau lain-lain dan rundingkan secara berhemah pengurangan hutang - dalam kes saya, bank beri saya diskaun tidak kurang dari 40%;
8. Kalau dah tak boleh nak dapat kerjasama pegawai JIM kerana had kuasa mereka, jumpa pengarah. Mohon dengan baik. Saya sendiri telah jumpa pengarah JIM untuk mohon dilepaskan apabila bank bersetuju yg bayaran yg saya telah buat memuaskan mereka walaupun belum sepenuhnya. Pengarah telah sudi membantu dan apabila peguam buat permohonan kepada mahkamah tinggi supaya saya dilepaskan, JIM tidak menghalang.

Good luck!

mohamad said...

6 perkara yang sudah tertulis yang boleh menyebabkan manusia menjadi sombong....1.ILMU..2.KETURUNAN..3.KECANTIKAN..4.KEKUATAN ATAU KUASA..5.KEKAYAAN..6..KAWAN ATAU KENALAN..

Anonymous said...

jangan harap nak tolong menjahanam kan adalah husband pernah berniat nak settle kes bankrup dia tak banyak cuma 38 k..ikut2 hutang sebenar masa tu cuma 22 k pinjaman keta, keta pun dah ditarik..punca suami sakit keras masa tu dah hilang pun punca pendapatan thun 2010 lepas saya dpt harta waris niat nak pi byr kes bankrup suami..terkejut bila hutang tu dah menjadi 38 k interest tinggi kalah lintah darat pdhal kes hutang tu baru thun 2006 jadi nya..lepas jabatan insolvensi dok campur segala macam kos suami kena bayr 48 K tak da pengecualian n pengurangan...apalagi jawab nya tak jadi lah nak settle sebab duet x cukup..smpai lani kes tu masih tergantung...dimana letak menolong nya memberatkan lagi adalah....

Anonymous said...

en azman yop boleh dpatkan email tuan.

Anonymous said...

Salam en azman..kes yg sama berkaitan lawyer abdul rahim ni.mcm mn nk hubungi en ye.

Anonymous said...

semua dalam tv tu bohong tiada satu pun mereka tolong....saya dibankruptkan sebab bank lain bank lain pula punya aset seperti rumah dibekukan ...terus naklelong secepat mungkin lelong pulak pada harga paling rendah...harga market 450k lelong rm280k bila saya cakap nak cari buyer sendiri insolvensi kata cari cash buyer!!!!!!!!! kalau jual 450 k saya adalah dlm 200k untung bayar hutang 90k tak nak tolong langsung ...kata nak tolong penipu

Zueda said...

Suami saya kena jd director dlm company abg dia.sbb abg dia pegawai krjn..abg dia gn nm suami wat pinjaman. Skrg suami kena tanggung hutg 40k.klu x istihar bankrup.sedangkan abg dia, isteri n ank2 hidup mewah.mpunyai rumh besar, tanh, kereta 4biji dll. Kami dianiaya.minta byr hutg sbb nk bli kereta tp abg dia xpeduli.pastu dia bole pergi umrah n bli mercedes.dh dpt duit satu juta dr mara pun xnk byr hutg yg suami kena byr....tuhan itu maha adil..ko aniaya org, hidup ko xkan aman. Amin

Zueda said...

Betul tu cikja..now suami tiap bln byr rm650 (duit baki interest 40k) sbb abg dia pinjm 300k n cagar tanh.wife dia bole hidup senang wlp nm ada dlm company laki dia..kami merana.ada duit xbole bli aset.nama suami xclear lg..pengajaran family pun kita xbole percaya.nama kita hanya untuk kemudahan kita...

Unknown said...

Saya jgk mgalami nasib yg sama.. Terlalu byak kerenah.. Aset semua dibekukan.. Mcm mana nk bayar.. Turun naik pejabat tpvkes x selesai jgk.. Dahlh di tipu mara kini d susahkn isolvensi pulak.. Kalau sesiapa ada pegalaman utk selesaikn kes nivsilalh kongsi utk pgthuan brsama...

Anonymous said...

salam semua ,

Just nak tanya saya nak masuk hiring mahkamah bulan depan utang personal tak bayar dah berhenti keja pendapatan pun tak seberapa suami saya .....saya memang tak mampu bayar yang saya takutkan rumah saya dan suami adakah akan di lelong sedangkan saya utang pinjaman peribadi ...ader sape sape bole tolong takutlah

Anonymous said...

saya diisytihar bankrap by phone...masalah pinjaman pelajaran.bkn x nk byr tp x bekerja..surirumah sepenuh mse.cbe nk byr sket2 tp dh bankrap..kes cm ni insolvensi blh tangani x..tp klu insolvensi handle sy rsau plak dr cme 8k blh jd 10k++ sbb ade caj pelbagai.mohon share pd yg ade pgalaman yg sme cm ne nk buat..

Unknown said...

Cik aris tolong msg sy ble dak? 0194113060. Jabatan paling bodoh pernah sy jumpa dan bercakap cll hari ini. Sy nk bertanya beberapa maklumat dgn cik. Sy baru lpas ckp dgn jabatan bodoh ni dan sy terlalu marah dgn jabatan insolvesi yg x boleh solve masalah org.

Anonymous said...

SAYA DAH MASAK DAN MUAK DAH DENGAN INSOLVENSI... MASA SAYA SUSAH SAYA ADA JUMPA PIHAK ZAKAT.. DUIT ZAKAT BERJUTA2.. PUN TAK DAPAT NAK BANTU ORG2 MUFLIS/ BERHUTANG... SEPATUTNYA PUSAT ZAKAT PUN KENA MAIN PERANAN... BERI / CARI PELUANG KEPADA PIHAK MUFLIS KELUAR DARI BELENGGU HUTANG... SAYA TERLALU SEDIH SEDANGKAN PUSAT ZAKAT SENDIRI TAK DAPAT TANGANI MASALAH INI.

Datuknaga2012 said...

Kerajaan Malaysia pengurusan tidak sempurna, terlalu memberi kuasa kpd bank. bank ialah punca utama menyebabkan seseorang dijatukan bankruptcy. Bank di Malaysia boleh charge anda dengan bunga yg tinggi dan sesuka hati kalau masa anda tidak keupayaan membayar insuran bulanan. Ia tidak adil dan mangsa tidak dapat bantal dengan charge sehingga anda muflis. Malaysia kita tidak ada department yang boleh membantu anda pada masa tersebut.

Apa kebaikan Malaysia? Ia hanya menyebabkan bankruptcy meningkat saja tahun ke tahun. Ia juga akan menyebabkan lagi perkembangan economic Malaysia masa depan. Tambahan pula bankruptcy laws di Malaysia akan menghukum seseorang muflis sampai boleh memusnahkan hidup seseorang. Kita sangat jelas, ini kebanyakan disebabkan oleh kuasa bank yg keterlaluan.

Bankruptcy laws di Malaysia memang boleh menyebabkan seseorang muflis melambatkan muflis untuk hidup semula. Di dalam undang-undang bankruptcy Malaysia ada banyak syarat yang menyikat muflis untuk perkembangan semula seseorang muflis, seperti: Tidak boleh berniaga sendiri, tidak boleh terima wang lebih RM500 dari lain orang(Dikehendaki melapor kpd JIM), tidak boleh keluar luar negara berkerja (Pastport disekat), tidak dapat memegang jawatan tinggi di syarikat dan lain-lain. Ini semua memang akan menyekat seseorang muflis menjadi wang untuk perlepasan.

Harap kerajaan kita sedar dan tidak membunuh masa depan seseorang muflis di Malaysia ini dan tidak membunuh sesama sendiri.

Bankruptcy yg meningkat masa sekarang boleh menyelesaikan jika Malaysia Bankruptcy Laws untuk menjatuhkan seseorang menjadi bankrupt hutangnya kalau melebihi RM150,000 keatas. Harap juga yg telah dilaporkan bankrupt pada masa sekarang akan dilepaskan secepat mungkin jika hutang tidak melebihi RM150,000. Inilah yang sempurna.

NAS_Perunding said...

Assalamualaikum...mmg menjengkelkan berurusan dgn JIM ni, tp bersabarla ikut je rentak dorang.... jgn sedih atau rasa hidup dah musnah bila dah bankrap, percayalah solat, doa dan usaha lbh lg utk simpan duit...dah cukup nanti contact kak nas 011-1872 8509, akak tolong ajar camne nk berurusan dgn dorang ni.... utk pengetahuan semua akak uruskan bersihkan nama suami dari bankrap dr urusan dgn JIM, bank dan Mahkamah tanpa menggunakan peguam. Salam semua jgn sedih2 tau! Ini semua pengajaran hidup je... jdikan iktibar ya!

Anonymous said...

Jabatan Insolvensi memang celaka. Ibarat kata, orang yang dah mati (bankrap) itu pun nak dibunuhnya lagi..... siapa-siapa yang kerja dengan Jabatan Insolvensi dan menganiaya orang bankrap dengan merampas semua harta dan duitnya dan kenakan lagi dividen dan faedah sehingga anak bini kebulur, jawablah besok di mahkamah Allah Yang Maha Adil.....

Anonymous said...

nampaknye komen2 yang buruk tentang insolvensi adalah dari orang yang bermasaalah pasal tak bayar hutang..kesimpulanya semua bengong dan monyet yang komen dan yang bagi statement kata meneman kawan bangkrap sebenarnya dia yang bangkrap..malu..lain kali baca akta bangkrap dulu dan kebaikannya sebelum komen..???

Anonymous said...

Letak diri dalam situasi mereka yang mengalami situasi tersebut. Muhasabah diri untuk tidak mengutuk mereka yang bankrap. Kadangkala ramai yang menjadi mangsa keadaan dalam kes-kes kebankrapan. Mungkin desakan hidup atau menjadi penjamin. Dapatkan kefahaman tentang hak2 anda setelah dibankrapkan. Kebankrapan bukan pengakhiran hidup. Usaha untuk mendapatkan pengetahuan, dan disiplin untuk selesaikan kes. Pada yang ada pertanyaan atau permasalahan berkenaan kebankrapan boleh email kat saya. Mana yang dalam pengetahuan saya, saya akan kongsikan. Setakat berkongsi ilmu saya tak kenakan sebarang bayaran. Whitemay4@gmail.com..

Anonymous said...

Setuju sangat, jabatan insolvensi tiada function langsung except make sure org lagi bengkrap dan tak leh hidup dah pas tu, dah lah susahkn org, ambk lagi pitis sampai 18%, along pun x seteruk gitu, ni betul2 daylight robbery, padan lah malaysia negara paling ramai bengkrap, tak caya buka surat khabar, setiap hari paling kurang 100 org diisytihar bengkrap, rupa nya ia satu perniagaan yg sgt lumayan untuk jabatan insolvensi or gomen, kalo dah byr habis hutang pun masih status bengkrap jugak......yg kesian nya ramai yg bengkrap kerana perbuatan org lain..eg guarantor
ps org atas tu yg bengong, biar dia kena br tahu

NAS_Perunding said...
This comment has been removed by the author.
NAS_Perunding said...

Memang patut pun orang ramai marah dengan pihak Insolvensi ni, ada pegawai tu mmg kurang ajar layan kita mcm minta sedekah kat dorang tp xlah semua, ada juga yg berhati perut. Akak suka sgt berurusan dgn dorang ni bila dlm proses penyelesaian hutang. Dorang ingat org2 yg dah bankrap tu tak mampu bayar agaknya. Syukur yg penting akak dapat tolong org2 yg memerlukan khidmat akak ni. Klau guna lawyer ni, faham2 je la kan fees dorang. Akak dah bertahun kerja di firma guaman ni...cukuplah, jadi skrang ni nak kongsi pengetahuan yg ada ni dgn sesiapa yg dlm masalah hutang dan dah bankrap tu, kalau blum mampu lg selesaikan hutang tu, kerjalah baik2, tak payah pening2, simpan duit dulu dah cukup nanti contact kak Nas, akak ajar apa yg perlu buat, tak payah guna lawyer ok! Simpan no akak ni...011-1872 8509 take care!��

Anonymous said...

taun lpas suami dapat surat pelepasan bankrapp daripada jabatan insolvensi..soalan saya bolehkan surat tersebut di gunakan kan untuk clearkan nama di ctos...

Anonymous said...

kerajaan kita mmg bela bank 101%,dlm dunia ini kita pun tahu nobody is perfect tapi bukan bank,bank is always perfect!

bank yg hari hari saman org,adakah pernah wujud org yg saman bank? wujud tapi harapan utk menang tu blh dikatakan kosong! kita menang pihak bank mintak rayuan,dia tak akan ada kesudahan,dan yg matinya hanya si yg saman bank tu,duit perguam terpaksa di byr utk setiap proses saman dan jika berpanjangan kita semua blh agak2 siapa yg menang... kalau tiada budget setaraf bank,jgn pikir utk nk lwn dia... kesudahan bank lah yg akan menjadi the winners!

bankruptcy bukan main2... kalau mati itu perkara yg semua org paling takuti,bankruptcy adalah no.2 ... bayangkanlah kesan2nya blh membuatkan seseorang tu hancur segala galanya...

Anonymous said...

Staff dan bos jab insolvensi memang BODOH. Aku dh kena... Nasib baik msa dapat usahakan dgn cara tersendiri.. Bayangkan Sya dapat ESOS dr syarikat sya bekerja, diorg pon x bole tolong. Padahal yg ni bole dikira eset kita.

Anonymous said...

Nasib terjumpe sorang remiser tu tolong(cina) dia boleh uruskan dgn syarat 50/50... Bayangkan bila share tu dijual sya dapat 150k bila bhagi dua dptlah 75k lepas la kes sya. Sebelum tu ade minta tolong jab insolvesi sorang pon x tau ape bila kita cerita kan hal ini. Semua mcm x sekolah diorg nie.

Anonymous said...

Pengalaman sya la... Sya pernah bankrup. Ctos x boleh dipadamkan. Dia ni record shaja. Kalo dh dpt surat pelepasan tunjuk je kt bank yg kita nk loan tu. mcm sya semua dh oke... Loan keta, umah dn card credit semua lepas janji ade surat pelepasan tu.

Unknown said...

Hello, Saya Puan Clara, pemberi pinjaman pinjaman swasta yang memberikan pinjaman peluang seumur hidup. Adakah anda memerlukan pinjaman segera untuk membayar hutang anda atau anda memerlukan pinjaman untuk meningkatkan perniagaan anda? Anda telah ditolak oleh bank-bank dan institusi kewangan lain? Kami memberi pinjaman wang kepada individu yang memerlukan bantuan kewangan, yang mempunyai kredit yang buruk atau yang memerlukan wang untuk membayar bil-bil, untuk melabur dalam perniagaan pada kadar 2%. Jadi hubungi kami hari ini melalui e-mel di: claraloans@financier.com

Zenith Loan Limited said...

perhatian :::::

Kami bersertifikat, boleh dipercayai, boleh dipercayai, cekap,
dinamik dan cepat dipercayai, bekerjasama pembiaya untuk hartanah dan semua jenis pembiayaan perniagaan
kami mengeluarkan pinjaman jangka panjang
Jumlah pinjaman maksimum kita meminjamkan adalah 900,000,000.
Kami menawarkan jenis pinjaman dan banyak lagi:

Pinjaman Peribadi (pinjaman tidak bercagar)
Pinjaman Perniagaan (pinjaman tidak bercagar)
Pinjaman penyatuan
Gabungan kredit
Pembaikan Rumah
Sila, jika anda suka dan minat dalam tawaran kewangan kita,
Sila hubungi kami
melalui e-mel zenithloanlimited@gmail.com

Unknown said...

Adakah anda berfikir untuk mendapatkan bantuan kewangan, Adakah anda serius yang memerlukan pinjaman segera, Adakah anda berfikir untuk memulakan perniagaan anda sendiri, anda berada dalam hutang, ini adalah peluang anda untuk mencapai keinginan anda kerana kami menyediakan pinjaman peribadi, pinjaman perniagaan dan korporat pinjaman, dan semua jenis pinjaman pada kadar faedah sebanyak 2%, kami menjamin semua pelanggan berharga kami bahawa mereka akan mendapat semua pinjaman masing-masing dan menjadi tahun baru dengan senyuman di wajah mereka.
Untuk maklumat lanjut, sila hubungi kami sekarang melalui e-mel {} gloryloanfirm@gmail.com

Maklumat peminjam:

Nama Penuh: _______________
Negara: __________________
Jantina: ______________________
Umur: ______________________
Jumlah Pinjaman Diperlukan: _______
Tempoh Pinjaman: ____________
Tujuan pinjaman: _____________
Nombor Telefon: ________
Puan Glory

Theresa loan said...

Adakah anda seorang ahli perniagaan atau perempuan? Jika dalam apa-apa masalah kewangan atau memerlukan wang untuk memulakan perniagaan anda sendiri? Jika anda membayar bil-bil atau hutang untuk menyelesaikan, atau adakah saya memerlukan pinjaman untuk memulakan perniagaan yang bagus? Adakah anda mempunyai skor kredit yang rendah dan ia adalah bank-bank tempatan keras / modal mencari untuk mendapatkan gadai janji daripada institusi kewangan yang lain? Adakah anda memerlukan pinjaman atau pembiayaan untuk apa-apa sebab, jika anda suka,

* Pinjaman Kenderaan
* Pinjaman Harta Tanah
* Pinjaman Perniagaan
* Lain-lain Pinjaman
* Kredit
* MasterCard

Sila hubungi kami melalui e-mel: Saya Theresaloancompany@gmail.com
Nota: Pinjaman memberi kadar faedah tahunan hanya 2%. Harapan anda akan diberi kredit dalam mana-mana negara di dunia harus kediaman.

Apa-apa keperluan pelanggan, kami perlu memberikan maklumat berikut untuk membuka fail pemprosesan pinjaman.

1. NAMA PENUH: ...............................
2. ALAMAT: .............................. .. ...
3. KERJA: .....................
4. NEGERI: ........................
5. SYARAT: ........................ ..
6. Bandar: ...........................
7. SEKS: ............................
8. Umur ........................... ..
9. NOMBOR TELEFON BIMBIT: ............ ..
10. BILANGAN KREDIT DIPERLUKAN: ..........
Pendapatan 11.Monthly ..................
12.DURATIO daripada: ..................... ..
13. PINJAMAN TUJUAN ...............

Terima kasih atas kerjasama anda
SYARIKAT PINJAMAN Theresa
ALAMAT EMAIL: Saya Theresaloancompany@gmail.com

Unknown said...

Adakah anda berfikir untuk mendapatkan bantuan kewangan, Adakah anda serius memerlukan pinjaman segera, Adakah anda berfikir untuk memulakan perniagaan anda sendiri, anda berada dalam hutang, ini adalah peluang anda untuk mencapai keinginan anda kerana kami menyediakan pinjaman peribadi, pinjaman perniagaan, dan korporat pinjaman, dan semua jenis pinjaman pada kadar faedah sebanyak 2%, kami menjamin semua pelanggan berharga kami bahawa mereka akan mendapat semua pinjaman masing-masing dan menjadi tahun baru dengan senyuman di wajah mereka.
Untuk maklumat lanjut, sila hubungi kami sekarang melalui e-mel {} gloryloanfirm@gmail.com

Maklumat peminjam:

Nama Penuh: _______________
Negara: __________________
Seks: ______________________
Umur: ______________________
Jumlah Pinjaman Diperlukan: _______
Tempoh pinjaman: ____________
Tujuan pinjaman: _____________
Nombor Telefon Bimbit: ________

Puan Glory

fatma said...

BERITA BAIK !!! BERITA BAIK !!! BERITA BAIK !!!
Feyilfatma Nama saya, tinggal di malaysia, saya adalah seorang Muslim yang taat saya mahu menggunakan
Media ini untuk mengingatkan semua orang mencari pinjaman untuk berhati-hati dengan penipu kerana mereka everywhere.Few bulan lalu, saya adalah dari segi kewangan ke bawah, dan kerana keperluan saya, putus asa dan kemiskinan, saya telah scammed oleh beberapa syarikat yang dipanggil pinjaman dalam talian. Saya tidak berputus asa sehingga seorang kawan saya merujuk saya kepada pemberi pinjaman sangat handal dipanggil Puan theresa yang memberi pinjaman pinjaman tidak bercagar $ 57,000 dalam masa 24 jam tanpa tekanan, pada mulanya ia adalah seperti mimpi bagi saya sehingga saya melihat ansuran pertama saya amaran 2 jam selepas saya digunakan. Saya menggalakkan rakan-rakan malaysia yang memerlukan pinjaman untuk sila hubungi Cik Theresa melalui: theresaloancompany@gmail.com
Berhati-hati! Anda juga boleh menghubungi saya untuk maklumat lanjut melalui: feyzilfatma@gmail.com

Unknown said...

TAWARAN PINJAMAN UNTUK SEMUA (MEMOHON SEKARANG)
Adakah anda seorang ahli perniagaan atau perempuan? Adakah anda dalam mana-mana tekanan kewangan? adakah anda memerlukan wang untuk memulakan perniagaan anda sendiri? Adakah anda mempunyai pendapatan yang rendah dan sukar untuk mendapatkan pinjaman dari bank-bank tempatan dan institusi kewangan lain? Jawapan: Di sini, Stahl Kristian Firma Pinjaman adalah jawapannya. Kami menawarkan;

a) pinjaman peribadi, pengembangan perniagaan.
b) Perniagaan Mula-up dan pendidikan.
c) penyatuan hutang.
d) Pinjaman Wang Hard.

Walau bagaimanapun, kaedah kami menawarkan kemungkinan untuk menunjukkan jumlah pinjaman yang diperlukan dan juga jangka masa yang anda mampu untuk menyelesaikan pembayaran balik pinjaman dengan kadar faedah sebanyak 2%. Ini memberikan peluang sebenar untuk mendapatkan wang yang anda perlukan anda. Calon yang berminat perlu menghubungi kami melalui:
E-mel: stahlchristianloanfirm@gmail.com
Telefon: 678-856-6859

Nafisah said...

Salam dan hai... kak nas ni ya....jemput ya semua kat sini jengok2 blog kak Nas, mana tahu boleh membantu....https://ynstatuskewangan.blogspot.com atau hubungi pejabat 03-91713235 / 03-91711307 / 011-18728509 / 017-6191397

Unknown said...

MEMOHON PINJAMAN MURAH DAN MUDAH ANDA
Jika anda memerlukan wang dan telah dinafikan atau menghadapi masalah mengakses pinjaman daripada bank-bank, dengan penolakan fail permohonan pinjaman anda. Kami adalah rangkaian pakar kewangan swasta dapat membuat pinjaman untuk jumlah yang anda perlukan dan dengan keadaan yang membuat hidup anda lebih mudah. Kami boleh membantu anda dalam bidang-bidang berikut:
* Kewangan
* Pinjaman
* Pinjaman Pelaburan
* Pinjaman Auto
* Penyatuan Hutang
* Barisan Kredit
* Mortgage Kedua
* Pembelian kredit
* Pinjaman Peribadi
Anda terjebak, Bank adalah dilarang dan anda tidak mendapat manfaat daripada bank-bank atau anda lebih baik mempunyai projek dan memerlukan pembiayaan, kredit lapuk atau memerlukan wang untuk membayar bil-bil, wang untuk melabur dalam perniagaan. Walaupun kami bersedia untuk melayani anda untuk permohonan pinjaman peribadi anda daripada 10,000 USD dan ke atas bagi setiap individu kadar faedah sebanyak 2%. Kami berada dalam kedudukan untuk memenuhi peminjam kami perlukan dalam tempoh 72 jam dari tarikh penerimaan permohonan mereka.
Sila hubungi kami melalui e-mel kami di: carolineloan@gmail.com

Theresa loan said...

Adakah anda seorang ahli perniagaan atau perempuan? Jika dalam apa-apa masalah kewangan atau memerlukan wang untuk memulakan perniagaan anda sendiri? Jika anda membayar bil-bil atau hutang untuk menyelesaikan, atau adakah saya memerlukan pinjaman untuk memulakan perniagaan yang bagus? Adakah anda mempunyai skor kredit yang rendah dan ia bank-bank tempatan keras / modal mencari untuk mendapatkan gadai janji daripada institusi kewangan yang lain? Adakah anda memerlukan pinjaman atau pembiayaan untuk apa-apa sebab, jika anda suka,

* Pinjaman Kenderaan
* Pinjaman Harta Tanah
* Pinjaman Perniagaan
* Lain-lain Pinjaman
* Kredit
* MasterCard

Sila hubungi kami melalui e-mel: Saya Theresaloancompany@gmail.com
Nota: Pinjaman memberi kadar faedah tahunan sebanyak hanya 2%. Harap anda akan diberi kredit dalam mana-mana negara di dunia harus kediaman.

Apa-apa keperluan pelanggan, kami perlu memberikan maklumat berikut untuk membuka fail pemprosesan pinjaman.

1. NAMA PENUH: ...............................
2. ALAMAT: .............................. .. ...
3. KERJA: .....................
4. NEGERI: ........................
5. SYARAT: ........................ ..
6. Bandar: ...........................
7. SEX: ............................
8. Umur ........................... ..
9. NOMBOR TELEFON BIMBIT: ............ ..
10. BILANGAN KREDIT DIKEHENDAKI: ..........
Pendapatan 11.Monthly ..................
12.DURATIO daripada: ..................... ..
13. PINJAMAN TUJUAN ...............

Terima kasih atas kerjasama anda
SYARIKAT PINJAMAN Theresa
ALAMAT EMAIL: Saya Theresaloancompany@gmail.com

Unknown said...

Suami saya dan saya, ingin menggunakan media ini untuk bersaksi tentang kerja-kerja yang baik Ibu Clara Alderman Pinjaman Syarikat.
Kami tidak fikir kita akan berada dalam kehidupan seseorang yang bertemu saya seperti Puan Clara, Dia adalah permata yang jarang berlaku dan Allah menghantar. Saya Yura mengambil masa saya untuk memberi keterangan mengenai Puan Clara, kerana dia akhirnya menawarkan apa yang tidak ada orang lain boleh.
Suami saya dan saya pergi ke hutang besar-besaran dengan penghutang dan Bank, dan kami mendapatkan pinjaman daripada dua syarikat pinjaman yang berbeza, tetapi semua datang ke apa-apa; sebaliknya mereka membawa kami ke lebih banyak hutang dan akhirnya meninggalkan kita berlaku sehingga saya datang dalam hubungan dengan Puan Clara, dia menawarkan pinjaman walaupun pada mulanya saya takut ia akan berakhir seperti syarikat-syarikat lain yang saya telah memohon, dia tidak suka mereka . Sekarang kita telah akhirnya hutang kami dan memulakan perniagaan baru dengan wang yang tertinggal dari pinjaman.
Hubungi Puan Clara melalui salah satu daripada e-mel yang berikut.
Claraloan@financier.com atau anda juga boleh menghubungi saya melalui e-mel saya untuk maklumat lanjut Yurawibawa@gmail.com

Unknown said...

Adakah anda seorang ahli perniagaan atau perempuan? Jika dalam apa-apa masalah kewangan atau memerlukan wang untuk memulakan perniagaan anda sendiri? Jika anda membayar bil-bil atau hutang untuk menyelesaikan, atau adakah saya memerlukan pinjaman untuk memulakan perniagaan yang bagus? Adakah anda mempunyai skor kredit yang rendah dan ia bank-bank tempatan keras / modal mencari untuk mendapatkan gadai janji daripada institusi kewangan yang lain? Adakah anda memerlukan pinjaman atau pembiayaan untuk apa-apa sebab, jika anda suka,

* Pinjaman Kenderaan
* Pinjaman Harta Tanah
* Pinjaman Perniagaan
* Lain-lain Pinjaman
* Kredit
* MasterCard

Sila hubungi kami melalui
e-mail: eaglesfinanceloancompany@gmail.com
Mobile: +12408924572 +17608969709

Nota: Pinjaman memberi kadar faedah tahunan sebanyak hanya 2%. Harap anda akan diberi kredit dalam mana-mana negara di dunia harus kediaman.

Anonymous said...

sama nasib mcm sy.. disebabkan nk tolong org lain.. disebabkn percaya.. sy tlh dpt surat dr jbtn insolvensi and dah berstatus bankrap.. sedih.. bila baca komen org yg dok menghentam2.. selepas bg pinjam loan kt org.. si peminjam tidak bayar.. sy tlh berhenti kerja 4 tahun lepas.. disebabkan masalah kesihatan abah sy yg membuatkan sy berhenti kerja.. tttpi rupanya duit pinjaman tu tidak dibayar.. smpi sy dpt surat saman dr mahkamah.. sedihnyeee.. ;'((((

Anonymous said...

Saya perhatikan kat sini ramai yang mengutuk Jabatan Insolvensi sebab pengalaman buruk atau tak paham perkara yang sebenar. Kat sini saya nak kongsikan beberapa perkara pasal jabatan insolvensi:

1) Proses mengisytiharkan seseorang tu bankrap mestilah melalui Perintah Mahkamah. Perintah Mahkamah dikeluarkan atas permohonan pemiutang (biasanya bank) atau pun dari permohonan penghutang sendiri (orang yang berhutang) untuk mengelakkan cas interest berterusan. Selagi penghutang tak dihukum bankrap, selagi tu cas interest akan berterusan. Takde istilah dibankrapkan melalui telefon atau dibankrapkan oleh Jabatan Insolvensi. Orang yang bagitau mcm tu sebenarnya tak paham maksud sebenar kebankrapan. Kebankrapan dengan senarai hitam/blacklist ada beza. Orang yang black list tak semestinya bankrap. Tapi orang yang bankrap dah tentu black list. Sebelum seseorang tu dibankrapkan, Pemiutang mesti dapatkan penghakiman dulu dari Mahkamah rendah samaada penghakiman ingkar (tanpa kehadiran penghutang - mungkin sebab surat tak sampai atau penghutang degil) atau penghakiman persetujuan (dengan kehadiran dan persetujuan penghutang). Lepas penghakiman kalau penghutang masih tak dapat bayar hutang tertunggak dengan cara atau jumlah yang bank nak barulah boleh di bawak ke Mahkamah Tinggi untuk dapatkan Perintah Kebankrapan (Perintah kebankrapan biasanya memang dibuat oleh Timbalan Pendaftar. Kalau pun hakim yang berkuasa, penurunan kuasa/delegation of power boleh dibuat kepada Timbalan Pendaftar). Lepas tu baru Jabatan Insolvensi masuk sebagai pentadbir perihal hal ehwal dan harta sibankrap. Jadi, Kalau ada masalah kewangan kena la jadi orang yang peka. Kalau pindah alamat bagitau. Kalau dapat apa2 surat jangan berlengah.

2) Bagi orang yang dah bankrap, semua hutang-piutangnya tak boleh lagi dibayar kpd bank. Mesti declare kpd Jabatan Insolvensi supaya Insolvensi boleh mintak bank failkan tuntutan ke Jabatan Insolvensi tanpa mengganggu si penghutang lagi. Semua interest jugak tak sah lagi selepas tarikh kebankrapan dan interest yang bank cas akan dipotong sehingga jadi 6% je. Kalau ada apa2 tindakan lelongan, bank mesti tolak hasil lelongan tu baru failkan baki tuntutan ke Insolvensi.

3) Bagi sibankrap yang berhajat untuk ke luar negara untuk kerja, untuk urusan agama (termasuk pergi haji dan jugak urusan agama lain selain islam), untuk tujuan perubatan, untuk melawat sedara sakit atau lain2 sebab yang penting boleh la buat permohonan ke cawangan Jabatan Insolvensi yang mentadbir kes dia. Kalau untuk tujuan makan angin atau honeymoon memang tak dibenarkan. Permohonan akan diluluskan dengan syarat2 tertentu. Kelulusan untuk ke luar negara termasuk pergi haji atas budi bicara dan pertimbangan Ketua Pengarah Insolvensi. Kalau nak ikutkan sepatutnya orang yang bankrap tak digalakkan pergi haji sebab dalam keadaan berhutang yang berat.

Anonymous said...

4) Bagi sibankrap yang nak kerja dan nak bukak akaun bank untuk keluar masuk gaji, boleh la datang ke Jabatan Insolvensi untuk permohonan buka akaun bank. Bawak surat tawaran kerja atau surat pengesahan majikan untuk maklumkan yang sibankrap kena ada akaun bank. Nanti Insolvensi akan keluarkan surat kebenaran buka akaun bank untuk keluar masuk gaji dan arahkan bank untuk buat potongan gaji setiap bulan untuk bayaran hutang ke Insolvensi. Biasanya jumlah yang ditetapkan cuma 10% dari gaji atau paling kurang RM100 sebulan.

5) Bagi kos2 tambahan yang ramai bising2 tu kena la paham yang kos2 tu sebahagiannya kos pentadbiran, sebahagian lagi sebagai hasil kerajaan. Suka atau tak, Insolvensi kena kira, ambik dan cas kepada sibankrap kos2 tu semua. Kalau tak di cas kepada sibankrap tapi sibankrap dilepaskan dari kebankrapannya nnti pegawai insolvensi yang uruskan kes dia yang kena bayar semua kos tu. Ini semua dah termaktub dalam Akta Kebankrapan 1967 dan bukan insolvensi suka2 nak menyusahkan orang. Tapi akta tu pun dalam proses penggubalan untuk penambahbaikkan sebelum dibentangkan ke parlimen. Kos2 yang dibayar kpd Insolvensi nanti dimasukkan ke dalam akaun hasil kerajaan sebelum dihantar ke Kementerian Kewangan. Duit untuk jamuan hari raya ke hadiah ke semua tu duit dari gaji staf insolvensi sendiri (melalui kelab staf insolvensi) bukan dari hasil kerajaan.

Anonymous said...

6) Dalam sesetengah kes, ada sibankrap yang tak sepatutnya dibankrapkan tak puas hati dan ambik lawyer untuk lawan kes kat Mahkamah. Hasilnya dia menang dan semua duit dia yang dibayar ke Insolvensi dipulangkan semula.

7) Jabatan insolvensi tak pernah suruh sibankrap untuk mintak tolong pd kawan, wakil atau ejen untuk berurusan kat pejabat insolvensi. Yang sebaiknya datang la sendiri ke pejabat insolvensi dan cuba dapatkan penerangan yang sejelas-jelasnya dari pegawai insolvensi supaya tak terkeliru. Jangan hanya dengar cakap2 orang lain yang negatif.

8) Jabatan insolvensi bukan bertindak macam ah long berlesen atau tak berperikemanusiaan. Kadang2 tindakan penguatkuasaan perlu bagi sibankrap yang degil atau tak nak bagi kerjasama pd insolvensi. Semua tindakan tertakluk kpd undang-undang atau perintah mahkamah. Mahkamah pun tak kan sewenang-wenangnya menjatuhkan hukuman kalau takde pembelaan dari pihak sibankrap sendiri.

Anonymous said...

9) Kalau kita mencampur adukkan urusan Jabatan kerajaan atau Mahkamah dengan politik, memang akan timbul mcm2 isu yang tak sepatutnya contohnya ayat-ayat "balaci umno, alat umno, penjilat umno" dan sebagainya sedangkan penjawat awam dan hakim2 tu sendiri belum tentu menyokong atau suka pada umno. Ada jugak ramai penjawat awam yang tak suka pada umno dan tak pernah mengundi BN pun cuma tak dizahirkan secara terbuka sebab penjawat awam dah dididik untuk bersikap neutral dalam menyampaikan perkhidmatan kpd rakyat.

10) Sebagai manusia biasa, pegawai2 insolvensi atau penjawat awam yang lain atau pun pekerja swasta sendiri pun ada buat kesilapan. Kesilapan boleh terjadi sebab kekurangan ilmu, pengalaman atau latihan atau pun sebab stress dari bebanan kerja yang terlalu banyak. Jadi, jangan la terlalu cepat menyalahkan orang lain atau sentiasa berfikiran negatif bila terjadi apa2 masalah. Cuba cari jalan penyelesaian dengan cara yang baik dan berdoa la banyak2 supaya urusan kita dipermudahkan.

Anonymous said...

11) Untuk pelepasan, sebenarnya tempoh masa 5 tahun tu tak semestinya bankrap mesti akan dilepaskan dari kebankrapannya. Semua ni terserah pd budi bicara Ketua Pengarah Insolvensi bergantung pada umur sibankrap, pekerjaan sibankrap, keadaan kesihatan, sebab kebankrapan, baki jumlah hutang dan sebagainya. Banyak perkara diambik kira sebelum sibankrap diberi pelepasan. Tapi ada ramai je orang yang dah dapat pelepasan kebankrapan dari Jabatan Insolvensi. Lepas dapat pelepasan, sijil pelepasan akan dikeluarkan dan bankrap bebas dari status kebankrapannya dan jadi macam orang biasa semula.

Anonymous said...

Sebagai orang awam yang kurang pengetahuan tentang kebankrapan, janganlah memaki orang lain sesuka hati. Anda bukan berhutang dengan Insolvensi tapi dengan bank.Kalau gagal bayar hutang perlu dapatkan nasihat AKPK kalo belum bankrap. Tapi kalo dah bankrap baru berhubung dengan Insolvensi. Emosi seorang yang bankrap memang tak stabil tapi bila berurusan dengan Insolvensi jangan lepaskan marah pada mereka.Kalo pertama kali datang jumpa pegawai terus marah, takkan pegawai tu diam saje. Kawal emosi anda sebagai pelangggan dan pegawai akan layan anda sebaik mungkin.

Anonymous said...

saya tealah bangkarap dari tahun 2009 sehingga sekarang..sekarang saya kerja dioversea..cukup masa kena balik renenewal surat keluar Negara..sekiranya danda mendapat perkerjaan di luar Negara jangan tolak kerana anda masih lagi keluar Negara dengan syarat anda mendapat kelulusan bertulis dari kuta pengarah insolevensi..serta anda akan dikenakan seorangang penjamin serta bayaran penjamin.bayaran estate dan bayaran tertunggak.

Anonymous said...

ฉันจำเป็นต้องใช้เงินกู้

Anonymous said...

Adakah anda memerlukan pinjaman? perjanjian untuk meminjam sehingga $ 500,000.00 USD (Lima Ratus Ribu dolar Amerika Syarikat) Pilih 1-25 tahun tempoh pembayaran balik, memilih antara pelan pembayaran balik bulanan dan tahunan, terma dan syarat pinjaman yang fleksibel. Kami adalah pembina kewangan dan boleh menyemak pinjaman kredit untuk semua, bermula dari peribadi, komersial, usaha perniagaan, pinjaman dan penyatuan, pembiayaan semula dan semua bentuk pinjaman dengan jumlah yang kami antara $ 15.000 untuk $ 500,000.00 dengan kadar faedah tetap dan sangat rendah dalam jumlah 2.5 % setahun.
Semua pelan ini dan banyak lagi melalui Pejabat kenalan pembiayaan; santanderloansuk@gmail.com

Hubungi Santander Pinjaman Syarikat untuk maklumat lanjut.
E-mel: santanderloansuk@gmail.com

Terima kasih.
https://www.facebook.com/Santander-Loans-Company-143704475985897/?skip_nax_wizard=true
(Pengiklan Online)

Unknown said...

Bengap punya mat kitol! Kau abis sekolah sampai darjah brp? Dah tu pi berhutang sakan, dah kena bangkrap nak salah kan org lain itu ini? You stupid dumb fuck! Pi berlajar kira2 dulu pakai capua tu! Tak abis2 nak salah kan org lain kerja nya! Really stupid bird brain!

Unknown said...

Bengap punya mat kitol! Kau abis sekolah sampai darjah brp? Dah tu pi berhutang sakan, dah kena bangkrap nak salah kan org lain itu ini? You stupid dumb fuck! Pi berlajar kira2 dulu pakai capua tu! Tak abis2 nak salah kan org lain kerja nya! Really stupid bird brain!

Lady Jane said...

Halo Setiap Satu, nama saya wanita Jane alice dari Indonesia, dan saya bekerja dengan bersatu bangsa kompensasi, dan kami telah mendengar dan juga membuat pinjaman dari perusahaan pinjaman, saya cepat ingin menggunakan media ini untuk memperingatkan seluruh Indonesia yang mencari pinjaman di internet sangat berhati-hati untuk tidak jatuh di tangan scammers dan fraudstars, ada banyak lender kredit palsu di sini di internet dan beberapa dari mereka adalah asli dan nyata, aku ingin meluncur kesaksian tentang bagaimana Tuhan menuntun saya untuk pemberi pinjaman dan Pinjaman nyata genue telah mengubah hidup saya dari rumput rahmat, setelah saya telah tertipu oleh beberapa pemberi pinjaman kredit di sini di internt, saya kehilangan banyak uang untuk membayar biaya pendaftaran, isurance, pajak, dan setelah pembayaran saya masih tidak mendapatkan saya pinjaman. Setelah berbulan-bulan mencoba untuk mendapatkan pinjaman di internet dan jumlah scammed kali uang tanpa mendapatkan pinjaman dari perusahaan mereka sehingga saya menjadi begitu putus asa dalam mendapatkan pinjaman dari online genue kredit pemberi pinjaman yang tidak akan meningkatkan rasa sakit saya, jadi saya memutuskan untuk menghubungi seorang teman saya yang baru-baru mendapat pinjaman online, kita membahas kesimpulan kita tentang masalah dan dia bercerita tentang seorang wanita yang disebut Mr Dangote yang merupakan CEO dari Dangote Pinjaman Perusahaan. Jadi saya diterapkan untuk jumlah pinjaman (Rp400,000,000) dengan tingkat bunga rendah 1,5%, tidak merawat usia saya, karena saya mengatakan kepadanya apa yang saya ingin menggunakan uang itu untuk membangun bisnis dan pinjaman saya disetujui dengan mudah tanpa stres dan semua persiapan dilakukan pada transfer kredit dan dalam waktu kurang dari 24 jam setelah pendaftaran pinjaman, sudah disimpan ke bank dan mimpi saya datang melalui. Jadi saya ingin saran yang membutuhkan genue panggilan pinjaman cepat sekarang email di Dangotegrouploandepartment@gmail.com. dia tidak tahu bahwa aku melakukan ini. Saya berdoa agar Tuhan memberkati dia untuk hal-hal baik yang telah dilakukan dalam hidup saya. Anda juga dapat menghubungi saya di ladyjanealice@gmail.com hari yang indah lebih info..

Unknown said...

TAWARAN TAHUN BARU !!!
Adakah anda sedang mencari pinjaman? Atau anda menolak pinjaman oleh bank atau institusi kewangan untuk satu atau lebih sebab-sebab? Anda mempunyai tempat yang tepat untuk penyelesaian pinjaman anda di sini! Clara Pinjaman Limited memberi pinjaman kepada syarikat-syarikat dan individu pada kadar faedah yang rendah dan berpatutan sebanyak 1.5% pada tahun ini akhir kami tawaran tahun. Sila hubungi kami melalui e-mel di sini pada Claraloan@financier.com

Data pemohon:

1) Nama Penuh:
2) Negara:
3) Alamat:
4) Negara:
5) Jenis Kelamin:
6) Status perkahwinan:
7) Pekerjaan:
8) Nombor telefon:
9) Kedudukan masa ini di tempat kerja:
10) Pendapatan Bulanan:
11) Jumlah Pinjaman Diperlukan:
12) Tempoh Pinjaman:
13) Tujuan pinjaman:
14) agama:
15) Adakah anda memohon sebelum ini;
16) Tarikh lahir;

Terima kasih
Clara.

Sandra Ovia Loan Firm said...

Hello, Saya Puan Sandra Ovia, wang pemberi pinjaman swasta, adakah anda dalam hutang? Anda memerlukan rangsangan kewangan? pinjaman untuk merancang untuk tahun baru, untuk memenuhi sehingga bil anda, mengembangkan perniagaan anda pada tahun ini dan juga untuk pengubahsuaian rumah anda. Saya memberi pinjaman kepada syarikat-syarikat tempatan, antarabangsa dan juga pada kadar faedah yang sangat rendah sebanyak 2%. Anda boleh menghubungi kami melalui E-mel: (sandraovialoanfirm@gmail.com)
Anda dipersilakan untuk syarikat pinjaman kami dan kami akan memberikan anda perkhidmatan yang terbaik kami.

Unknown said...

Saya Husnah dan saya sedang mengambil masa saya keluar untuk memberi keterangan Puan Amanda kerana dia akhirnya menawarkan saya.
Saya dan suami saya mendapat ke dalam hutang yang sangat besar dengan Bank dan kami memohon pinjaman daripada syarikat pinjaman yang berbeza tetapi semua datang tidak berjaya. sebaliknya mereka mendapat kita ke dalam hutang lebih meninggalkan kita bankrap sehingga saya datang dalam hubungan dengan Puan Amanda, yang menawarkan saya pinjaman. Sekarang kita telah akhirnya menetap hutang kami dan memulakan perniagaan baru dengan wang kiri dari pinjaman. Anda boleh menghubungi beliau hari ini untuk pinjaman dalam apa jua bentuk dan jumlah.
Hubungi Puan Amanda melalui mana-mana e-mel yang berikut. amandarichardssonloanfirm@gmail.com atau amandarichardson686@gmail.com atau anda boleh menghubungi saya melalui e-mel saya untuk arahan lanjut ikmahusnah@gmail.com

Mary Robert said...

Adakah anda memerlukan pinjaman segera?
* Pemindahan Sangat cepat dan segera ke akaun bank anda
* Pembayaran bermula lapan bulan selepas anda mendapat wang dalam anda
akaun bank
* Kadar faedah yang rendah 2%
* Pembayaran jangka panjang (1-30 tahun) Tempoh
* Syarat-syarat pinjaman yang fleksibel dan bayaran bulanan
*. Berapa lama masa yang diambil untuk membiayai? Selepas memfailkan permohonan kredit,
Anda boleh menjangkakan bahawa sambutan awal kurang daripada 24 jam dan
pembiayaan dalam 72-96 jam selepas menerima maklumat yang kita perlukan
dari awak.
Hubungi sah dan berlesen rasmi syarikat pinjaman
bahawa bantuan kewangan kepada negara-negara lain.
Untuk maklumat lanjut dan borang permohonan pinjaman melalui Hubungi sekarang
email: maryrobert422@gmail.com

Unknown said...

Saya baru saja pergi Jabatan Insolvensi selepas dapat offer letter dari bank.. Charges kat Insolvensi is around RM8k.. Matilah!!! And after that that's the end for them.. The rest we have to settle ourself.. About court matter.. they did not even give us some clue on how to settle it.. To cut short I'm paying 8K for them to park my documents there..
Went to the court just now as well.. Ask them the procedure.. Mcm still on fasting mode..

Cipta Logo said...

haloo cibai mak kau. tunggu la masa kau kena nanti. skrg boleh PUI kat orang la. esok lusa, klu bukan kau, anak cucu kau ada yg merasa akibat lancau nya mulut kau...

Cipta Logo said...

haloo cibai mak kau. tunggu la masa kau kena nanti. skrg boleh PUI kat orang la. esok lusa, klu bukan kau, anak cucu kau ada yg merasa akibat lancau nya mulut kau...

NAS_Perunding said...

Assalammualaikum dan Salam Sejahtera semua...baca blog perkongsian ni http://ynstatuskewangan.blogspot.com Tentang masalah permohonan mahkamah tu jgn risau, saya bleh bantu kpd yg memerlukan khidmat tersebut insyaallah. Terima kasih

Unknown said...

Memohon pinjaman convinent anda

Adakah anda seorang ahli perniagaan atau perempuan? Adakah anda dalam mana-mana tekanan kewangan? Adakah anda memerlukan wang untuk memulakan perniagaan anda sendiri? Adakah anda mempunyai pendapatan yang rendah dan sukar untuk mendapatkan pinjaman daripada bank-bank tempatan dan institusi kewangan lain? Jawapan: Di sini, Angela Davids Loan Firm adalah jawapannya. Kami menawarkan;

* pinjaman peribadi, pengembangan perniagaan.
* Business Start-up dan pendidikan.
* penyatuan hutang.
* Pinjaman Hard Money.

Walau bagaimanapun, kaedah kami menawarkan kemungkinan untuk menunjukkan jumlah pinjaman yang diperlukan dan juga tempoh yang anda mampu untuk melengkapkan pembayaran balik pinjaman dengan kadar faedah sebanyak 5-7% bergantung kepada pinjaman jenis pf. Ini memberikan peluang yang sebenar untuk mendapatkan wang yang anda perlukan anda. Calon yang berminat perlu menghubungi kami melalui: matildablakeloanfirm@gmail.com atau hubungi perkhidmatan pelanggan kami pada +14158892524

Unknown said...

Saya Mis, Ann mcarthy A pemberi pinjaman wang, saya meminjamkan wang kepada individu atau syarikat yang ingin mendirikan sebuah perniagaan yang menguntungkan, yang merupakan tempoh hutang lama dan ingin membayar. Kami menyediakan semua jenis pinjaman anda boleh pernah berfikir, kita baik pinjaman swasta dan kerajaan, dengan suku bunga kredit yang sangat berpatutan. Hubungi kami sekarang dengan alamat e-mel panas kami: (annmcarthyloanfim@gmail.com) Kebahagiaan anda adalah perhatian kami.

Unknown said...

Jangan gunakan semua ini Lender Money Swasta here.They terletak di, Ghana, Turki, Perancis dan Israel Nama saya Risna Susanti, saya sedang warganegara Malaysia. Adakah anda telah mencari pinjaman? Adakah anda memerlukan pinjaman peribadi atau perniagaan segera? Hubungi Puan Joyce dia membantu saya dengan pinjaman sebanyak $ 800,000 beberapa hari lalu selepas telah scammed daripada $ 12.000 dari seorang wanita yang mendakwa dirinya sebagai pemberi pinjaman pinjaman tetapi saya mengucapkan terima kasih kepada Tuhan hari ini bahawa saya mendapat pinjaman saya bernilai $ 800.000.Feel hubungi syarikat untuk service.This kewangan tulen adalah alamat mereka sebenar e-mel: joycerolandloancompany@gmail.com »} untuk maklumat lanjut mengenai bagaimana untuk mendapatkan pinjaman anda atau anda boleh menghubungi saya melalui e-mel saya untuk mendapatkan panduan lanjut dan nasihat mengenai bagaimana untuk memohon pinjaman dari Puan Joyce dalam risnasusanti247@gmail.com. Dan sekali lagi syukur kepada JOYCE ROLAND kerana memberi pinjaman sebanyak $ 800,000

Unknown said...

Hello,
Ini adalah untuk memaklumkan kepada orang ramai bahawa Puan Rose Anna, pemberi pinjaman pinjaman peribadi mempunyai membuka peluang kewangan untuk semua orang yang memerlukan apa-apa bantuan kewangan. Kami memberi pinjaman pada kadar 2% kadar faedah kepada individu, syarikat dan syarikat-syarikat di bawah terma dan syarat yang jelas dan mudah difahami. hubungi kami hari ini melalui e-mel di: (roseannamoore70@gmail.com)

Tyron Snel said...

Hello,

Di sini datang pinjaman mampu milik yang akan mengubah hidup anda selama-lamanya, saya Encik Shayne Alex pinjaman pemberi pinjaman disahkan, saya menawarkan pinjaman kepada sektor individu dan orang ramai yang memerlukan bantuan kewangan dalam kadar faedah yang rendah sebanyak 2% kredit buruk boleh diterima, terma-terma dan syarat-syarat yang sangat mudah dan bertimbang rasa anda tidak akan menyesal apa-apa dalam transaksi pinjaman ini kerana saya akan membuat anda tersenyum.

Saya Mr Taylor Shayne, akan menyebabkan perkhidmatan terbaik kepada semua peminjam sah anda tidak akan kecewa oleh saya dalam urus niaga ini kerana anda tidak dilahirkan untuk menjadi loser.Any pelanggan yang berminat perlu menghubungi saya secepat mungkin melalui E-mel: (unionloaninvestment@outlook.com)
untuk hasil selanjutnya.

Sila isi borang permohonan di bawah dan dapatkan kembali jika berminat dan anda akan gembira untuk mengetahui pemberi pinjaman pinjaman seperti (Kesatuan syarikat pinjaman)

Mana-mana pelanggan yang berminat perlu menghubungi saya secepat mungkin melalui e-mel: (unionloaninvestment@outlook.com)

MAKLUMAT PEMINJAM YANG DIPERLUKAN.

1) Nama Penuh:
2) Negara:
3) alamat:
4) Negeri:
5) Seks:
6) Status perkahwinan:
7) Pekerjaan:
8) Nombor telefon:
10) Pendapatan bulanan:
11) Seterusnya Kin:
12) Jumlah Pinjaman Diperlukan:
13) Tempoh Pinjaman:
14) Tujuan pinjaman:

Sebaik sahaja anda mengisi borang di atas, saya akan menghantar terma pinjaman dan syarat saya secepat mungkin dalam usaha kita untuk meneruskan.

Dengan salam..

Dr Purva Pius said...

Hello Everybody,
My name is Mrs Sharon Sim. I live in Singapore and i am a happy woman today? and i told my self that any lender that rescue my family from our poor situation, i will refer any person that is looking for loan to him, he gave me happiness to me and my family, i was in need of a loan of S$250,000.00 to start my life all over as i am a single mother with 3 kids I met this honest and GOD fearing man loan lender that help me with a loan of S$250,000.00 SG. Dollar, he is a GOD fearing man, if you are in need of loan and you will pay back the loan please contact him tell him that is Mrs Sharon, that refer you to him. contact Dr Purva Pius,via email:(urgentloan22@gmail.com) Thank you.

BORROWERS APPLICATION DETAILS


1. Name Of Applicant in Full:……..
2. Telephone Numbers:……….
3. Address and Location:…….
4. Amount in request………..
5. Repayment Period:………..
6. Purpose Of Loan………….
7. country…………………
8. phone…………………..
9. occupation………………
10.age/sex…………………
11.Monthly Income…………..
12.Email……………..

Regards.
Managements
Email Kindly Contact: urgentloan22@gmail.com

Lady Jane said...

Halo Setiap Satu, nama saya wanita Jane alice dari Indonesia, dan saya bekerja dengan bersatu bangsa kompensasi, dan kami telah mendengar dan juga membuat pinjaman dari perusahaan pinjaman, saya cepat ingin menggunakan media ini untuk memperingatkan seluruh Indonesia yang mencari pinjaman di internet sangat berhati-hati untuk tidak jatuh di tangan scammers dan fraudstars, ada banyak lender kredit palsu di sini di internet dan beberapa dari mereka adalah asli dan nyata, aku ingin meluncur kesaksian tentang bagaimana Tuhan menuntun saya untuk pemberi pinjaman dan Pinjaman nyata genue telah mengubah hidup saya dari rumput rahmat, setelah saya telah tertipu oleh beberapa pemberi pinjaman kredit di sini di internt, saya kehilangan banyak uang untuk membayar biaya pendaftaran, isurance, pajak, dan setelah pembayaran saya masih tidak mendapatkan saya pinjaman. Setelah berbulan-bulan mencoba untuk mendapatkan pinjaman di internet dan jumlah scammed kali uang tanpa mendapatkan pinjaman dari perusahaan mereka sehingga saya menjadi begitu putus asa dalam mendapatkan pinjaman dari online genue kredit pemberi pinjaman yang tidak akan meningkatkan rasa sakit saya, jadi saya memutuskan untuk menghubungi seorang teman saya yang baru-baru mendapat pinjaman online, kita membahas kesimpulan kita tentang masalah dan dia bercerita tentang seorang wanita yang disebut Mr Dangote yang merupakan CEO dari Dangote Pinjaman Perusahaan. Jadi saya diterapkan untuk jumlah pinjaman (Rp400,000,000) dengan tingkat bunga rendah 2%, tidak merawat usia saya, karena saya mengatakan kepadanya apa yang saya ingin menggunakan uang itu untuk membangun bisnis dan pinjaman saya disetujui dengan mudah tanpa stres dan semua persiapan dilakukan pada transfer kredit dan dalam waktu kurang dari 24 jam setelah pendaftaran pinjaman, sudah disimpan ke bank dan mimpi saya datang melalui. Jadi saya ingin saran yang membutuhkan genue panggilan pinjaman cepat sekarang email di Dangotegrouploandepartment@gmail.com. dia tidak tahu bahwa aku melakukan ini. Saya berdoa agar Tuhan memberkati dia untuk hal-hal baik yang telah dilakukan dalam hidup saya. Anda juga dapat menghubungi saya di ladyjanealice@gmail.com hari yang indah lebih info..

jurjanibude0811@gmail.com said...

Nama saya Jurjani Budi dari Subang Jaya malaysia. Saya ingin menggunakan media ini untuk mengingatkan semua pencari pinjaman sangat berhati-hati karena ada scamers dan curang di mana-mana. Beberapa bulan yang lalu saya secara finansial tegang dan putus asa ketika toko saya mendapat dibakar, saya pergi ke bank saya tidak memenuhi syarat untuk pinjaman saya scammed oleh beberapa pemberi pinjaman dan serikat kredit online. Saya hampir kehilangan harapan sampai seorang teman saya merujuk saya ke pemberi pinjaman sangat handal yang disebut pinjaman tanpa jaminan AASIMAHA Adila AHMED PINJAMAN FIRM sebesar Rm 250 juta dalam waktu kurang dari 14 jam tanpa tekanan atau stres pada tingkat bunga hanya 1%. Saya sangat terkejut ketika saya memeriksa saldo rekening bank saya dan menemukan bahwa jumlah i diterapkan untuk dikirim langsung ke rekening saya tanpa penundaan. Karena saya berjanji saya akan berbagi kabar baik sehingga orang bisa mendapatkan pinjaman mudah tanpa stres dan belajar lession dari kesalahan mereka. Jadi,jika Anda membutuhkan pinjaman apapun, silahkan hubungi {aasimahaadilaahmed.loanfirm@gmail.com} Anda dapat juga menghubungi saya di emai saya {jurjanibude0811@gmail.com} Tidak ada biaya yang diperlukan harapan saya dan sukacita dipulihkan

Nurliana Novi said...

Halo,
Saya Nurliana Novi saya ingin berbagi karya Allah yang baik dalam hidup saya kepada orang-orang saya yang mencari pinjaman di Asia dan bagian lain dari kata, karena ekonomi buruk di beberapa negara.
 Saat ini saya tinggal di jakarta di Indonesia. Saya seorang Janda dengan empat anak dan aku terjebak dalam situasi keuangan pada bulan Juli 2016 dan saya perlu untuk membiayai dan membayar tagihan saya
Saya adalah korban dari penipuan pemberi pinjaman 4-kredit, saya kehilangan begitu banyak uang karena saya mencari pinjaman dari perusahaan mereka. Aku hampir mati dalam proses karena saya ditangkap oleh orang-orang dari utang saya sendiri, sebelum saya dibebaskan dari penjara dan bahwa teman-teman saya menjelaskan situasi saya dan kemudian memperkenalkan saya ke sebuah perusahaan pinjaman yang ELINA JOHNSON PINJAMAN PERUSAHAAN reliabl.
Bagi orang-orang yang mencari pinjaman? Jadi Anda harus sangat berhati-hati karena banyak perusahaan pinjaman penipuan internet di sini, tapi mereka masih sangat nyata di perusahaan pinjaman palsu.
 Saya mendapat pinjaman saya dari ELINA JOHNSON PINJAMAN PERUSAHAAN Rp500.000.000 sangat mudah dalam waktu 24 jam yang saya diterapkan, jadi saya memutuskan untuk berbagi pekerjaan yang baik dari Allah melalui ELINA JOHNSON PINJAMAN FIRM dalam kehidupan keluarga saya. Saya meminta nasihat Anda jika Anda membutuhkan pinjaman Anda, silakan hubungi ELINA JOHNSON PINJAMAN PERUSAHAAN. menghubungi mereka melalui email:. (elinajohnson22@gmail.com)
Anda juga dapat menghubungi saya melalui email saya di (nurliananovi96@gmail.com) jika Anda merasa sulit atau ingin prosedur untuk memperoleh pinjaman.

Anonymous said...

Apakah Anda di kredit? Apakah Anda perlu dana untuk membayar sewa Anda? kau finansial turun dan Anda perlu beberapa dana untuk menjaga bisnis Anda berkembang? Anda ingin memiliki industri dan dana Anda tidak oke? kami menawarkan sejumlah uang yang besar itu. Di sini kita untuk membantu, semua yang kita butuhkan dari Anda adalah informasi Anda tahu lebih banyak. Jadi mengapa tidak menghubungi kami di alyasaadaburahlenders@gmail.com

Unknown said...

Dalam dunia internet komunikasi yang lancar, memohon bantuan kewangan boleh dilakukan dari keselesaan rumah anda dengan syarat anda adalah asli dan mahu pinjaman.
 Adakah anda memerlukan pinjaman sebenar ?. Lupakan penipuan, masih terdapat banyak firma-firma kewangan yang tulen. Adakah anda pernah ditolak oleh mana-mana institusi, bank-bank kewangan dan syarikat-syarikat kewangan yang lain? Jika ya, bimbang tidak lagi kerana @ JESSICABROWNFINANCEFIRM kami adalah sebuah syarikat kewangan berpengalaman dan berpengalaman yang menyediakan pinjaman mudah percuma kepada individu dan badan-badan korporat yang serius, sama ada syarikat, syarikat dan kepada orang ramai, pada kadar faedah yang sangat rendah kurang daripada 5%. Kami mempunyai akses kepada kumpulan wang tunai untuk diberikan kepada kecil dan firma skala sederhana dan individu-individu yang mempunyai rancangan untuk memulakan perniagaan, tidak kira betapa kecil. Tetap yakin kebajikan dan keselesaan anda sahaja yang kami berada di sini untuk pastikan. Dapatkan berhubung dengan kami perkhidmatan pelanggan @ email: jessicabrownfinancefirm@gmail.com ........ Untuk tindak balas yang cepat dan pantas
 
 
KITA PERLU BERIKUT DARI ANDA,
 
 
1. Nama
2. Negara
3. Alamat
4. Jantina
5. Kerja
6. Jawatan di tempat kerja
7. pendapatan bulanan
8. Jumlah yang diperlukan
9. Tempoh Pinjaman
10. Agama
11. Adakah anda memohon sebelum dan ditolak? Jika ya
12. Nyatakan sebab ..........................................
.................................................. .........
.................................................. ..........
.................................................. .........
.................................................. .........

Aasimah Aadila said...

aasamalekum, adakah anda memerlukan pinjaman, melakukan memerlukan pinjaman segera, adakah anda memerlukan pinjaman cepat, adakah anda memerlukan pinjaman peribadi, adakah anda memerlukan pinjaman yang besar, adakah anda memerlukan pinjaman perniagaan, Adakah anda memerlukan pinjaman untuk pelaburan terlebih dahulu, adakah anda memerlukan pinjaman jangka panjang, adakah anda memerlukan pinjaman jangka pendek, adakah anda mendapatkan pinjaman tidak bercagar, membayar pinjaman hari yang anda perlukan, adakah anda memerlukan hari yang buruk pinjaman, keseluruhan pinjaman ibu negeri yang saya perlukan, adakah anda mahu pinjaman kereta, adakah anda mahu Morgage pinjaman, adakah anda mahu pinjaman bercagar, adakah anda mahu pinjaman rumah, Kemudian firma pinjaman yang membawa kembali kita pakej yang serendah 1%, pinjaman tanpa faedah, anda bebas untuk mendapatkan anda pinjaman cepat, untuk merealisasikan matlamat anda pada tahun baru ini, semoga allah memberkati anda, inshaillah
e-mel kenalan <(aasimahaadilaahmed.loanfirm@gmail.com)
  DAPATKAN SEGERA ANDA, ANDA MENDAPAT PINJAMAN CEPAT DAN BESAR

nenisyahir@gmail.com said...

aasalamaluikum, saya ialah syahir neni, ibu muslim dari Kuching, Sarawak Kuching dewan bandar utara di malaysia, saya mahu menggunakan medium ini untuk memberi amaran kepada semua pencari pinjaman perlu berhati-hati kerana terdapat penipu di blog ini. i bodoh di sini di laman web ini pada tahun lepas saya dari segi kewangan ke bawah, dan dalam keadaan terdesak, saya telah ditipu oleh peminjam banyak palsu di blog ini. Saya telah hampir berputus asa sehingga saya pergi di televisyen mengenai syarikat yang pesat berkembang firma pinjaman dipercayai bernama Devya Ajjaade rumah kredit yang mengesahkan saya pinjaman tidak bercagar Rm 579,000 pada kadar yang sangat rendah 1% dalam 4 jam tanpa tekanan dan kelewatan, mereka sangat cepat dan cepat untuk menyampaikan dana dengan caj pemindahan dan bayaran pendaftaran seperti yang lain di blog ini. ia akan menarik minat anda untuk mengetahui bahawa saya mendapat pinjaman saya pada 5 Januari 2017, kini saya mempunyai cadangan perniagaan saya bekerja sekarang jika anda perlukan, besar, tulen kenalan pinjaman pelaburan yang cepat melalui: ((devyajjaade.loanfirm@gmail.com )), anda perlu tahu bahawa firma itu tidak tahu memberi keterangan im dalam media, im sangat gembira untuk melakukan ini, e-mel saya adalah (nenisyahir@gmail.com) boleh allah memberkati dan memakbulkan doa anda pada tahun ini seperti saya

Unknown said...

Hello,
Adakah anda dari segi kewangan ke bawah? mendapatkan pinjaman sekarang dan memulihkan perniagaan anda, Kami adalah pemberi pinjaman yang boleh dipercayai dan kami memulakan program pinjaman ini untuk membasmi kemiskinan dan mewujudkan peluang untuk keistimewaan yang kurang untuk membolehkan mereka menubuhkan sendiri dan memulihkan perniagaan mereka tahun baru ini. untuk maklumat lanjut, anda boleh menghubungi kami melalui e-mel: (gloryloanfirm@gmail.com). mengisi borang Maklumat Peminjam di bawah:

Nama penuh: _______________
Negara: __________________
Seks: ______________________
Umur: ______________________
Jumlah Pinjaman Diperlukan: _______
Tempoh Pinjaman: ____________
Tujuan pinjaman: _____________
Nombor telefon bimbit: ________

sila memohon syarikat yang sah.

hendi Zikri didi said...

Halo, nama saya hendi didi. Saya ingin menggunakan media ini untuk mengingatkan semua pencari pinjaman sangat berhati-hati karena ada penipuan di mana-mana. Beberapa bulan yang lalu saya tegang finansial, dan putus asa, saya telah menipu oleh beberapa pemberi pinjaman secara online, saya hampir kehilangan harapan sampai seorang teman saya di Medan merujuk saya ke pemberi pinjaman sangat handal untuk meminjamkan bernama pinjaman tanpa jaminan Mrs Devya Ajjaade dari Rp 853 juta dalam waktu kurang dari 2 jam tanpa penundaan pada tingkat bunga hanya 1%. Saya sangat terkejut ketika saya mendapat peringatan di ponsel saya saldo rekening bank saya dan menemukan bahwa nomor saya diterapkan untuk dikirim langsung ke rekening saya tanpa penundaan, karena itu saya berjanji saya akan berbagi kabar baik sehingga orang bisa mendapatkan pinjaman mudah tanpa masalah. jadi jika Anda memerlukan pinjaman cepat, pinjaman besar dan pribadi apapun, menghubunginya melalui email: ^^^^devyajjaade.loanfirm@gmail.com^^^^^
untuk pertanyaan kontak saya adalah (hendidi01@gmail.com)

Unknown said...

Bankruptcy, . A complete game. .
So hard to deal with. . I really mean it..

Mrs Martini said...

Hello, semua orang, sila, saya cepat ingin menggunakan media ini untuk berkongsi kesaksian saya bagaimana Tuhan mengarahkan saya kepada pemberi pinjaman kredit yang benar-benar mengubah hidup saya kemiskinan dengan seorang wanita kaya dan kini saya mempunyai kehidupan yang sihat tanpa tekanan dan kewangan kesukaran,

 Selepas berbulan-bulan cuba untuk mendapatkan pinjaman di internet dan saya telah ditipu sebanyak 400 juta saya menjadi begitu terdesak dalam mendapatkan pinjaman daripada pemberi pinjaman dalam talian adalah legit dalam kredit dan tidak akan meningkatkan kesakitan saya, jadi saya memutuskan untuk beralih kepada rakan saya untuk mendapatkan nasihat tentang bagaimana untuk mendapatkan pinjaman dalam talian, kita bercakap mengenainya dan kesimpulan kami memberitahukan kepadanya tentang seorang wanita yang bernama Puan Theresa yang juga Ketua Pegawai Eksekutif Theresa Loan.Company

 Saya memohon untuk jumlah pinjaman (800 juta) dengan kadar faedah yang rendah sebanyak 2%, jadi pinjaman yang diluluskan dengan mudah tanpa tekanan dan semua persiapan dibuat pada pindahan kredit, disebabkan oleh hakikat bahawa ia tidak memerlukan cagaran untuk pemindahan pinjaman, saya hanya diberitahu untuk mendapatkan sijil perjanjian lesen daripada mereka untuk memindahkan kredit saya dan dalam masa kurang daripada dua jam wang pinjaman itu telah didepositkan ke dalam akaun bank saya.

Saya fikir ia adalah jenaka sehingga saya menerima panggilan daripada bank saya bahawa akaun saya telah dikreditkan dengan jumlah 800 juta. Saya amat gembira kerana akhirnya Tuhan menjawab doa saya dengan pesanan pemberi pinjaman saya dengan kredit sebenar saya, yang boleh memberikan keinginan hati saya.

Terima kasih kepada Puan Theresa untuk membuat adil hidup saya, jadi saya cadangkan sesiapa yang berminat dalam mendapatkan pinjaman untuk sila hubungi Cik Theresa melalui e-mel Theresaloancompany@gmail.com untuk maklumat lanjut mengenai bagaimana untuk mendapatkan pinjaman anda,

Jadi terima kasih banyak untuk masa yang anda luangkan untuk membaca tentang kejayaan saya dan saya berdoa Tuhan akan melakukan kehendak-Nya dalam kehidupan anda.
Saya menamakan martini, anda boleh hubungi saya untuk lebih banyak rujukan melalui e-mel saya: martinimarais1986@gmail.com atau fatma melalui feyzilfatma@gmail.com. terima kasih

Unknown said...

TESTIMONI CARA Saya DITERIMA PINJAMAN MY

Hello semua orang, saya tahu bahawa yang tidak sopan bagi saya untuk menghantar kira-kira saya
pengalaman yang sangat baik dengan agensi pinjaman ini dalam talian tetapi saya merasakan bahawa mereka
terbaik untuk membiarkan orang lain tahu di mana dan bagaimana anda mendapat kejayaan kewangan anda
dari terutamanya apabila kita mempunyai banyak seluruh agensi-agensi pinjaman yang palsu dalam talian
menyamar menjadi legit, saya jennifer dengan nama, awal tahun ini, saya telah menghadapi
krisis kewangan, .my perniagaan susut bahawa saya terpaksa menjual kereta saya dan tanah saya jadi saya boleh
membayar pekerja saya dan mengimbangi bil saya sehingga satu hari, i adalah semakan sibuk
Iklan dalam talian dan saya mendapati syarikat dan saya memutuskan untuk cuba jika kejayaan akan
keluar dari kesusahan-Ku .Firstly, i tidak mempercayai ia kerana saya telah
diberitahu oleh kawan-kawan saya bahawa semua pemberi pinjaman pinjaman dalam talian adalah penipuan, saya mengambil keputusan untuk mengambil
langkah berani dan saya telah diberitahu oleh syarikat itu bahawa saya akan menerima pinjaman saya 24
jam dengan kadar faedah 2%, ia semua suka impian untuk saya seperti dalam 24-27 jam akan datang, saya telah menerima
pinjaman saya hari ini i am seorang lelaki kerana akhirnya impian saya menjadi melalui, i mengimbangi saya
bil, meningkat ladang dan kepalaku telah disimpan di atas air i amat gembira dan
i menyeru semua orang di antara kamu yang kewangan lemas kenalan (GABRIELLALOANFIRMS@GMAIL.COM) Gabriela
Pinjaman Ltd, adalah sebuah syarikat pinjaman yang diperakui dan dipercayai dan anda akan memberi keterangan. Semua terima kasih kepada Gabriella
PINJAMAN LTD sekali lagi hubungi melalui e-mel legit ini (gabriellaloanfirms@gmail.com)

Mrs Martini said...

Hello, semua orang, sila, saya cepat ingin menggunakan media ini untuk berkongsi kesaksian saya bagaimana Tuhan mengarahkan saya kepada pemberi pinjaman kredit yang benar-benar mengubah hidup saya kemiskinan dengan seorang wanita kaya dan kini saya mempunyai kehidupan yang sihat tanpa tekanan dan kewangan kesukaran,

 Selepas berbulan-bulan cuba untuk mendapatkan pinjaman di internet dan saya telah ditipu sebanyak 400 juta saya menjadi begitu terdesak dalam mendapatkan pinjaman daripada pemberi pinjaman dalam talian adalah legit dalam kredit dan tidak akan meningkatkan kesakitan saya, jadi saya memutuskan untuk beralih kepada rakan saya untuk mendapatkan nasihat tentang bagaimana untuk mendapatkan pinjaman dalam talian, kita bercakap mengenainya dan kesimpulan kami memberitahukan kepadanya tentang seorang wanita yang bernama Puan Theresa yang juga Ketua Pegawai Eksekutif Theresa Loan.Company

 Saya memohon untuk jumlah pinjaman (800 juta) dengan kadar faedah yang rendah sebanyak 2%, jadi pinjaman yang diluluskan dengan mudah tanpa tekanan dan semua persiapan dibuat pada pindahan kredit, disebabkan oleh hakikat bahawa ia tidak memerlukan cagaran untuk pemindahan pinjaman, saya hanya diberitahu untuk mendapatkan sijil perjanjian lesen daripada mereka untuk memindahkan kredit saya dan dalam masa kurang daripada dua jam wang pinjaman itu telah didepositkan ke dalam akaun bank saya.

Saya fikir ia adalah jenaka sehingga saya menerima panggilan daripada bank saya bahawa akaun saya telah dikreditkan dengan jumlah 800 juta. Saya amat gembira kerana akhirnya Tuhan menjawab doa saya dengan pesanan pemberi pinjaman saya dengan kredit sebenar saya, yang boleh memberikan keinginan hati saya.

Terima kasih kepada Puan Theresa untuk membuat adil hidup saya, jadi saya cadangkan sesiapa yang berminat dalam mendapatkan pinjaman untuk sila hubungi Cik Theresa melalui e-mel Theresaloancompany@gmail.com untuk maklumat lanjut mengenai bagaimana untuk mendapatkan pinjaman anda,

Jadi terima kasih banyak untuk masa yang anda luangkan untuk membaca tentang kejayaan saya dan saya berdoa Tuhan akan melakukan kehendak-Nya dalam kehidupan anda.
Saya menamakan martini, anda boleh hubungi saya untuk lebih banyak rujukan melalui e-mel saya: martinimarais1986@gmail.com atau fatma melalui feyzilfatma@gmail.com. terima kasih

Unknown said...

Memohon Pinjaman segera dan Gadai janji, telah anda pernah ditolak terus-menerus oleh bank-bank dan institusi kewangan lain, Kami di Tawaran COVENTRYLETON PINJAMAN SYARIKAT pinjaman daripada 1,000 hingga 100,000.000.000 anda perlu 18years dan ke atas untuk memohon, membalas kini melalui e-mel coventryletonloancoperation@gmail.com untuk maklumat lanjut.

KAMI MENAWARKAN jenis-jenis JUMLAH PINJAMAN:
* Pinjaman Penyatuan Hutang
* Pinjaman Perniagaan
*Pinjaman peribadi
* Pinjaman Perumahan
* Kewangan Kereta
* Pinjaman Commercial
* Pinjaman Pelaburan
NOTA: Kami memberikan anda pinjaman dengan kadar faedah yang rendah sebanyak 3% dan pinjaman jangka masa 1 hingga 25 tahun untuk membayar balik pinjaman. kenalan e-mel:
coventryletonloancoperation@gmail.com Jika anda mempunyai mana-mana masalah di atas, hubungi kami sekarang untuk mendapatkan bantuan

Anonymous said...

Hi Teman2 Muflis,

1. Akta Kebankrapan 1967 perlu dirombak. Lapuk dan sangat berat sebelah.
2. Kenapa tiadanya inisiatif pihak kerajaan untuk menyalurkan tenaga, kemahiran dan pengalaman para muflis ke arah yg lebih produktif - cthnya : Buat projek menjana pendapatan untuk muflis dan kerajaan. Benefits : Muflis menjana pendapatan sambil melangsaikan hutang mengikut tahap kemahiran dan pengalaman, dan kerajaan mendapat faedah kewangan denga pelanhsaian projek, bank pula mendapat duit balik. Di mana-mana blog, media, website di Malaysia - semuanya ttg akibat muflis, penguatkuasaan - tapi takde yang menekankan ttg Penjanaan Kewangan Pintar..Saya pasti, ramai muflis sebenarnya berbakat, rajin, kreatif - cuma sebagai manusia nasib/ takdir tak semuanya sama pada satu ketika.

Boleh tak sesiapa buat Aktivitis Group Muflis untuk menjana pendapatan pintar ni?

danisy arizana said...

Adakah anda memerlukan pinjaman? bank telah menafikan anda pinjaman, kami berada di sini untuk membantu anda dari segi kewangan, untuk mendapatkan pinjaman segera anda apa-apa amaun di mana-mana destinasi. kebahagiaan anda adalah keutamaan kami. kami menyediakan pinjaman peribadi, pinjaman komersial dan pinjaman korporat dan semua jenis pinjaman dengan kadar faedah 2% untuk maklumat lanjut sila hubungi kami melalui e-mel (danisyarizanaloancompany@gmail.com)

jurjanibude0811@gmail.com said...

BERITA BAIK !!! BERITA BAIK !!! BERITA BAIK !!!
Jurjani Budi nama saya, sila berhati-hati semua pemberi pinjaman pinjaman di sini adalah palsu, mereka semua isu kelulusan palsu dan gaji palsu dokumen, saya mahu menggunakan media untuk mengingatkan semua orang yang mencari pinjaman untuk berhati-hati dengan palsu kerana mereka di mana-mana Beberapa bulan yang lalu saya telah kewangan dalam hutang, dan kerana keperluan, putus asa dan bank saya merawat untuk merampas rumah perniagaan saya bankrap, saya telah bodoh oleh syarikat yang dipanggil pinjaman dalam talian, saya tidak berputus asa sehingga kawan saya merujuk saya kepada pemberi pinjaman yang dipercayai dipanggil Puan AASIMAHA Adila yang memberi pinjaman pinjaman tidak bercagar RM 660,000 dalam masa kurang 2 jam tanpa tekanan, pada mulanya ia adalah seperti mimpi bagi saya sehingga saya mendapat terbukti kejatuhan tunai dalam telefon saya, sila tidak terpakai pemberi pinjaman pinjaman yang melakukan tidak mempunyai bukti penghantaran tunai kepada pelanggan, i mendapat bukti dan jelas pinjaman i reciever dari saudi arabia syarikat pinjaman muslim saya, saya menggalakkan rakan-rakan Islam malaysia yang memerlukan pinjaman untuk sila hubungi Puan AASIMAHA Adila melalui: /aasimahaadilaahmed.loanfirm@gmail .com / Berhati-hati anda juga boleh menghubungi saya untuk maklumat lanjut melalui: jurjanibude0811@gmail.com

Unknown said...

Adakah anda seorang ahli perniagaan atau perempuan? Jika dalam apa-apa masalah kewangan atau memerlukan wang untuk memulakan perniagaan anda sendiri? Jika anda membayar bil-bil atau hutang untuk menyelesaikan, atau adakah saya memerlukan pinjaman untuk memulakan perniagaan yang bagus? Adakah anda mempunyai skor kredit yang rendah dan ia sukar bank-bank tempatan / modal mencari untuk mendapatkan gadai janji daripada institusi kewangan yang lain? Adakah anda memerlukan pinjaman atau pembiayaan untuk apa-apa sebab, jika anda suka,

* Pinjaman Kenderaan
* Pinjaman Harta Tanah
* Pinjaman Perniagaan
* Lain-lain Pinjaman
* Kredit
* MasterCard

Sila hubungi kami melalui e-mel: eaglesfinanceloancompany@gmail.com

Nota: Pinjaman menyediakan kadar faedah tahunan sebanyak hanya 2%. Harap anda akan diberi kredit dalam mana-mana negara di dunia harus kediaman.

Terima kasih atas kerjasama anda
Eagles Kewangan Pinjaman Syarikat.

Anonymous said...

Hello,

Adakah anda sedang mencari kebebasan kewangan? adakah anda di Hutang, anda memerlukan pinjaman untuk memulakan perniagaan baru? atau anda runtuh dari segi kewangan, anda memerlukan pinjaman membeli kereta atau rumah? Adakah bank anda pernah Kewangan menolak? Anda mahu untuk meningkatkan kewangan anda? mereka memerlukan pinjaman bil anda membawa? tidak melihat lagi, kami mengalu-alukan anda untuk peluang untuk semua jenis pinjaman mendapatkan pada kadar faedah yang sangat berpatutan sebanyak 3% untuk lain Untuk maklumat, hubungi kami sekarang melalui e-mel kepada: (legitfirm@gmail.com)

Adakah anda memerlukan pinjaman perniagaan?
Adakah anda memerlukan pinjaman peribadi?
Adakah anda ingin membeli kereta?
Adakah anda ingin untuk membiayai semula?
Adakah anda memerlukan pinjaman gadai janji?

Adakah anda memerlukan modal yang besar untuk memulakan perniagaan anda cadangan atau pengembangan? Adakah anda kehilangan harapan dan anda rasa tidak ada jalan keluar, dan beban kewangan anda masih berterusan?

Nama Syarikat: HORSE WHITE KREDIT
Syarikat E-mel legitfirm@gmail.com
Syarikat Makmal ini turut ID: 315.276

Sila tidak teragak-agak untuk menghubungi kami untuk kemungkinan kerjasama perniagaan Hubungi kami melalui e-mel: (legitfirm@gmail.com) atau hubungi + 1-972-914-5244

Selamat sejahtera,
Petra Hoffmann.

WAHYUNI ELVIN said...

Hello semua orang yang melihat ini di seluruh dunia, terdapat banyak penipu dalam laman web ini, saya mempunyai berita baik untuk berkongsi. sila menyertai saya untuk menjadi gembira dan berterima kasih kepada syarikat pinjaman. Saya hanya mendapat pinjaman daripada yang sah ELINA JOHNSON LOAN FIRM. Ini adalah bagaimana saya mendapat hubungan mereka. Saya melihat keterangan Puan Nuliana Novi Indonesia di forum ini tentang bagaimana dia mendapat pinjaman daripada mereka dan dia telah memberikan e-mel kepada semua orang "elinajohnson22@gmail.com" mereka supaya saya segera melalui e-mel mereka dan mereka bertindak balas kepada e-mel saya, jujur, pada mulanya saya begitu banyak takut kerana saya telah kehilangan wang saya jadi bodoh sebelum ini. Tetapi, saya terkejut bahawa kurang daripada 3 jam selepas itu, pinjaman sebanyak RP 700,000,000, i digunakan untuk benar-benar dipindahkan ke akaun saya. Keseluruhan proses adalah mudah. dan pinjaman segera pada kadar 2% saya dapat cepat ada caj. Tiada penjamin diperlukan daripada saya. sehingga kini, saya masih sukar untuk mempercayai bahawa ia adalah benar. Saya fikir saya telah bermimpi apabila saya mendapat amaran dari bank saya. Sekarang hati saya penuh dengan kegembiraan. Nasihat saya adalah mudah untuk semua orang yang mencari keinginan yang ikhlas untuk mendapatkan jumlah pinjaman yang sah untuk memulakan perniagaan atau untuk membiayai projek adalah untuk e-mel mereka sekarang dan anda akan terkejut bagaimana saya terkejut. Saya hendak mengucapkan terima kasih Nuliana novi untuk memberikan sentuhan mereka dalam forum ini. Dan kendatipun kamu menyeru mereka dan mendapatkan pinjaman daripada mereka, sila menyebarkan berita baik supaya orang lain juga boleh mendapat manfaat. terima kasih, e-mel mereka lagi ^elinajohnson22@gmail.com
^, Nama saya adalah Wahyuni ​​Elvin Hubungi saya, di sini adalah e-mel saya wahyunielvin@gmail.com
 Nota: Semua yang penipu meminta yuran pendaftaran, berhati-hati, segala-galanya adalah satu penipuan. Semoga Allah memberkati anda semua
Terima kasih

Unknown said...

Hello,
Saya Puan Grace Michael, pemberi pinjaman pinjaman swasta yang meminjamkan peluang seumur hidup. Adakah anda memerlukan pinjaman segera untuk membayar hutang anda, atau anda memerlukan pinjaman untuk meningkatkan perniagaan anda? Anda telah ditolak oleh bank-bank dan institusi kewangan lain? Adakah anda memerlukan pinjaman penyatuan atau gadai janji? mencari lebih banyak kerana kita berada di sini untuk membuat semua masalah kewangan anda satu perkara yang telah lalu. pinjaman kami kepada individu yang memerlukan bantuan kewangan, yang mempunyai kredit yang buruk atau memerlukan wang untuk membayar bil-bil, untuk melabur dalam perniagaan pada kadar 2%. Saya mahu menggunakan medium ini untuk memberitahu anda bahawa kami memberikan bantuan yang boleh dipercayai dan penerima dan akan bersedia untuk menawarkan pinjaman. Jadi hubungi kami hari ini melalui e-mel di:
(gracemichael901@gmail.com)
terima kasih

Anonymous said...

Apakah Anda seorang pengusaha atau wanita? Apakah Anda dalam stres keuangan? Anda perlu Uang untuk memulai bisnis Anda sendiri? Apakah Anda memiliki pendapatan rendah dan merasa sulit untuk mendapatkan pinjaman dari bank lokal dan lembaga keuangan lainnya? Jawabannya ada di sini, Christiana Anderson Badan Kredit adalah jawabannya. Kami menawarkan;

a) pinjaman pribadi, ekspansi bisnis.
b) Business Start-up dan pendidikan.
c) konsolidasi utang.
d) pinjaman Keras Uang.

Namun, metode kami menawarkan kemungkinan untuk menunjukkan jumlah pinjaman yang dibutuhkan dan juga durasi Anda mampu untuk menyelesaikan pembayaran pinjaman dengan tingkat bunga 2%. Ini memberi Anda kesempatan nyata untuk mengumpulkan uang yang Anda butuhkan. Kandidat yang tertarik harus menghubungi kami melalui: ramzanhelp31@gmail.com

Unknown said...

Hello,
Adakah anda dari segi kewangan ke bawah? mendapatkan pinjaman sekarang dan memulihkan perniagaan anda, Kami adalah pemberi pinjaman yang boleh dipercayai dan kami memulakan program pinjaman ini untuk membasmi kemiskinan dan mewujudkan peluang untuk keistimewaan yang kurang untuk membolehkan mereka menubuhkan sendiri dan memulihkan perniagaan mereka tahun baru ini. untuk maklumat lanjut, anda boleh menghubungi kami melalui e-mel: (gloryloanfirm@gmail.com). mengisi borang Maklumat Peminjam di bawah:

Nama penuh: _______________
Negara: __________________
Seks: ______________________
Umur: ______________________
Jumlah Pinjaman Diperlukan: _______
Tempoh Pinjaman: ____________
Tujuan pinjaman: _____________
Nombor telefon bimbit: ________

sila memohon syarikat yang sah.

yusi retnowati said...

Halo, nama saya Yusi Retnowati dari Indonesia, silahkan saya sarankan semua orang di sini harus sangat berhati-hati, karena ada begitu banyak lender pinjaman palsu di internet, tetapi mereka masih yang asli di perusahaan pinjaman palsu. Saya telah scammed oleh 8 lender pinjaman yang berbeda, saya kehilangan begitu banyak uang karena saya mencari pinjaman dari perusahaan mereka. Aku hampir mati dalam proses karena saya ditangkap oleh orang-orang saya karena utang.

Saya hampir menyerah sampai saya mencari nasihat dari seorang teman yang memperkenalkan saya ke pemberi pinjaman kredit asli dan perusahaan yang sangat handal yang Karen Mark Keuangan Perusahaan Pinjaman yang saya dapatkan pinjaman saya sebesar 500 juta rupiah indonesia (Lima ratus juta indonesian rupiah) di kurang dari 24 jam tanpa tekanan atau stres yang pada tingkat bunga rendah dari 2%. Saya sangat terkejut ketika saya memeriksa rekening bank saya dan menemukan jumlah pinjaman yang saya minta ditransfer ke rekening bank saya tanpa penundaan atau kekecewaan, jadi saya berjanji bahwa saya akan berbagi kabar baik sehingga orang bisa mendapatkan pinjaman mudah tanpa stres dari Ibu Karen Mark.

Saya ingin Anda percaya Ibu Karen Mark sepenuh hati karena dia telah benar-benar membantu dalam hidup saya. Anda sangat beruntung memiliki kesempatan untuk membaca kesaksian ini hari ini. Jadi, jika Anda membutuhkan pinjaman apapun, silahkan hubungi perusahaan melalui email: (karenmarkfinancialloancompany@gmail.com)
Anda juga dapat menghubungi saya melalui email saya, jika Anda menemukan kesulitan untuk mengajukan pinjaman dari perusahaan. (Yusiretnowati010@gmail.com). Tuhan membantu Anda dan sangat berhati-hati

Unknown said...

Saya mahu semua orang untuk membaca mesej ini dengan teliti. Saya amat gembira untuk membuat kesaksian bagaimana saya mendapat pinjaman saya pemberi pinjaman kredit legit, saya telah menderita di tangan pemiutang internet palsu di laman web tertentu, saya telah digunakan di beberapa syarikat pinjaman di sini dan semua yang mereka lakukan adalah bertanya kepada saya untuk pembayaran dan selepas pembayaran, saya tidak akan mendapatkan pinjaman daripada mereka, mereka adalah orang-orang palsu dari England dan juga India. Saya dalam kesakitan kerana hutang saya, dan saya dibayar pembayaran lain untuk mendapatkan pinjaman untuk membuat saya hutang lebih besar. Saya gembira apabila rakan saya memberitahu saya bahawa dia mendapat pinjaman daripada internet, dia adalah orang yang memberitahu tentang Nicole Morgan daripada LOAN FIRM NICOLE MORGAN, dan saya memohon untuk pinjaman sebanyak 800 juta, saya mengikuti semua prosedur, Saya berfikir bahawa saya tidak akan mendapatkan pinjaman, tetapi saya amat gembira apabila pinjaman saya diluluskan dan dihantar terus ke dalam akaun bank saya dalam masa 2 hari menyapu. Saya telah membayar semua hutang saya sekarang dan saya mendapat kewangan yang stabil kerana saya menulis mesej ini. Jadi jika mana-mana anda berada di sini untuk memohon pinjaman, anda perlu menghubungi Nicole Morgan di e-mel beliau, mereka adalah satu-satunya pemberi pinjaman pinjaman sebenar, yang lain adalah palsu. Hanya ikut semua prosedur dalam Nicole Morgan dan saya memberi jaminan kepada anda bahawa anda akan mendapat pinjaman, bijak supaya anda tidak akan kehilangan wang seperti saya, hubungan ibu Nicole Morgan jika anda benar-benar memerlukan pinjaman nicolemorganloan@gmail.com
hubungi saya dan juga supaya saya boleh memberi maklumat lanjut dan guardiance hadijaboften2@gmail.com
Terima kasih.

WAHYUNI ELVIN said...

Hello semua orang yang melihat ini di seluruh dunia, terdapat banyak penipu dalam laman web ini, saya mempunyai berita baik untuk berkongsi. sila menyertai saya untuk menjadi gembira dan berterima kasih kepada syarikat pinjaman. Saya hanya mendapat pinjaman daripada yang sah ELINA JOHNSON LOAN FIRM. Ini adalah bagaimana saya mendapat hubungan mereka. Saya melihat keterangan Puan Nuliana Novi Indonesia di forum ini tentang bagaimana dia mendapat pinjaman daripada mereka dan dia telah memberikan e-mel kepada semua orang "elinajohnson22@gmail.com" mereka supaya saya segera melalui e-mel mereka dan mereka bertindak balas kepada e-mel saya, jujur, pada mulanya saya begitu banyak takut kerana saya telah kehilangan wang saya jadi bodoh sebelum ini. Tetapi, saya terkejut bahawa kurang daripada 3 jam selepas itu, pinjaman sebanyak RP 700,000,000, i digunakan untuk benar-benar dipindahkan ke akaun saya. Keseluruhan proses adalah mudah. dan pinjaman segera pada kadar 2% saya dapat cepat ada caj. Tiada penjamin diperlukan daripada saya. sehingga kini, saya masih sukar untuk mempercayai bahawa ia adalah benar. Saya fikir saya telah bermimpi apabila saya mendapat amaran dari bank saya. Sekarang hati saya penuh dengan kegembiraan. Nasihat saya adalah mudah untuk semua orang yang mencari keinginan yang ikhlas untuk mendapatkan jumlah pinjaman yang sah untuk memulakan perniagaan atau untuk membiayai projek adalah untuk e-mel mereka sekarang dan anda akan terkejut bagaimana saya terkejut. Saya hendak mengucapkan terima kasih Nuliana novi untuk menyediakan kenalan mereka dalam forum ini. Dan kendatipun kamu menyeru mereka dan mendapatkan pinjaman daripada mereka, sila menyebarkan berita baik supaya orang lain juga boleh mendapat manfaat. terima kasih, e-mel mereka lagi ^elinajohnson22@gmail.com
^, Nama saya adalah Wahyuni ​​Elvin Hubungi saya, di sini adalah e-mel saya wahyunielvin@gmail.com
 Nota: Semua yang penipu meminta yuran pendaftaran, berhati-hati, segala-galanya adalah satu penipuan. Semoga Allah memberkati anda semua
terima kasih

Nurliana Novi said...

Hello,
Saya Nurliana Novi saya ingin berkongsi kerja-kerja yang baik dari Allah dalam hidup saya kepada bangsaku yang mencari pinjaman di Asia dan bahagian-bahagian lain perkataan, kerana ekonomi tidak baik di beberapa negara.
 Saya kini tinggal di jakarta di Indonesia. Saya adalah seorang janda dengan empat kanak-kanak dan saya telah terperangkap dalam keadaan kewangan yang pada bulan Julai 2016 dan saya perlu membiayai semula dan membayar bil-bil saya
Saya adalah mangsa penipuan pemberi pinjaman 4 kredit, saya hilang begitu banyak wang kerana saya mendapatkan pinjaman dari syarikat mereka. Saya hampir mati dalam proses kerana saya ditahan oleh rakyat hutang saya sendiri, sebelum saya dibebaskan dari penjara dan kawan-kawan saya yang saya terangkan keadaan saya dan kemudian memperkenalkan saya kepada syarikat pinjaman yang ELINA JOHNSON LOAN FIRM reliabl.
Bagi orang-orang yang mencari pinjaman? Jadi, anda perlu berhati-hati kerana banyak syarikat-syarikat pinjaman penipuan internet di sini, tetapi mereka masih amat nyata dalam syarikat-syarikat pinjaman palsu.
 Saya mendapat pinjaman saya dari ELINA JOHNSON LOAN FIRM Rp500,000,000 dengan mudah dalam tempoh 24 jam yang saya digunakan, jadi saya memutuskan untuk berkongsi kerja yang baik dari Allah melalui ELINA JOHNSON LOAN FIRM dalam kehidupan keluarga saya. Saya meminta nasihat anda jika anda memerlukan pinjaman anda sila hubungi ELINA JOHNSON LOAN FIRM. menghubungi mereka melalui e-mel:. (Elinajohnson22@gmail.com)
Anda juga boleh menghubungi saya melalui e-mel saya di (nurliananovi96@gmail.com) jika anda mendapati sukar atau mahu prosedur untuk mendapatkan pinjaman.

Unknown said...

Hello semua,
Nama saya Ahmad Asnul Brunei, saya menghubungi Encik Osman Loan Firm untuk jumlah pinjaman perniagaan sebanyak $ 250,000, Kemudian saya diberitahu tentang langkah meluluskan jumlah pinjaman saya diminta, selepas mengambil risiko sekali lagi kerana saya begitu banyak terdesak untuk menubuhkan sebuah perniagaan untuk kejutan terbesar saya, jumlah pinjaman dikreditkan ke akaun bank saya dalam tempoh 24 jam perbankan tanpa sebarang tekanan untuk mendapatkan pinjaman saya. Saya terkejut kerana saya mula jatuh mangsa penipuan! Jika anda berminat untuk mendapatkan apa-apa jumlah pinjaman & anda berada di mana-mana negara, saya akan memberi nasihat boleh menghubungi Encik Osman Loan Firm melalui e-mel osmanloanserves@gmail.com

BORANG MAKLUMAT PERMOHONAN PINJAMAN
Nama pertama......
Nama tengah.....
2) Jenis Kelamin: .........
3) Jumlah Pinjaman Diperlukan: .........
4) Tempoh Pinjaman: .........
5) Negara: .........
6) Alamat Rumah: .........
7) Nombor Telefon: .........
8) Alamat e-mel ..........
9) Pendapatan Bulanan: .....................
10) Pekerjaan: ...........................
11) Yang tapak adakah anda di sini tentang kami .....................
Terima kasih dan salam mesra.
Derek Email osmanloanserves@gmail.com


Dangote Loan Company said...


Tuan Nyonya
Terutama di seluruh dunia, Anda perlu pinjaman uang antar individu untuk mengatasi kesulitan keuangan akhirnya memecahkan kebuntuan diprovokasi oleh bank, oleh penolakan file aplikasi pinjaman Anda. Kami adalah jaringan ahli keuangan swasta mampu membuat pinjaman untuk jumlah yang Anda butuhkan dan dengan kondisi yang membuat hidup Anda lebih mudah. Kami dapat membantu Anda dalam bidang berikut:
Keuangan *
* Home Loan
* Investasi Pinjaman
* Auto Pinjaman
* Konsolidasi hutang
* Line of Credit
* Kedua Mortgage
* Akuisisi kreditan
Anda terjebak, Bank dilarang dan Anda tidak mendapatkan manfaat dari bank atau Anda lebih baik memiliki sebuah proyek dan membutuhkan pembiayaan, kredit buruk atau membutuhkan uang untuk membayar tagihan, uang untuk berinvestasi pada bisnis. Sementara kami siap melayani anda untuk aplikasi pinjaman pribadi Anda dari € 500 sampai € 10 juta untuk masing-masing tertentu dapat membayar tingkat bunga 2%. Kami berada dalam posisi untuk memenuhi peminjam kami dalam waktu 2 jam sejak diterimanya permohonan mereka.
Silahkan hubungi kami untuk lebih jelasnya;
dangotegrouploandepartment@gmail.com
dangotegrouploan.wordpress.com

fadlika said...

BERITA BAIK, BERITA BAIK
Ini untuk mewartakan kepada orang-orang asia bahwa AASIMAHA ADILA, adalah perusahaan pinjaman muslim terbaik yang pernah saya datangi sepanjang hidup saya membantu saya dan keluarga saya dengan pinjaman untuk membayar hutang dan memulai usaha lagi mereka telah membuka kesempatan finansial untuk semua Mereka yang membutuhkan bantuan keuangan dari pinjaman besar.AASIMAHA ADILA lende dengan tingkat 1% dan mereka memberikan pinjaman kepada janda dan duda, jika Anda memerlukan pinjaman jangka panjang dan besar untuk modal investasi hubungi kami hari ini melalui e-mail di: (aasimahaadilaahmed.loanfirm@gmail.com)
Akan menarik untuk mengetahui bahwa banyak pemberi pinjaman di sini adalah palsu saya dan almarhum suami saya sering ditipu oleh pemberi pinjaman pinjaman palsu dimana kita menipu sekitar Rp127 juta pada bulan maret, namun, ibu saudi muslim meminjam uang dalam jumlah besar Rp850 Jt dengan penundaan dan tidak meminta Kami membayar biaya pendaftaran atau pajak dan biaya transfer, semoga semuanya memberkati ibu perusahaan.

Tolong, saya juga menggunakan media ini untuk memberi tahu Anda bahwa pemberi pinjaman berikut palsu, jangan hubungi mereka.
A) wilson_Gyna8.loankredit@gmail.com
B) donalanny20. lenders@yahoo.id
C) miminedi@.krediuniongmail.com
D) adutyuyani.finance@gmail.com

Terima kasih telah membaca ,
Email saya adalah..muthiafadlika2020@gmail.com
Email perusahaan AASIMHA ADILA LOAN FIRM adalah
 (aasimahaadilaahmed.loanfirm@gmail.com)

syam said...

semoga puan tabah sbb kes puan lebih kurang mcm saya di aniaya oleh rakan kongsi yg menggunakan duit pinjaman sesuka hati

"ISKANDAR LENDERS" said...

Halo
Apakah Anda memerlukan kredit finansial yang mendesak? Transfernya sangat cepat dan langsung
Ke rekening bank Anda Pembayaran dimulai delapan bulan setelah pinjaman dilakukan
Telah mendapatkan suku bunga rendah 1,2% Pelunasan jangka panjang (1-30 tahun)
Fleksibel tinggi maka pembayaran bulanan. Berapa lama akan dibiayai?
Setelah mengaplikasikan Anda bisa mengharapkan jawaban awal kurang dari 24 jam
Dari pendanaan dalam waktu 72-96 jam setelah menerima informasi yang mereka butuhkan.
Hubungi kami melalui e-mail {iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com}
               
                      FORMULIR APLIKASI
1) Nama lengkap:
2) Negara:
3) Alamat:
4) Negara:
5) Jenis Kelamin:
6) Status perkawinan:
7) Pekerjaan:
8) Nomor Telepon:
9) Pendapatan bulanan:
10) Jumlah pinjaman:
11) Durasi Pinjaman:
12) Pinjaman obyektif:
13) Agama:
14) Usia
15) Sudahkah Anda mengajukan pinjaman online sebelumnya? Ya atau tidak?

Motto Perusahaan:
Kebahagiaan Anda adalah Penghargaan kami untuk Pelayanan yang Baik (mendapatkan keuangan Anda
Posisi adalah semua yang kita inginkan)
PIN #BBM: D8980E0B
Kesopanan:
  {ISKANDAR LESTARI KREDIT PERSATUAN}

Unknown said...

Halo
CABOT FINANCIAL VENTURES-nya adalah Anda yang membutuhkan pinjaman? 18 tahun ke atas, menurut Anda, "SEJARAH KREDIT" Anda cukup sehat untuk membantu kecakapan finansial payback Anda jika "YA" maka Anda memenuhi syarat untuk mengajukan pinjaman kami sebagai jaminan Anda dari krisis keuangan itu yang pernah kami inginkan dengan APR {1,4%} Jadi cepatlah dan terapkan untuk memenuhi kebutuhan finansial itu, promosikan bisnis stagnan, investasi di Hi-tech, memulai Usaha Kecil dan Menengah (UKM), untuk lebih jelasnya hubungi kami via gmail perusahaan: {cabotfinancialventure@gmail.com}

Nurliana Novi said...

Hello,
Saya Nurliana Novi saya ingin berkongsi kerja-kerja yang baik dari Allah dalam hidup saya kepada bangsaku yang mencari pinjaman di Asia dan bahagian-bahagian lain perkataan, kerana ekonomi tidak baik di beberapa negara.
 Saya kini tinggal di jakarta di Indonesia. Saya adalah seorang janda dengan empat kanak-kanak dan saya telah terperangkap dalam keadaan kewangan yang pada bulan Julai 2016 dan saya perlu membiayai semula dan membayar bil-bil saya
Saya adalah mangsa penipuan pemberi pinjaman 4 kredit, saya hilang begitu banyak wang kerana saya mendapatkan pinjaman dari syarikat mereka. Saya hampir mati dalam proses kerana saya ditahan oleh rakyat hutang saya sendiri, sebelum saya dibebaskan dari penjara dan kawan-kawan saya yang saya terangkan keadaan saya dan kemudian memperkenalkan saya kepada syarikat pinjaman yang ELINA JOHNSON LOAN FIRM reliabl.
Bagi orang-orang yang mencari pinjaman? Jadi, anda perlu berhati-hati kerana banyak syarikat-syarikat pinjaman penipuan internet di sini, tetapi mereka masih amat nyata dalam syarikat-syarikat pinjaman palsu.
 Saya mendapat pinjaman saya dari ELINA JOHNSON LOAN FIRM Rp500,000,000 dengan mudah dalam tempoh 24 jam yang saya digunakan, jadi saya memutuskan untuk berkongsi kerja yang baik dari Allah melalui ELINA JOHNSON LOAN FIRM dalam kehidupan keluarga saya. Saya meminta nasihat anda jika anda memerlukan pinjaman anda sila hubungi ELINA JOHNSON LOAN FIRM. menghubungi mereka melalui e-mel:. (Elinajohnson22@gmail.com)
Anda juga boleh menghubungi saya melalui e-mel saya di (nurliananovi96@gmail.com) jika anda mendapati sukar atau mahu prosedur untuk mendapatkan pinjaman.

Unknown said...

​​​​​​Halo, CABOT FINANCIAL SERVICES, perusahaan yang terdaftar dan disetujui apakah Anda berhutang? Anda butuh dorongan finansial? Atau apakah Anda ingin mensponsori bisnis yang ada? Kami di sini untuk memberikan bantuan keuangan itu kepada Anda karena kami memberikan pinjaman kepada individu yang memiliki reputasi baik baik lokal maupun internasional untuk semua orang yang membutuhkan pinjaman, dan dapat melunasi pinjaman tersebut, karena dunia secara bertahap berubah menjadi desa global, kami memberikan pinjaman melalui Transfer antar-intra-elektronik dan juga pemberian kupon dari bank. Jadi untuk mendapatkan pinjaman dari perusahaan kami,​​ Anda dapat menghubungi kami melalui e-mail: {cabotfinancialservice@gmail.com} atau melalui #BBM {D88A5C5F}

Unknown said...

​​​​​​Halo, CABOT FINANCIAL SERVICES, perusahaan yang terdaftar dan disetujui apakah Anda berhutang? Anda butuh dorongan finansial? Atau apakah Anda ingin mensponsori bisnis yang ada? Kami di sini untuk memberikan bantuan keuangan itu kepada Anda karena kami memberikan pinjaman kepada individu yang memiliki reputasi baik baik lokal maupun internasional untuk semua orang yang membutuhkan pinjaman, dan dapat melunasi pinjaman tersebut, karena dunia secara bertahap berubah menjadi desa global, kami memberikan pinjaman melalui Transfer antar-intra-elektronik dan juga pemberian kupon dari bank. Jadi untuk mendapatkan pinjaman dari perusahaan kami,​​ Anda dapat menghubungi kami melalui e-mail: {cabotfinancialservice@gmail.com} atau melalui #BBM {D88A5C5F}

fatma said...

BERITA BAIK BERITA BAIK BERITA BAIK !!!

Halo semua, saya Fatma dari Indonesia. Saya menasihati anda semua di sini tidak memohon pinjaman di mana-mana syarikat atau pemberi pinjaman di laman web ini, kebanyakan syarikat di sini adalah palsu, penipu dan penipuan, dan juga beberapa kesaksian di sini adalah palsu mereka adalah orang yang sama . Oleh itu, sila berhati-hati agar tidak menjadi rakan kongsi mangsa dari Indonesia. Saya ditipu empat kali kira-kira Rp 200,000,000 untuk yuran pendaftaran, yuran pemindahan, kos cukai dan kos insurans, setelah pembayaran ini saya tidak mendapatkan pinjaman saya, tetapi mereka meminta saya untuk membayar lagi dan lagi. Ini akan menarik minat Anda untuk Tahu ada undang-undang pembiayaan undang-undang atau peraturan kos ini dalam mendapatkan pinjaman dari mana-mana undang-undang pemberi pinjaman atau syarikat. Dia bersyukur kerana saya menerima pinjaman dengan cepat sebanyak $ 100,000 dari syarikat yang telah diperkenalkan oleh kawan saya. Syarikat pinjaman sebenar dan boleh dipercayai (SYARIKAT LOE THERESA). Mereka kini merupakan syarikat terbesar di AS, Eropah dan seluruh Asia. Misi dan komitmen kepada anda Syarikat Pinjaman Theresa didedikasikan untuk memudahkan impian dan membantu semua kita yang telah ditipu dan ditipu dalam proses mendapatkan pinjaman segera, memberikan anda perkhidmatan bertaraf dunia. Syarikat Pinjaman Theresa atau ejen pinjaman tahu apa yang sepatutnya berada di kasut anda dan mereka berusaha keras untuk tidak melupakan perasaan itu. Mereka akan mendapat kepercayaan anda dengan menyampaikan kepada anda maklumat yang perlu anda ketahui, apabila anda perlu tahu dan hak untuk menawarkan pinjaman (perniagaan atau pinjaman peribadi) dan perkhidmatan kewangan.

Saya sangat teruja untuk membantu negara saya mendapatkan pinjaman terhadap penipuan dan tidak lama lagi, e-mel saya adalah (feyzilfatma@gmail.com) atau (martinimarais1986@gmail.com)

Hubungi saya atau (theresaloancompany@gmail.com) untuk maklumat lanjut, saya bersedia membantu. Tuhan memberkati kamu semua.

Sila ambil perhatian: Tiada yuran pendaftaran, tiada yuran, tiada cukai, tiada insurans. Tuhan memberkati kita semua.

Lady Mia said...

KABAR BAIK!!!

Nama saya Aris Mia, saya ingin menggunakan media ini untuk mengingatkan semua pencari pinjaman sangat berhati-hati, karena ada penipuan di mana-mana, mereka akan mengirim dokumen perjanjian palsu untuk Anda dan mereka akan mengatakan tidak ada pembayaran dimuka, tetapi mereka adalah orang-orang iseng, karena mereka kemudian akan meminta untuk pembayaran biaya lisensi dan biaya transfer, sehingga hati-hati dari mereka penipuan Perusahaan Pinjaman.

Beberapa bulan yang lalu saya tegang finansial dan putus asa, saya telah tertipu oleh beberapa pemberi pinjaman online. Saya hampir kehilangan harapan sampai Tuhan digunakan teman saya yang merujuk saya ke pemberi pinjaman sangat handal disebut Ibu Cynthia, yang meminjamkan pinjaman tanpa jaminan dari Rp800,000,000 (800 juta) dalam waktu kurang dari 24 jam tanpa tekanan atau stres dan tingkat bunga hanya 2%.

Saya sangat terkejut ketika saya memeriksa saldo rekening bank saya dan menemukan bahwa jumlah yang saya diterapkan, telah dikirim langsung ke rekening bank saya tanpa penundaan.

Karena saya berjanji bahwa saya akan membagikan kabar baik, sehingga orang bisa mendapatkan pinjaman mudah tanpa stres. Jadi, jika Anda membutuhkan pinjaman apapun, silahkan menghubungi dia melalui email nyata: cynthiajohnsonloancompany@gmail.com dan oleh kasih karunia Allah ia tidak akan pernah mengecewakan Anda dalam mendapatkan pinjaman jika Anda menuruti perintahnya.

Anda juga dapat menghubungi saya di email saya: ladymia383@gmail.com dan Sety yang memperkenalkan dan bercerita tentang Ibu Cynthia, dia juga mendapat pinjaman baru dari Ibu Cynthia, Anda juga dapat menghubungi dia melalui email-nya: arissetymin@gmail.com sekarang, semua akan saya lakukan adalah mencoba untuk memenuhi pembayaran pinjaman saya bahwa saya kirim langsung ke rekening mereka bulanan.

Sebuah kata yang cukup untuk bijaksana.

Widya Okta said...

Aku Widya Okta, saya ingin bersaksi pekerjaan yang baik dari Allah dalam hidup saya kepada orang-orang saya yang mencari untuk pinjaman di Asia dan bagian lain dari kata, karena ekonomi yang buruk di beberapa negara. Apakah mereka orang yang mencari pinjaman di antara kamu? Maka Anda harus sangat berhati-hati karena banyak perusahaan pinjaman penipuan di sini di internet, tetapi mereka masih asli sekali di perusahaan pinjaman palsu. Saya telah menjadi korban dari suatu 6-kredit pemberi pinjaman penipuan, saya kehilangan begitu banyak uang karena saya mencari pinjaman dari perusahaan mereka. Aku hampir mati dalam proses karena saya ditangkap oleh orang-orang dari utang saya sendiri, sebelum aku rilis dari penjara dan teman yang saya saya menjelaskan situasi saya kemudian memperkenalkan saya ke perusahaan pinjaman dapat diandalkan yang SANDRAOVIALOANFIRM. Saya mendapat pinjaman saya Rp900,000,000 dari SANDRAOVIALOANFIRM sangat mudah dalam 24 jam yang saya diterapkan, Jadi saya memutuskan untuk berbagi pekerjaan yang baik dari Allah melalui SANDRAOVIALOANFIRM dalam kehidupan keluarga saya. Saya meminta nasihat Anda jika Anda membutuhkan pinjaman Anda lebih baik kontak SANDRAOVIALOANFIRM. menghubungi mereka melalui email:. (Sandraovialoanfirm@gmail.com)
Anda juga dapat menghubungi saya melalui email saya di (widyaokta750@gmail.com) jika Anda merasa sulit atau ingin prosedur untuk memperoleh pinjaman.

Siti Aminah said...

Halo,
Nama saya ialah Siti Aminah dari Indonesia, saya cadangkan semua orang di sini harus berhati-hati, kerana terdapat banyak peminjam pinjaman palsu di internet, tetapi mereka masih yang sebenar dalam syarikat pinjaman palsu. Saya telah ditipu oleh 4 peminjam pinjaman yang berbeza, saya kehilangan banyak wang kerana saya sedang mencari pinjaman dari syarikat mereka. Saya hampir mati dalam proses kerana saya telah ditangkap oleh orang kerana berada dalam hutang.

Saya hampir berputus asa sehingga saya meminta nasihat seorang kawan yang memperkenalkan saya kepada peminjam pinjaman asal dan syarikat yang sangat handal iaitu Ibu Alicia Radu yang mendapat pinjaman saya 800 juta rupiah Indonesia dalam Kurang dari 24 jam Tanpa tekanan dan Kadar faedah yang rendah sebanyak 2%. Saya sangat terkejut apabila memeriksa akaun bank saya dan mendapati jumlah pinjaman yang saya minta telah dipindahkan ke akaun bank saya tanpa sebarang kelewatan atau kekecewaan jadi saya berjanji bahawa saya akan berkongsi berita baik agar orang dapat mendapatkan pinjaman dengan mudah tanpa tekanan dari Ibu Alicia Radu

Saya mahu anda mempercayai Ibu Alicia Radu dengan sepenuh hati kerana dia sangat membantu dalam hidup saya dan kehidupan kewangan saya. Anda harus menganggap diri anda sangat bertuah kerana mempunyai peluang untuk membaca kesaksian ini hari ini. Jadi, jika anda memerlukan pinjaman, hubungi ibu Alicia Radu melalui e-mel: (aliciaradu260@gmail.com)
Anda juga boleh menghubungi saya melalui e-mel saya: (sitiaminah6749@gmail.com) jika anda memerlukan sebarang maklumat mengenai bagaimana saya mendapat pinjaman saya dari Ibu Alicia Radu, anda sangat bebas untuk menghubungi saya dan saya dengan senang hati akan menjawab anda kerana anda juga boleh membantu Yang lain selepas anda menerima pinjaman anda.

Unknown said...

Salam sejahtera!
Nama saya Dewi Rumapea, saya berasal dari kota SEMARANG, Indonesia. Saya ingin menggunakan medium ini untuk memaklumkan semua dalam kumpulan ini mencari pinjaman yang sangat berhati-hati kerana ada penipuan di mana-mana. Beberapa bulan yang lalu, saya secara kewangan turun dan saya memutuskan untuk mendapatkan pinjaman dari Man di Malaysia dan saya tertipu oleh pemberi pinjaman palsu di Malaysia. Saya hampir kehilangan harapan sehingga seorang kawan saya merujuk saya kepada pemberi pinjaman yang sangat dipercayai dan tulen yang dipanggil Puan Glory, seorang pemberi pinjaman swasta yang meminjamkan saya pinjaman sebanyak Rp500,000,000 tanpa tekanan, pada kadar faedah 2% yang merupakan kadar yang berpatutan untuk saya.

Selepas memindahkan kredit saya ke akaun bank saya, saya sangat terkejut apabila saya menyemak baki akaun bank saya dan mendapati bahawa jumlah saya memohon, telah dipindahkan terus ke akaun saya, oleh Ibu Glory, tanpa berlengah-lengah. Jadi saya berjanji kepada ibu Glory bahawa saya akan berkongsi berita baik agar orang ramai mendapat pinjaman mudah tanpa tekanan. Jadi, jika anda memerlukan sebarang pinjaman, sila hubungi Puan Glory melalui email: gloryloanfirm@gmail.com

Saya menggunakan masa ini untuk memaklumkan kepada anda semua bahawa anda boleh menghubungi saya melalui e-mel saya: dewiputeri9@gmail.com atau anda boleh menghubungi Nur Izzatul Azira Ismail, dari Malaysia yang memperkenalkan saya dan memberitahu saya mengenai Puan Glory, Dia juga mendapat pinjaman dari Puan Glory, Anda juga boleh menghubunginya melalui e-mel: utariwirmayaty@gmail.com Kini, semua yang saya lakukan adalah cuba untuk memenuhi pembayaran pinjaman saya yang saya hantar terus ke akaun bulanan.

Saya ingin mengucapkan terima kasih kepada Allah SWT kerana menggunakan Ibu Glory untuk mengubah kisah kewangan saya dan kini saya seorang pemilik perniagaan saya yang bangga, semoga Allah terus memberkati Ibu Glory dan terus menggunakannya untuk membantu kita semua dalam kesulitan kewangan

Unknown said...

Salam sejahtera!
Nama saya Dewi Rumapea, saya berasal dari kota SEMARANG, Indonesia. Saya ingin menggunakan medium ini untuk memaklumkan semua dalam kumpulan ini mencari pinjaman yang sangat berhati-hati kerana ada penipuan di mana-mana. Beberapa bulan yang lalu, saya secara kewangan turun dan saya memutuskan untuk mendapatkan pinjaman dari Man di Malaysia dan saya tertipu oleh pemberi pinjaman palsu di Malaysia. Saya hampir kehilangan harapan sehingga seorang kawan saya merujuk saya kepada pemberi pinjaman yang sangat dipercayai dan tulen yang dipanggil Puan Glory, seorang pemberi pinjaman swasta yang meminjamkan saya pinjaman sebanyak Rp500,000,000 tanpa tekanan, pada kadar faedah 2% yang merupakan kadar yang berpatutan untuk saya.

Selepas memindahkan kredit saya ke akaun bank saya, saya sangat terkejut apabila saya menyemak baki akaun bank saya dan mendapati bahawa jumlah saya memohon, telah dipindahkan terus ke akaun saya, oleh Ibu Glory, tanpa berlengah-lengah. Jadi saya berjanji kepada ibu Glory bahawa saya akan berkongsi berita baik agar orang ramai mendapat pinjaman mudah tanpa tekanan. Jadi, jika anda memerlukan sebarang pinjaman, sila hubungi Puan Glory melalui email: gloryloanfirm@gmail.com

Saya menggunakan masa ini untuk memaklumkan kepada anda semua bahawa anda boleh menghubungi saya melalui e-mel saya: dewiputeri9@gmail.com atau anda boleh menghubungi Nur Izzatul Azira Ismail, dari Malaysia yang memperkenalkan saya dan memberitahu saya mengenai Puan Glory, Dia juga mendapat pinjaman dari Puan Glory, Anda juga boleh menghubunginya melalui e-mel: utariwirmayaty@gmail.com Kini, semua yang saya lakukan adalah cuba untuk memenuhi pembayaran pinjaman saya yang saya hantar terus ke akaun bulanan.

Nota: Tiada yuran insurans, yuran pendaftaran atau yuran pemindahan.

Saya ingin mengucapkan terima kasih kepada Allah SWT kerana menggunakan Ibu Glory untuk mengubah kisah kewangan saya dan kini saya seorang pemilik perniagaan saya yang bangga, semoga Allah terus memberkati Ibu Glory dan terus menggunakannya untuk membantu kita semua dalam kesulitan kewangan

Oche said...

Salam sejahtera!
Nama saya Oche Wirmayaty, saya berasal dari Indonesia, tolong dengar, beberapa pemberi pinjaman di sini tidak ingin membantu anda, yang mereka mahukan ialah merobohkan wang susah payah anda. Saya dan suami saya, mencari pinjaman daripada peminjam yang berbeza di sini secara dalam talian tetapi pada akhirnya, kami di mana menipu dan mengoyakkan wang kami dengan mendapatkan pinjaman dari syarikat pinjaman yang berbeza dalam talian.
Kami juga meminjam wang untuk membayar kreditur ini secara dalam talian tetapi pada akhirnya, kami tidak mendapat apa-apa.

Suami saya dan saya berhutang, dan perniagaan keluarga kita hancur dan kita tidak boleh mendapatkan wang untuk memenuhi tuntutan harian sehinggalah kita diperkenalkan kepada syarikat pinjaman Mrs. Glory, yang telah membantu kami dengan menawarkan kepada kami. Jumlah pinjaman tidak bercagar sebanyak 600 juta tanpa cagaran, Tiada yuran pendaftaran, tiada cukai dan tiada yuran insurans.

Mereka kini merupakan syarikat terbesar di Amerika Syarikat, Eropah dan seluruh Asia dan komitmen kepada anda. Syarikat Pinjaman Glory didedikasikan untuk memudahkan impian dan membantu kita semua yang telah ditipu dan ditipu dan ditipu dalam proses mendapatkan pinjaman segera, memberikan anda perkhidmatan bertaraf dunia.

Untuk maklumat lanjut mengenai cara menghubungi Puan Glory atau ikut prosedur pinjaman, hubungi saya melalui e-mel saya: (aisyahyu7@gmail.com)
Atau anda boleh menghantar e-mel kepada Mrs. Glory untuk: (gloryloanfirm@gmail.com) Tuhan memberkati kita semua

Unknown said...

Salam sejahtera!
Nama saya Dewi Rumapea, saya berasal dari kota SEMARANG, Indonesia. Saya ingin menggunakan medium ini untuk memaklumkan semua dalam kumpulan ini mencari pinjaman yang sangat berhati-hati kerana ada penipuan di mana-mana. Beberapa bulan yang lalu, saya secara kewangan turun dan saya memutuskan untuk mendapatkan pinjaman dari Man di Malaysia dan saya tertipu oleh pemberi pinjaman palsu di Malaysia. Saya hampir kehilangan harapan sehingga seorang kawan saya merujuk saya kepada pemberi pinjaman yang sangat dipercayai dan tulen yang dipanggil Puan Glory, seorang pemberi pinjaman swasta yang meminjamkan saya pinjaman sebanyak Rp500,000,000 tanpa tekanan, pada kadar faedah 2% yang merupakan kadar yang berpatutan untuk saya.

Selepas memindahkan kredit saya ke akaun bank saya, saya sangat terkejut apabila saya menyemak baki akaun bank saya dan mendapati bahawa jumlah saya memohon, telah dipindahkan terus ke akaun saya, oleh Ibu Glory, tanpa berlengah-lengah. Jadi saya berjanji kepada ibu Glory bahawa saya akan berkongsi berita baik agar orang ramai mendapat pinjaman mudah tanpa tekanan. Jadi, jika anda memerlukan sebarang pinjaman, sila hubungi Puan Glory melalui email: gloryloanfirm@gmail.com

Saya menggunakan masa ini untuk memaklumkan kepada anda semua bahawa anda boleh menghubungi saya melalui e-mel saya: dewiputeri9@gmail.com atau anda boleh menghubungi Nur Izzatul Azira Ismail, dari Malaysia yang memperkenalkan saya dan memberitahu saya mengenai Puan Glory, Dia juga mendapat pinjaman dari Puan Glory, Anda juga boleh menghubunginya melalui e-mel: utariwirmayaty@gmail.com Kini, semua yang saya lakukan adalah cuba untuk memenuhi pembayaran pinjaman saya yang saya hantar terus ke akaun bulanan.

Nota: Tiada yuran insurans, yuran pendaftaran atau yuran pemindahan.

Saya ingin mengucapkan terima kasih kepada Allah SWT kerana menggunakan Ibu Glory untuk mengubah kisah kewangan saya dan kini saya seorang pemilik perniagaan saya yang bangga, semoga Allah terus memberkati Puan Glory dan terus menggunakannya untuk membantu kita semua dalam kesulitan kewangan

ONE BILLION RISING FUND said...

Selamat hari semua orang,

Ini untuk memberi tahu masyarakat umum bahwa ONE BILLION RISING FUND saat ini menawarkan Pinjaman jangka panjang dan jangka pendek kepada badan-badan perusahaan dan koperasi yang secara serius memerlukan dukungan finansial untuk meningkatkan bisnis atau kebutuhan keuangan lainnya dengan tingkat suku bunga rendah. untuk segala bentuk pinjaman keuangan, di bagian manapun di dunia Ini terjangkau, dengan suku bunga rendah, fasilitas dijamin, Mari kita memiliki aplikasi Anda sekarang dengan rincian Anda untuk diproses lebih lanjut hubungi kami dengan informasi berikut di bawah ini.
via email: onebillionrisingfund@gmail.com
BBM: D8E814FC
kami menawarkan pinjaman dalam berbagai mata uang

DOLLAR
POUND
EURO
YEN
IDR

hubungi kami sekarang

"ISKANDAR LENDERS" said...

Assalamu'alikum Warahmatullahi Wabarakatuh

InshyaAllah, Kantor Pinjaman Iskandar Lestari memberikan semua yang telah kehilangan harapan finansial untuk mendapatkan kembali status keuangan mereka melalui pinjaman segala jenis. Jangan ragu untuk menghubungi kami melalui email kami: ((iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com)) karena Anda akan menikmati Persentase Bunga Persentase Tahunan terendah, di bawah bimbingan tim staf yang ramah siapa yang peduli dengan Anda dan keluarga Anda, karena Anda pasti mendapatkan pinjaman yang nyata dan asli dalam waktu kurang dari 73 jam berapa anda membutuhkan dana untuk proyek anda? bisnis expasion pembayaran hutang? Tambahan modal untuk hal-hal yang tidak disebutkan di sini dengan ISKANDAR LOAN FIRM Anda bisa mengatakan Alhamdulillah(الحمد لله) , karena kami adil, jujur, dapat dipercaya, sopan, dan tentu saja murah hati dalam pelayanan kami jika Anda ingin menghubungi ibu secara langsung, Anda dapat melakukannya melalui BBM INVITE: {D8980E0B} Assalamu'alaikum wr wb, Allahu Akbar ....... Allahu Akbar ........ Allahu Akbar

Lady Jane said...

Halo Semua, nama saya Jane alice seorang wanita dari Indonesia, dan saya bekerja dengan kompensasi Asia yang bersatu, dengan cepat saya ingin menggunakan media ini untuk mengingatkan semua orang Indonesia yang mencari pinjaman Internet agar berhati-hati agar tidak jatuh ke tangan penipu dan fraudstars banyak kreditur kredit palsu ada di sini di internet dan ada juga yang asli dan nyata,

Saya ingin membagikan testimonial tentang bagaimana Tuhan menuntun saya kepada pemberi pinjaman sebenarnya dan dana pinjaman Real telah mengubah hidup saya dari rumput menjadi Grace, setelah saya tertipu oleh beberapa kreditor kredit di internet, saya kehilangan banyak uang untuk membayar pendaftaran. biaya. . , Biaya garansi, dan setelah pembayaran saya masih belurrm mendapat pinjaman saya.

Setelah berbulan-bulan berusaha mendapatkan pinjaman di internet dan jumlah uang yang dihabiskan tanpa mendapat pinjaman dari perusahaan mereka, maka saya menjadi sangat putus asa untuk mendapatkan pinjaman dari kreditor kredit genue online yang tidak akan meningkatkan rasa sakit saya jadi saya memutuskan untuk Hubungi teman saya yang mendapatkan pinjaman onlinenya sendiri, kami mendiskusikan kesimpulan kami mengenai masalah ini dan dia bercerita tentang seorang pria bernama Mr. Dangote yang adalah CEO Dangote Loan Company.

Jadi saya mengajukan pinjaman sebesar (Rp400.000.000) dengan tingkat bunga 2% rendah, tidak peduli berapa usiaku, karena saya mengatakan kepadanya apa yang saya inginkan adalah membangun bisnis saya dan pinjaman saya mudah disetujui. Tidak ada tekanan dan semua persiapan yang dilakukan dengan transfer kredit dan dalam waktu kurang dari 24 jam setelah mendapatkan sertifikat yang diminta dikembalikan, maka uang pinjaman saya disimpan ke rekening bank saya dan mimpiku menjadi kenyataan. Jadi saya ingin saran semua orang segera melamar kepada Mr. Dangote Loan Company Via email (dangotegrouploandepartment@gmail.com) dan Anda juga bisa bertanya kepada Rhoda (ladyrhodaeny@gmail.com) dan Mr. jude (judeelnino@gmail.com) dan Juga Pak Nikky (nicksonchristian342@gmail.com) untuk pertanyaan lebih lanjut

Anda juga bisa menghubungi saya melalui email di ladyjanealice@gmail.com

Unknown said...

WILLIAMS SMITH LOAN FIRM
Hai, williams smith syarikat insurans / pinjaman, pinjaman pemberi pinjaman swasta, peluang hidup untuk membantu anda. Perlu pinjaman segera untuk membersihkan hutang mereka, atau memerlukan pinjaman untuk meningkatkan perniagaan anda? Adakah anda telah ditolak oleh bank dan institusi kewangan lain? satu penyatuan atau pinjaman gadai janji diperlukan? Tidak perhatikan lagi, kerana kita berada di sini untuk semua masalah kewangan anda pada masa lalu. Kami menyediakan cara untuk orang yang memerlukan bantuan kewangan, yang mempunyai kredit buruk atau memerlukan wang untuk membayar bil, untuk melabur dalam perniagaan dengan bayaran 2%. Saya mahu menggunakan medium ini untuk anda untuk memberikan bantuan dan pengguna yang boleh dipercayai dan bersedia memberikan kredit untuk memberitahu. Kemudian hubungi kami hari ini melalui e-mel di: (williamssmithfirm@gmail.com)

AHMED.E said...


Selamat siang

ini adalah dasar dana global, kami memberikan pinjaman per pendanaan proyek tahunan 100% dengan pinjaman aman dan tidak aman yang tersedia kami dijamin dalam memberikan layanan keuangan untuk banyak klien kami dengan paket pinjaman fleksibel kami pinjaman dapat diproses dan dana ditransfer ke peminjam dalam waktu sesingkat mungkin kita beroperasi di bawah persyaratan yang jelas dan mudah dipahami dan kami menawarkan pinjaman kepada semua jenis untuk tertarik klien perusahaan perusahaan dan semua jenis organisasi bisnis, individu swasta dan investor real estate hanya menghubungi kami dengan nama di bawah Jika Anda sedang melihat bagaimana mendapatkan pinjaman hubungi kami kami dapat membantu Anda keluar EMAIL: globalfundfoundation9@gmail.com
BBM: D8633B93

AHMED.E said...


Selamat siang

ini adalah dasar dana global, kami memberikan pinjaman per pendanaan proyek tahunan 100% dengan pinjaman aman dan tidak aman yang tersedia kami dijamin dalam memberikan layanan keuangan untuk banyak klien kami dengan paket pinjaman fleksibel kami pinjaman dapat diproses dan dana ditransfer ke peminjam dalam waktu sesingkat mungkin kita beroperasi di bawah persyaratan yang jelas dan mudah dipahami dan kami menawarkan pinjaman kepada semua jenis untuk tertarik klien perusahaan perusahaan dan semua jenis organisasi bisnis, individu swasta dan investor real estate hanya menghubungi kami dengan nama di bawah Jika Anda sedang melihat bagaimana mendapatkan pinjaman hubungi kami kami dapat membantu Anda keluar EMAIL: globalfundfoundation9@gmail.com
BBM: D8633B93

Unknown said...

Halo setiap orang Adakah Anda Perlu Pinjaman Kecemasan, atau anda mempunyai rancangan untuk merancang perniagaan yang menguntungkan tetapi anda tidak mempunyai modal, apakah anda surfer dari kesulitan kewangan, anda memerlukan bantuan kewangan, di sini adalah sah dan authorourize syarikat untuk memberikan pinjaman untuk semua entiti undang-undang, individu, badan korporat dan lain-lain sebagai Kadar faedah yang rendah sebanyak 2% dengan bayaran balik bulanan pembayaran bulanan, pembayaran balik bermula tiga bulan selepas anda menerima pinjaman anda hubungi kami hari ini melalui Email ini: (elizabethchristopherloan@gmail.com.) untuk kewangan bantuan Salam Puan ELIZABETH Ketua Pegawai Eksekutif ELIZABETH LOAN CONPANY anda juga boleh menghubungi kami dengan Tel: + 2349065431862, + 16468442094 whatsapp sahaja
NOTA: kami meningkatkan perkhidmatan berkualiti dan kami mengakhiri kebimbangan kewangan. E-mel: elizabethchristopherloan@gmail.com

osma said...

Hello Everybody,
My name is Ahmad Asnul Brunei, I contacted Mr Osman Loan Firm for a business loan amount of $250,000, Then i was told about the step of approving my requested loan amount, after taking the risk again because i was so much desperate of setting up a business to my greatest surprise, the loan amount was credited to my bank account within 24 banking hours without any stress of getting my loan. I was surprise because i was first fall a victim of scam! If you are interested of securing any loan amount & you are located in any country, I'll advise you can contact Mr Osman Loan Firm via email osmanloanserves@gmail.com

LOAN APPLICATION INFORMATION FORM
First name......
Middle name.....
2) Gender:.........
3) Loan Amount Needed:.........
4) Loan Duration:.........
5) Country:.........
6) Home Address:.........
7) Mobile Number:.........
8) Email address..........
9) Monthly Income:.....................
10) Occupation:...........................
11)Which site did you here about us.....................
Thanks and Best Regards.
Derek Email osmanloanserves@gmail.com

IVANA LUKA said...

Adakah anda memerlukan pinjaman segera untuk membayar hutang anda atau anda memerlukan pinjaman untuk membetulkan perniagaan anda? Adakah anda memerlukan pinjaman penyatuan atau gadai janji? Adakah anda telah ditolak oleh bank dan institusi kewangan lain? Cari tidak lebih lagi kerana kita berada di sini untuk membuat semua masalah kewangan anda menjadi sesuatu yang lalu !! Kami memberi pinjaman kepada syarikat, entiti swasta dan individu dengan kadar faedah yang rendah dan berpatutan sebanyak 2%. Anda boleh menghubungi kami melalui e-mel melalui: (ivanaluka04@gmail.com)

Adriana Malkova said...

Halo,
Adakah anda sedang mencari pinjaman? Adakah anda memerlukan Pinjaman Perniagaan, Pinjaman Peribadi, Pinjaman Perumahan / Harta, Atau adakah anda telah ditolak pinjaman oleh bank atau institusi kewangan atas sebab atau yang lain? Kemudian anda berada di tempat yang betul, untuk penyelesaian pinjaman anda di sini! Di Firma Pinjaman Adriana Malkova kami terhad untuk memberi pinjaman kepada syarikat dan individu untuk kadar faedah 2% yang rendah dan berpatutan. Sila hubungi kami melalui e-mel hari ini di adrianamalkovaloan@gmail.com

charity white said...

Halo,
Ini adalah untuk memberitahu masyarakat bahawa Puan Charity White, pemberi pinjaman swasta, mempunyai peluang kewangan untuk semua orang yang memerlukan bantuan kewangan, membayar bil, melabur dalam perniagaan baru atau meningkatkan perniagaan anda. Kami memberi pinjaman 2% kepada syarikat dan individu. Ia tidak memerlukan banyak dokumen, serta terma dan syarat yang jelas dan sensitif. Hubungi kami melalui e-mel: (charitywhitefinancialfirm@gmail.com) Kami akan menyediakan perkhidmatan terbaik kami.

Kim Wani said...

Saya membawa kabar baik kepada anda semua warganegara Malaysia saya di platform ini, Tuhan telah benar-benar setia kepada saya dan seluruh rumah saya telah selamat sejak Mei 2017, kesaksian saya dan berita baik saya seperti ini, saya tinggal di NO 11 PTD 11989 JALAN TUN HAMZAH 6 TAMAN KOTA INTAN 81900 KOTA TINGGI JOHOR, Saya seorang peniaga dan penasihat perniagaan di syarikat yang saya bekerja, Suami saya dan saya ingin menggunakan platform ini untuk memberitahu anda semua. Sila tolong, sesiapa sahaja yang memerlukan dan mencari pinjaman yang ikhlas harus sangat berhati-hati kerana internet dan blog penuh dengan syarikat pinjaman palsu dan penipu yang ada di sini untuk merobohkan wang susah payah anda.

Suami saya dan saya berada dalam hutang besar dan kami memutuskan untuk mencari pinjaman dalam talian untuk membayar hutang kami dan kami menghubungi syarikat pinjaman dari singapore yang pada Disember 2016, dan kami ditipu oleh pemilik syarikat yang meminta kami untuk Bayar banyak bayaran yang kami bayar dan akhirnya kami tidak mendapat pinjaman, kami kehilangan sekitar RM6,500 kepada syarikat pinjaman palsu ini di Singapura kerana kami memohon pinjaman sebanyak RM135,000 dan dengan semua yuran yang kami bayar kami lakukan tidak mendapat pinjaman. Suami saya dan saya sangat kecewa dan saya dipecat dari pekerjaan saya di syarikat tempat saya bekerja kerana saya juga mengambil pinjaman dari syarikat yang saya bekerja dan kita bangkrut dan bosan dengan kehidupan.

Jadi Tuhan sangat baik, kita berdoa dan Tuhan mengarahkan kita kepada seorang hamba dan pada hari yang setia ini 20 Mei 2017, saya sedang melayari internet ketika saya dapat mencari kesaksian seorang lelaki Malaysia dengan nama Ahmad Mathias Siapa dari Kota Melaka, bagaimana Allah mengubah kehidupan kewangannya melalui syarikat pinjaman yang dia minta saya menghubungi ibu Regina dan dia memperkenalkan saya kepada ibu Regina dan dia memberiku keberanian dan saya memohon pinjaman dari ibu Regina dan ibu Regina akhirnya membantu saya mendapatkan pinjaman di syarikat itu dan saya mendapat jumlah yang tepat saya memohon dan saya sangat gembira.

 Saya juga ingin menggunakan peluang ini untuk memberi nasihat kepada kawan-kawan saya bahawa jika anda memerlukan pinjaman tulen asli dan ingin mendapatkan pinjaman cepat, hanya mendaftar melalui Puan Regina Gomez melalui email: (reginafinance90@gmail.com). Anda juga boleh menghubungi saya melalui e-mel ini, (kimwani305@gmail.com). untuk maklumat lanjut.

Nota: satu perkataan sudah cukup untuk orang yang bijak dan sangat berterima kasih kerana membaca kesaksian saya dan berita baik saya
Tuhan memberkati kamu semua!
Terima kasih.

Anonymous said...

Angkuh sungguh...mintak kene kat hang pulak!

Siti Aminah said...

Halo,
nama saya ialah Siti Aminah dari Indonesia, saya cadangkan semua orang di sini harus berhati-hati, kerana terdapat banyak peminjam pinjaman palsu di internet, tetapi mereka masih yang sebenar dalam syarikat pinjaman palsu. Saya telah ditipu oleh 4 peminjam pinjaman yang berbeza, saya kehilangan banyak wang kerana saya sedang mencari pinjaman dari syarikat mereka. Saya hampir mati dalam proses kerana saya telah ditangkap oleh orang kerana berada dalam hutang.

Saya hampir berputus asa sehingga saya meminta nasihat seorang kawan yang memperkenalkan saya kepada peminjam pinjaman asal dan syarikat yang sangat dipercayai iaitu Ibu Alicia Radu yang mendapat pinjaman saya 800 juta rupiah Indonesia dalam Kurang dari 24 jam Tanpa tekanan dan kadar faedah yang rendah sebanyak 2%. Saya sangat terkejut apabila memeriksa akaun bank saya dan mendapati jumlah pinjaman yang saya minta telah dipindahkan ke akaun bank saya tanpa sebarang kelewatan atau kekecewaan jadi saya berjanji bahawa saya akan berkongsi berita baik supaya orang dapat mendapatkan pinjaman dengan mudah tanpa tekanan dari Ibu Alicia Radu

Saya mahu anda mempercayai Ibu Alicia Radu dengan sepenuh hati kerana dia sangat membantu dalam hidup saya dan kehidupan kewangan saya. Anda harus menganggap diri anda sangat bertuah kerana mempunyai peluang untuk membaca kesaksian ini hari ini. Jadi, jika anda memerlukan pinjaman, hubungi ibu Alicia Radu melalui e-mel: (aliciaradu260@gmail.com)
Anda juga boleh menghubungi saya melalui e-mel saya: (sitiaminah6749@gmail.com) jika anda memerlukan maklumat mengenai bagaimana saya mendapatkan pinjaman saya dari Ibu Alicia Radu, anda sangat bebas untuk menghubungi saya dan saya dengan senang hati akan menjawab anda kerana anda juga boleh membantu yang lain selepas anda menerima pinjaman anda.

Unknown said...

Nama saya RONI DILLA, saya ingin menggunakan medium ini untuk memberi nasihat kepada setiap orang agar berhati-hati dalam mendapatkan pinjaman internet kerana pemberi pinjaman internet begitu banyak di sini adalah semua penipu dan mereka hanya berkongsi cerita untuk menipu wang anda, saya memohon pinjaman sebesar Rp500.000.000 dari seorang wanita di Jerman dan saya kehilangan jumlahnya sebesar Rp15.000.000 tanpa mendapat pinjaman,

Pada tarikh 27 September, 2017, rakan saya Suri Yono di tempat kerja memberitahu saya bagaimana dia memohon pinjaman dari CAPITAL LOAN CENTER dan dia akhirnya menerima pinjamannya. Saya tidak pernah mempercayainya sehingga saya pergi bersamanya ke bank untuk mengesahkannya dan saya kagum kerana saya telah kehilangan banyak wang hanya untuk mendapatkan pinjaman untuk keluarga saya.

Semoga ALLAH memberkati puan yang baik untuk apa yang dia lakukan kepada saya dan keluarga saya, saya memberitahu kawan saya untuk memperkenalkan saya kepada ibu yang baik. Tomasa Justin, CAPITAL LOAN CENTER, dia dan saya memohon pinjaman sebesar Rp500,000,000.

Saya mematuhi terma dan syarat pinjaman syarikat dan permohonan pinjaman saya diluluskan untuk saya tanpa tekanan dan kesukaran.

 Akhirnya, saya menerima pinjaman dalam akaun bank saya dan saya memanggil kawan saya Suri Yono bahawa saya telah menerima pinjaman itu dan saya juga telah memperkenalkan begitu ramai orang kepada Ibu Puan MARIA PEDRO yang Baik.

Saya mahu anda yang membaca kesaksian saya untuk menghubungi ibu yang baik jika anda memerlukan pinjaman supaya anda juga akan memberi keterangan mengenai muhibah ibu yang baik.

jadi saya menggunakan jalan ini untuk memaklumkan setiap orang Indonesia dan orang lain yang sesuai untuk membaca kesaksian saya dan dia memerlukan pinjaman untuk dihubungi
Puan MARIA PEDRO melalui EMAIL: [mariapedroguaranteetrustloan@gmail.com]
Yono melalui dia EMAIL: YONOSURI702@GMAIL.COM
Anda masih boleh menghubungi saya jika anda memerlukan maklumat lanjut melalui EMAIL: ronidilla5@gmail.com
Anda juga boleh menghubungi rakan saya Suri
sekali lagi terima kasih semua untuk membaca kesaksian saya, dan semoga ALLAH terus memberkati kita semua dan memberi kita hidup dan kemakmuran

Unknown said...

We offer certified and verifiable bank instruments via Swift Transmission from a genuine provider capable
of taking up time bound transactions.

FOR LEASING OF BG/SBLC
MINIMUM FACE VALUE OF BG/SBLC = EUR/USD 1M
LEASING FEE = 4%+2%

FOR PURCHASE OF FRESH CUT BG/SBLC
PRICE = 32%+2%
MINIMUM FACE VALUE OF BG/SBLC = EUR/USD 1M

Our BG/SBLC Financing can help you get your project funded, loan financing by providing you with yearly
renewable leased bank instruments. We work directly with issuing bank lease providers, this Instrument can be monetized on your behalf for 100% funding: For further details contact us with the below information.

Contact: Name: WARREN GARY

Email: inquiry.barkerfinancial@gmail.com

AMISHA said...

BERITA BAIK UNTUK AL

Saya ingin mengingatkan semua pencari pinjaman internet untuk berhati-hati, terdapat penipuan pinjaman dalam talian di mana-mana, mereka akan menghantar dokumen palsu dan mereka akan mengatakan tidak ada bayaran, maka mereka akan meminta anda membayar yuran lesen dan bayaran pemindahan, jadi berhati-hati.

Semua pemberi pinjaman palsu ini mempunyai banyak persamaan yang saya dapati dan saya akan menyenaraikan mereka di bawah

Kebanyakan mereka mempunyai akaun gmail

Mereka semua mempunyai kuasa yang meyakinkan. mereka akan menjanjikan segala-galanya

Mereka semua mempunyai gambar profil palsu seorang wanita yang memakai tudung

Mereka semua memberi kadar faedah 2%

Tiada had pada jumlah yang anda boleh pinjam

Berita baiknya ialah saya telah menemui firma pinjaman dalam talian yang sah. Saya tidak berada di sini untuk berkhotbah tetapi untuk membantu orang keluar dari pengisap wang ini. hubungi syarikat (Dailypayloan@yahoo.com) Jika anda berminat untuk mendapatkan pinjaman, atau anda menghantar saya e-mel peribadi (zaradam@yahoo.com). Satu perkataan cukup untuk orang bijak

yustiharun said...

Salam khusus kepada semua orang yang membaca ini sekarang juga!

Saya ingin memulai dengan mengucap syukur kepada allah atas anugerah kehidupan.
Nama saya Yusi Retnowati dan saya ingin berbagi cerita bagus tentang bagaimana Nyonya Ana Michael dari Guaranty Trust Loan membuat hidup saya menjadi manis.
Saya mengalami kesulitan keuangan untuk beberapa lama dan saya harus boorow dari teman-teman saya karena saya berharap untuk membayar mereka kembali setelah menerima gaji saya.
Dan saat itulah hidup saya berubah menjadi yang terburuk, saya dipecat dari pekerjaan dan kehilangan ayah saya bulan berikutnya. Setelah pemakaman ayahku, teman-temanku mulai meminta uang mereka kembali.

Saya sangat hancur karena keluarga saya menderita dan saya tidak punya uang untuk membayar hutang saya. Jadi, saya memutuskan untuk pergi ke bank saya, BCA meminta pinjaman tapi saya menolak pinjaman karena saya tidak punya pekerjaan. Jadi saya menjadi sangat ingin mendapatkan uang untuk membayar hutang saya. Kemudian saya memutuskan untuk memeriksa situs web jika saya akan melihat pemberi pinjaman pribadi yang dapat saya pinjam. Sebenarnya, saya melihat begitu banyak cerita bagus secara online dan saya pikir hidup saya akan berubah untuk selamanya tapi saat itulah menjadi sangat buruk sehingga saya hampir menghabiskan hidup saya karena saya diminta membayar begitu banyak biaya hanya untuk saya agar tidak menerima pinjaman. .

Tapi saat kupikir hidupku sudah berakhir, saat itulah allah menggunakan temanku yang kutemui di bank untuk membantuku. Teman saya Nyonya Erpan, saya menceritakan kisah saya kepadanya dan bagaimana saya dipecat dan pinjaman online yang tidak berjalan baik. Jadi, dia mengatakan kepada saya bahwa seharusnya tidak khawatir bahwa dia akan mengenalkan saya kepada pemberi pinjaman yang dapat dipercaya yang dipinjamnya.

Jadi, setelah dia memberi tahu saya bagaimana dia mendapatkan pinjamannya dari Guaranty Trust Loan, saya memutuskan untuk menghubungi informasi kontak Guaranty Trust Loan yang dia berikan kepada saya yaitu: mariapedroguaranteetrustloan@gmail.com.

Setelah itu proses persetujuan kredit saya selesai dan saya menerima surat persetujuan dari perusahaan yang menyatakan bahwa saya harus memberikan rincian bank saya. Saya menerima pemberitahuan dari bank saya bahwa rekening bank saya dikreditkan dengan jumlah pinjaman yang saya minta.
Begitulah hidup saya berubah dan saya akan terus membagikan berita sehingga setiap orang bisa melihat dan menghubungi perusahaan yang baik yang mengubah situasi saya.

Anda bisa menghubungi Guaranty Trust Loan via email: mariapedroguaranteetrustloan@gmail.com
Anda juga dapat menghubungi saya jika Anda membutuhkan bantuan saya atau Anda ingin bertanya kepada saya tentang bagaimana saya mendapatkan pinjaman saya. Inilah email saya: yustiharun5@gmail.com


Dan di bawah ini adalah rincian akun saya yang dikreditkan dari Securedy Trust Loan,
Nama Bank: Bank BCA

Alamat bank: jln.dr.setiabudhi bandung

Nama akun: Yusti Harun

Nomor akun: 2348702337:

Tipe akun: tahapan BCA

Segera setelah saya membayar biaya dokumen, saya menerima pinjaman saya tanpa penundaan dan hari ini saya bebas dari biaya finansial dan sekarang saya memiliki bisnis pribadi saya. Berkat Allah atas anugerah-Nya atas hidupku.

Unknown said...

Salam kepada semua orang, nama saya ialah Rodney T. Bendel yang bermastautin di 823 Timbercrest Road Kodiak, AK 99615. Saya bapa 3 anak, saya kehilangan isteriku 4 tahun yang lalu (16 Mei 2015), saya dari Tucson, Arizona . Saya amat berterima kasih kepada SYARIKAT PINJAMAN STAR kerana memberikan saya pinjaman yang saya minta. Jumlah $ 120,000 AUGUST, 2017 untuk membayar gadai janji dan memulihkan perniagaan saya yang telah mati dan, melalui bantuan Encik Morrison Webb yang merupakan pengarah syarikat. Mereka menyelamatkan saya daripada kehilangan rumah saya. Mesej ini mungkin membantu anda di luar sana memerlukan pinjaman tulen yang lain untuk anda tidak jatuh ke tangan yang salah atau menunda diri anda daripada mendapatkan pinjaman, sambil mencari pinjaman yang bertanggungjawab, nasihat saya kepada anda adalah untuk menghubungi ini syarikat melalui e-mel: customercare@thecitibank.com, nombor mudah alih: +1 (213) 297-4949 atau laman web; http: //www.thecitibank.com/

Mrs. Phyllis Sue South said...

Hari yang baik, Nama saya Lisa adalah warganegara Amerika Syarikat Amerika yang saya ingin memberi keterangan mengenai Peminjam Pinjaman yang baik yang menunjukkan cahaya kepada saya setelah ditangkap oleh 4 pemberi pinjaman antarabangsa Internet yang berbeza, mereka semua berjanji memberi saya pinjaman selepas membuat saya membayar banyak yuran yang menghasilkan apa-apa dan tidak memberi hasil yang positif. Saya kehilangan wang susah payah saya dan jumlahnya adalah 8,000USD. Suatu hari ketika saya sedang melayari internet yang kelihatan misterius ketika saya menemui seorang lelaki testimoni yang juga telah menipu dan akhirnya dihubungkan dengan pinjaman bank citi bank (customercare@thecitibank.com) atau kunjungi www.thecitibank.com di mana dia akhirnya mendapat pinjamannya, jadi saya memutuskan untuk menghubungi syarikat pinjaman yang sama dan kemudian memberitahu mereka cerita tentang bagaimana saya telah ditipu oleh 4 peminjam yang berbeza yang melakukan apa-apa tetapi untuk saya lebih sakit. Saya menerangkan kepada syarikat melalui pos dan semua yang mereka beritahu saya adalah tidak menangis lagi kerana saya akan mendapatkan pinjaman saya di syarikat mereka dan juga saya telah membuat pilihan yang tepat untuk menghubungi mereka. saya mengisi borang permohonan pinjaman dan meneruskan semua yang diminta saya dan saya diberi pinjaman sebanyak $ 600,000.00 Dolar oleh Syarikat yang hebat ini dan di sini saya hari ini gembira dengan keluarga saya kerana bank Pinjaman citi bank telah memberi saya pinjaman jadi Saya membuat nazar kepada diri saya bahawa saya akan terus memberi keterangan di internet tentang bagaimana saya mendapat pinjaman saya. Adakah anda memerlukan pinjaman segera? sila hubungi Puan Jude Shanko Loan Firm sekarang untuk pinjaman Anda melalui email: (customercare@thecitibank.com) atau kunjungi www.thecitibank.com saya percaya orang lain juga memberikan kesaksian tentang pemberi pinjaman yang jujur ​​yang sama

Unknown said...

Saya ingin bermula dengan memberi syukur kepada Allah untuk karunia kehidupan.
Nama saya Yusi Retnowati dan saya ingin berkongsi kisah yang baik tentang bagaimana Puan Ana Michael of Guaranty Trust Trust menjadikan hidup saya manis.
Saya mengalami kesulitan kewangan untuk beberapa waktu dan saya terpaksa meminjam dari rakan-rakan saya kerana saya berharap dapat membayar mereka setelah menerima gaji saya. Dan ketika hidup saya berubah menjadi yang terburuk, saya kehilangan ayah saya dipecat kerja dan bulan berikutnya. Selepas pengebumian ayah saya, kawan saya mula meminta wang mereka kembali. Jadi saya tidak mempunyai pilihan selain mencari pinjaman.

Tetapi apabila saya fikir hidup saya sudah berakhir, itu adalah ketika Allah menggunakan kawan saya yang saya temui di bank untuk membantu saya. Kawan saya Encik Harun, saya menceritakan kisah saya kepadanya dan bagaimana saya dipecat, Jadi, dia memberitahu saya bahawa tidak perlu risau bahawa dia akan memperkenalkan saya kepada peminjam yang boleh dipercayai yang dia meminjam.
Oleh itu, selepas dia memberitahu saya bagaimana dia mendapat pinjaman daripada Jaminan Jaminan Guarantee, saya memutuskan untuk menghubungi maklumat hubungan Jaminan Pinjaman Jaminan yang diberikannya kepada saya iaitu: anamichaelguarantytrustloans@gmail.com.

Setelah itu proses kelulusan pinjaman saya telah selesai dan saya menerima surat kelulusan daripada syarikat yang menyatakan bahawa saya perlu memberikan butiran bank saya. Selepas itu, saya menerima pemberitahuan dari bank saya bahawa akaun bank saya telah dikreditkan dengan jumlah pinjaman yang saya minta.
itulah bagaimana hidup saya berubah dan saya akan terus berkongsi berita supaya semua orang dapat melihat dan menghubungi syarikat yang baik yang mengubah keadaan saya.

Anda boleh menghubungi Jaminan Jaminan Amanah melalui e-mel: anamichaelguarantytrustloans@gmail.com
Anda juga boleh menghubungi saya jika anda memerlukan bantuan saya atau anda ingin bertanya tentang bagaimana saya mendapat pinjaman saya. Inilah e-mel saya: yusiretnowati06@gmail.com

COLLINS GUZMAN FUNDINGS said...

We can help you with your application. You can BORROW any amount and use it to pay off all your debts,speak to us and we will assist you. If you where turned down we welcome you to re-apply with us. Try us for real service. We will review the application and keep you informed every step.

• Loans For Any Purpose?
• Apply Instantly Now?
• Your Money In 24 Hours?
• No Personal Credit CHECKS

Apply for no credit check loan We are standing by to finance your dream. For more info email us with your loan informations at: collinsguzmanfundings@gmail.com

Unknown said...

Halo,

Adakah anda mencari pembiayaan perniagaan yang boleh dipercayai? Kami sedang menyalurkan dana kepada individu yang memerlukan pinjaman segera untuk memulakan, membayar hutang, perniagaan tahap pertumbuhan pada kadar 2% di semua negara di dunia.

Tulis kepada kami dengan segera untuk mendapatkan pembiayaan / pinjaman.

E-mel: Limesassetmanagers@gmail.com
Laman web korporat: www.limeassetltd.co.uk

GLORIA'S LOAN COMPANY said...

Adakah anda mengalami masalah kewangan atau anda ingin memenuhi impian anda dengan dana? Adakah anda memerlukan pinjaman untuk membayar bil anda, Mula atau mengembangkan perniagaan anda?
Adakah anda mengalami kesukaran mendapatkan pinjaman daripada Peminjam atau Bank yang keras kerana bayaran / syarat pinjaman yang tinggi? Adakah anda memerlukan pinjaman untuk alasan yang sah?
Kemudian jawapan kepada soalan ini ialah:
Kembali kepada kami untuk rundingan mengenai jumlah yang anda perlukan akan menjadi keputusan bijak.
JENIS PINJAMAN KAMI
Pinjaman ini diwujudkan untuk membantu pelanggan kami secara kewangan, dengan tujuan untuk mengurangkan beban kewangan. Apa pun sebabnya, pelanggan boleh mencari pelan pinjaman yang sesuai dari syarikat kami yang memenuhi keperluan kewangan.
Hubungi syarikat pinjaman Gloria S melalui e-mel: {gloriasloancompany@gmail.com} atau WhatsApp Number: +1 (361) 645-7557
Salam Sejahtera

Unknown said...

Apakah Anda membutuhkan pinjaman?
Apakah Anda mencari Keuangan?
Apakah Anda mencari uang untuk memperbesar bisnis Anda?
Kami membantu individu dan perusahaan untuk mendapatkan pinjaman untuk bisnis
memperluas dan menyiapkan bisnis baru mulai berapapun jumlahnya. Dapatkan pinjaman dengan suku bunga terjangkau 1%, Apakah Anda memerlukan uang tunai / pinjaman untuk bisnis dan untuk menghapus tagihan Anda? untuk 100% guaranApakah Anda membutuhkan pinjaman?
Apakah Anda perlu Financtee kirimkan email sekarang untuk informasi lebih lanjut hubungi kami sekarang melalui Email: (networkqualitylending@gmail.com)

aditya.aulia139@gmail.com said...

Assalamualaikum


Calls Only::::{+16264653418}
WhatsApp Only::::{+33753893351}
Email:::::::{{aditya.aulia139@gmail.com}}
{{iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com}}

Nama saya Aditya Aulia saya mengalami trauma keuangan karena saya ditipu dan ditipu oleh banyak perusahaan pinjaman online dan saya pikir tidak ada yang baik bisa keluar dari transaksi online tapi semua keraguan saya segera dibawa untuk beristirahat saat teman saya mengenalkan saya. untuk Ibu pada awalnya saya pikir itu masih akan menjadi permainan bore yang sama saya harus memaksa diri untuk mengikuti semua proses karena mereka sampai pada kejutan terbesar saya setelah memenuhi semua persyaratan karena permintaan oleh proses saya bisa mendapatkan pinjaman sebesar 350jt di rekening Bank Central Asia (BCA) saya saat saya waspada di telepon saya, saya tidak pernah mempercayainya, agaknya saya bergegas ke Bank untuk memastikan bahwa memang benar ibu kontak sekarang mengalami terobosan pemanasan jantung dalam kehidupan finansial Anda melalui apakah itu BBM INVITE-nya: {D8980E0B} atau apakah kamu ingin mengkonfirmasi dari saya? Anda bisa menghubungi saya melalui surat saya: {aditya.aulia139@gmail.com} dan juga Anda bisa menghubungi perusahaan CREDIT UNION DAYA LESTARI via: {mail:iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com}

Anonymous said...

Kak Naszz ajar percuma atau minta bayaran juga? Ada sesetengah company yang buka mulut bagi nasihat satu ayat tapi charge sampai RM400

nenisyahir@gmail.com said...

Anda bebas untuk menghubungi firma yang bagus di platform berikut
departemen aplikasi pinjaman: >>>> aasimahaadilaahmed.loanfirm@gmail.com <<<<
PIN BBM # ++++++++++++++++ (D8DA4EA9)
Ikuti kami di halaman instagram +++++++++ Aasimahaadilaahmed.loanfirm
Twitter +++++++++++++++ aasimahaadila loanfirm
unit layanan pelanggan info whatsapp <<<<<<<<<<<< + 19292227362
Mesin Dewan Direktur Faks >>>>>>>>>>>>>>> + 1502097827 / + 143 87968176

Halo semuanya, saya Neni Syahir dari Jawa Barat. hati-hati, ada pemberi pinjaman palsu di mana-mana di internet. saya bodoh di sini oleh banyak pemberi pinjaman palsu dari Amerika dan Afrika Saya menyarankan Anda semua di sini untuk tidak mengajukan pinjaman di perusahaan atau pemberi pinjaman di situs ini, sebagian besar perusahaan di sini adalah palsu, pendusta dan penipuan, dan juga beberapa kesaksian di sini adalah palsu, mereka adalah orang yang sama yang melakukannya. Karena itu, berhati-hatilah untuk tidak menjadi mangsa mitra dari Indonesia. Saya ditipu empat kali sekitar Rp.150 jt untuk biaya pendaftaran, biaya transfer, biaya pajak, dan biaya asuransi. Setelah pembayaran ini saya tidak mendapatkan pinjaman, tetapi mereka meminta saya untuk membayar lagi dan lagi. Ini akan menarik Anda untuk mengetahui bahwa ada hukum keuangan atau biaya peraturan untuk mendapatkan pinjaman dari pemberi pinjaman atau hukum perusahaan. Saya bersyukur bahwa saya kemudian menerima pinjaman cepat sebesar Rp 750jt dari perusahaan yang saya ikuti di instagram. Perusahaan pinjaman yang nyata dan terpercaya (Aasimah adila loan firm). Mereka sekarang adalah perusahaan terbesar di arab saudi dan di seluruh Asia. ibu muslim Arab Saudi didedikasikan untuk memfasilitasi mimpi dan membantu kita semua yang telah menipu dan menipu dalam proses mendapatkan pinjaman segera, memberi Anda layanan kelas dunia. Saya hampir menyerah ketika allah menyentuh perusahaan ibu saudi muslim untuk membantu saya dengan bunga pinjaman 1% yang merupakan tingkat bunga terkecil yang bisa Anda dapatkan di mana pun di dunia. Perusahaan muslim yang baik tidak berbohong, tidak menipu dan tidak memaksa seperti pemberi pinjaman palsu lainnya. Tolong, ini kesempatan bagi Anda untuk mendapatkan pinjaman Anda dalam waktu kurang dari 2 jam dan bahagia untuk hidup. Saya mendapat aasimaha adila ahmed loan dari instagram. Terima kasih telah membaca semoga allah memberkati Anda semoga Anda selamat .. alamat saya) nenisyahir@gmail.com (

Kepercayaanmu
Neni Syahir

catherine william said...

Kami adalah organisasi perundangan yang diwujudkan untuk membantu Orang yang memerlukan bantuan, seperti bantuan kewangan.

Jadi jika anda atau anda berada dalam masalah kewangan dalam kegawatan kewangan, dan anda memerlukan wang untuk memulakan perniagaan anda sendiri, atau anda memerlukan pinjaman untuk membayar hutang anda atau membayar bil anda, memulakan perniagaan yang baik, atau telah meminjam lebih banyak Masalah dari tempatan bank, hubungi kami hari ini melalui E-mel: di catherinewilliamloancompany@gmail.com

E-mel: catherinewilliamloancompany@gmail.com


Permohonan pinjaman termasuk:

  Nama: _________
  Alamat: _________
  Negara: _________
  Kedengaran: _________
  Jumlah Pinjaman yang Dibutuhkan: __________
  Tujuan Pinjaman _________
  tempoh pinjaman __________
  Pendapatan bulanan: _________
Telefon: _________

Sila hubungi kami melalui e-mel

E-mel kepada kami: catherinewilliamloancompany@gmail.com

Unknown said...

Saya Devina dari indonesia di Surabaya, saya mengabdikan waktu saya di sini karena janji yang saya buat untuk Nyonya Elizabeth yang kebetulan merupakan pemberi pinjaman online dari perusahaan pinjaman Elizabeth dan saya berdoa kepada ALLAH agar dia dapat melihat posting saya pada hari ini.

 Beberapa bulan yang lalu saya melihat komentar diposting oleh seorang wanita bernama Arnah dan bagaimana dia telah ditipu meminta pinjaman online dari Dr James Mowat, menurut dia sebelum ALLAH mengarahkannya ke tangan Nyonya Elizabeth dan Nyonya Elizabeth meminjamkan Rp250.000.000 tanpa stres dan penundaan, tolong jangan hubungi Dr. James Mowat melalui email: jamesmowatloanfirm@gmail.com untuk menghindari menjadi korban penipuan.

Saya memutuskan untuk menghubungi Arnah untuk mengkonfirmasi apakah itu benar dan untuk membimbing saya tentang cara mendapatkan pinjaman dari Nyonya Elizabeth, dia mengatakan kepada saya untuk menghubungi Nyonya Elizabeth saya bersikeras bahwa dia harus tolong beri tahu saya proses dan kriteria yang dia katakan itu sangat mudah tentang bagaimana mengajukan permohonan pinjaman dari Nyonya Elizabeth yang perlu saya lakukan adalah menghubungi dia, mengisi formulir aplikasi mengirimnya kembali, mengirim salinan pindaian kartu identitas saya, kemudian mendaftar dengan perusahaan setelah itu saya akan mendapatkan pinjaman saya . lalu saya bertanya padanya bagaimana Anda mendapat pinjaman? Dia menjawab bahwa hanya itu yang dia lakukan, itu sangat mengejutkan.

 Saya menghubungi Nyonya Elizabeth dan saya mengikuti instruksi dengan hati-hati untungnya bagi saya saya memenuhi persyaratan mereka dan pinjaman saya berhasil disetujui tetapi sebelum pinjaman dipindahkan ke akun saya, saya diminta untuk membuat janji untuk membagikan kabar baik Nyonya Elizabeth dan itu adalah mengapa Anda melihat posting ini hari ini. untuk kejutan terbesar saya, saya menerima peringatan dari 150000000 Rupiah. Jadi saya menyarankan setiap orang yang mencari sumber yang dapat dipercaya untuk mendapatkan pinjaman untuk menghubungi Nyonya Elizabeth melalui Email: elizabethchristopherloan@gmail.com untuk pinjaman aman Anda juga dapat menghubungi saya di Email saya : devinairf128@gmail.com atau Anda juga dapat menghubungi Arnah di arnahnana01@gmail.com. Saya percaya satu giliran yang baik layak mendapat yang lain.

david verney said...

We are specialized in Bank Guarantee {BG}, Standby Letter of Credit {SBLC}, Medium Term Notes {MTN}, Confirmable Bank Draft {CBD} as well as other financial instruments issued from AAA Rated bank such as HSBC Bank Hong Kong, HSBC Bank London, Deutsche Bank AG Frankfurt, Barclays Bank , Standard Chartered Bank and others on lease at the lowest available rates depending on the face value of the instrument needed.

We deliver with time and precision as sethforth in the agreement. Our terms and Conditions are reasonable, below is our instrument description.

The procedure is very simple; the instrument will be reserved on euro clear to be verified by your bank, after verification an arrangement will be made for necessary bank documents and stock testing expenses, the cost of the Bank Guarantee will be paid after the delivery of the MT760.

DESCRIPTION OF INSTRUMENT:
Instrument: Bank Guarantee (BG/SBLC).
Total Face Value: Minimum of 1M Eur/USD (One Million Eur/USD) to Maximum of 5B Euro/USD(Five Billion Eur/USD).
Issuing Bank: HSBC London, Barclays Bank, Deutsche Bank Frankfurt, Hong Kong, Any AA rated Bank in Europe or any Top 25 WEB.
Age: One Year, One Day
Leasing Price: 4% of Face Value plus 1% commission fees to brokers.
Delivery: Bank to Bank SWIFT.
Payment: MT-760.
Hard Copy: Bonded Courier within 7 banking days.

All relevant business information will be provided upon request plus our terms and
procedures.

Contact name: David Verney

Email : davidverney18@gmail.com

skype davidverney18@gmail.com

david verney said...

We are specialized in Bank Guarantee {BG}, Standby Letter of Credit {SBLC}, Medium Term Notes {MTN}, Confirmable Bank Draft {CBD} as well as other financial instruments issued from AAA Rated bank such as HSBC Bank Hong Kong, HSBC Bank London, Deutsche Bank AG Frankfurt, Barclays Bank , Standard Chartered Bank and others on lease at the lowest available rates depending on the face value of the instrument needed.

We deliver with time and precision as sethforth in the agreement. Our terms and Conditions are reasonable, below is our instrument description.

The procedure is very simple; the instrument will be reserved on euro clear to be verified by your bank, after verification an arrangement will be made for necessary bank documents and stock testing expenses, the cost of the Bank Guarantee will be paid after the delivery of the MT760.

DESCRIPTION OF INSTRUMENT:
Instrument: Bank Guarantee (BG/SBLC).
Total Face Value: Minimum of 1M Eur/USD (One Million Eur/USD) to Maximum of 5B Euro/USD(Five Billion Eur/USD).
Issuing Bank: HSBC London, Barclays Bank, Deutsche Bank Frankfurt, Hong Kong, Any AA rated Bank in Europe or any Top 25 WEB.
Age: One Year, One Day
Leasing Price: 4% of Face Value plus 1% commission fees to brokers.
Delivery: Bank to Bank SWIFT.
Payment: MT-760.
Hard Copy: Bonded Courier within 7 banking days.

All relevant business information will be provided upon request plus our terms and
procedures.

Contact name: David Verney

Email : davidverney18@gmail.com

skype davidverney18@gmail.com

Lady Mia said...

KABAR BAIK!!!

Nama saya Aris Mia, saya ingin menggunakan media ini untuk mengingatkan semua pencari pinjaman sangat berhati-hati, karena ada penipuan di mana-mana, mereka akan mengirim dokumen perjanjian palsu untuk Anda dan mereka akan mengatakan tidak ada pembayaran dimuka, tetapi mereka adalah orang-orang iseng, karena mereka kemudian akan meminta untuk pembayaran biaya lisensi dan biaya transfer, sehingga hati-hati dari mereka penipuan Perusahaan Pinjaman.

Beberapa bulan yang lalu saya tegang finansial dan putus asa, saya telah tertipu oleh beberapa pemberi pinjaman online. Saya hampir kehilangan harapan sampai Tuhan digunakan teman saya yang merujuk saya ke pemberi pinjaman sangat handal disebut Ibu Cynthia, yang meminjamkan pinjaman tanpa jaminan dari Rp800,000,000 (800 juta) dalam waktu kurang dari 24 jam tanpa tekanan atau stres dan tingkat bunga hanya 2%.

Saya sangat terkejut ketika saya memeriksa saldo rekening bank saya dan menemukan bahwa jumlah yang saya diterapkan, telah dikirim langsung ke rekening bank saya tanpa penundaan.

Karena saya berjanji bahwa saya akan membagikan kabar baik, sehingga orang bisa mendapatkan pinjaman mudah tanpa stres. Jadi, jika Anda membutuhkan pinjaman apapun, silahkan menghubungi dia melalui email nyata: cynthiajohnsonloancompany@gmail.com dan oleh kasih karunia Allah ia tidak akan pernah mengecewakan Anda dalam mendapatkan pinjaman jika Anda menuruti perintahnya.

Anda juga dapat menghubungi saya di email saya: ladymia383@gmail.com dan Sety yang memperkenalkan dan bercerita tentang Ibu Cynthia, dia juga mendapat pinjaman baru dari Ibu Cynthia, Anda juga dapat menghubungi dia melalui email-nya: arissetymin@gmail.com sekarang, semua akan saya lakukan adalah mencoba untuk memenuhi pembayaran pinjaman saya bahwa saya kirim langsung ke rekening mereka bulanan.

Sebuah kata yang cukup untuk bijaksana.

murphy brooks said...

URGENT DAN TAWARAN YANG TIDAK DITERIMA MENERIMA SEKARANG.
murphybrooks001@gmail.com)

Adakah anda sedang mencari pinjaman komersial? pinjaman peribadi, pinjaman gadai janji, pinjaman gadai janji, latihan pelajar, pinjaman penyatuan hutang, pinjaman tidak bercagar, modal teroka, dan sebagainya. Adakah anda telah ditolak oleh sebuah bank atau institusi kewangan atas sebarang sebab? Kami adalah peminjam swasta yang memberi pinjaman kepada syarikat dan individu dengan kadar faedah yang rendah dan berpatutan sebanyak 2%. Jika anda berminat dengan pinjaman? Hubungi kami hari ini di (murphybrooks001@gmail.com) dan dapatkan pinjaman anda hari ini.



URGENT TAWARAN TAMBAH, MEMERLUKAN SEKARANG JIKA ANDA PERLU URGENT WANG UNTUK PERNIAGAAN ANDA.

Adakah anda memerlukan pinjaman segera dan bantuan kewangan yang lain?
Pinjaman semua jenis pinjaman dengan faedah dua peratus (2%). hantar e-mel kepada kami sekarang
melalui: murphybrooks001@gmail.com dengan maklumat berikut jika
anda memerlukan pinjaman segera, ini adalah dijamin 100% ©.

Nama penuh:
Tahun:
Nombor telefon:
Negara:
Pendudukan:
Jumlah pinjaman
Tempoh pinjaman
Tujuan pinjaman:
Pendapatan bulanan:

Hubungi pejabat kami dengan e-mel di bawah Email: murphybrooks001@gmail.com

Salam,
Pinjaman Murphy brooks.

YODIKARONI said...

Nama saya Yodika Roni, saya pemilik bisnis dan saya ingin menggunakan media ini untuk menyarankan semua orang untuk berhati-hati dalam mendapatkan pinjaman Internet karena banyak pemberi pinjaman Internet di sini palsu dan mereka hanya berbagi cerita untuk mencuri uang Anda. Bisnis saya menderita karena saya tidak punya uang untuk berinvestasi untuk membuat bisnis saya besar sehingga saya dapat menghasilkan lebih banyak keuntungan dan juga memiliki cabang lain. Jadi, saya memutuskan untuk pergi ke bank saya untuk meminta pinjaman tetapi saya ditolak karena saya tidak memiliki jaminan yang diperlukan bank.
               Jadi, saya akan melalui internet dan saya melihat begitu banyak cerita bagus tentang bagaimana mereka mendapat pinjaman dan mereka memasukkan email untuk dihubungi, jadi, saya memutuskan untuk mencoba jika saya dapat meminjam dari mereka dan saya menghubungi salah satunya. Saya diminta untuk mengirimkan semua dokumen saya dan mereka meminta saya membayar untuk menerima pinjaman, saya membayar total Rp14.000.000 dan saya tidak menerima pinjaman. Dan begitulah hidup saya berubah dari buruk menjadi yang terburuk. bisnis saya berada di garis hancur dan saya berpikir untuk mengambil hidup saya karena tidak ada yang menarik minat saya lagi.

Tetapi dalam semua yang terjadi pada saya, saya masih berdoa kepada Allah untuk menyelamatkan saya dari masalah ini yang saya telah menempatkan diri ke dalam, saya berdoa kepada Allah setiap hari karena hanya Allah sendiri yang dapat mengubah situasi saya.
Minggu lalu hari Senin, setelah saya melaporkan apa yang terjadi pada saya kepada polisi, saya pergi untuk memeriksa situs web di mana saya melihat pos wanita yang mencuri uang saya, saya melihat sebuah pos oleh Ny. Sarah Ward yang mengatakan bahwa setiap perusahaan pinjaman tanpa situs web perusahaan legal adalah palsu dan mereka bukan pemberi pinjaman. Saat itulah saya menyadari bahwa saya yang membuat kesalahan dan saya seharusnya tidak menghubungi wanita yang mencuri uang saya atas nama perusahaan pinjaman karena mereka tidak memiliki situs web, itu hanya email yang saya lihat.

             Jadi, saya memutuskan untuk mengunjungi situs web pos oleh Ny. Sarah Ward yaitu: www.24hoursfinance.org
Saya memeriksa situs web dan saya menemukan bahwa itu nyata, jadi, saya mengajukan pinjaman dari perusahaan dan mereka mengirimi saya syarat yang saya setujui. Setelah persetujuan pinjaman saya, saya diminta untuk mengirimkan rincian bank saya yang saya lakukan. Saya baru saja di rumah saya dan saya menerima pemberitahuan dari bank saya bahwa akun saya telah dikreditkan dengan pinjaman saya. Saya sangat bahagia dan saya berjanji kepada Allah bahwa saya harus mengambil waktu saya untuk membagikan cerita ini sehingga orang lain dapat diselamatkan dari tangan para lender yang buruk itu.
Saya ingin Anda yang membaca cerita saya untuk menghubungi 24HOURSFINANCE jika Anda membutuhkan pinjaman sehingga Anda tidak akan kehilangan uang Anda kepada para pencuri itu. .
                  Jadi, saya menggunakan kesempatan ini untuk memberitahu semua orang dari Indonesia dan negara lain yang tepat untuk membaca cerita saya dan dia perlu pinjaman untuk menghubungi 24HOURSFINANCE Situs web melalui: www.24hoursfinance.org
Anda masih dapat menghubungi mereka melalui email: 24hoursfinance.org@gmail.com
Anda dapat Menghubungi mereka di Whatsapp melalui: +1 (929) 251-1654

 jika Anda memerlukan informasi lebih lanjut dari saya, maka jangan ragu untuk menghubungi saya melalui Email: yodikaroni@gmail.com
Sekali lagi terima kasih atas semua telah membaca ceritaku, dan tolong bagikan ceritamu setelah menerima pinjamanmu dari 24HOURSFINANCE sehingga orang lain dapat diselamatkan dari tangan para pemberi pinjaman jahat itu dan semoga Allah terus memberkati kita semua dan memberi kita umur panjang dan kemakmuran.

Mrs Bertha said...

Halo, ini PATRICIA BERTHA LOAN COMPANY. Di Perusahaan ini kami memberikan pinjaman peluang seumur hidup. Apakah Anda memerlukan pinjaman mendesak untuk melunasi utang Anda atau Anda membutuhkan pinjaman modal untuk meningkatkan bisnis Anda? Apakah Anda ditolak oleh bank dan lembaga keuangan lainnya? Apakah Anda memerlukan pinjaman konsolidasi atau hipotek? Hari ini, kami mengatakan berhenti dan cari tidak lebih karena kami di sini untuk membuat semua masalah keuangan Anda menjadi sesuatu dari masa lalu. Kami meminjamkan dana kepada individu yang membutuhkan bantuan keuangan, yang memiliki kredit buruk atau membutuhkan uang untuk membayar tagihan, untuk berinvestasi pada bisnis pada tingkat 2%. Kami ingin menggunakan media ini untuk memberi tahu Anda semua yang kami render bantuan yang dapat diandalkan dan bermanfaat dan akan bersedia menawarkan Anda pinjaman. Kami adalah kesetiaan, kami menepati janji dan janji kami. Jadi hubungi kami hari ini melalui email:
Patriiciaberthaloancompany1@gmail.com dengan rincian pinjaman berikut
DATAS BORROWER
1) Nama Lengkap: ………………………………………………
2) Negara: …………………………………………………
 3) Alamat: …………………………………………………
 4) Negara: ……………………………………………………
 5) Jenis Kelamin: ………………………………………………………
 6) Status Perkawinan: ………………………………………
 7) Pekerjaan: ……………………………………………
 8) Nomor Telepon: …………………………………………
 9) Posisi saat ini di tempat kerja: ……………………………………………
 10) Penghasilan Bulanan: ………………………………………
 11) Jumlah Pinjaman yang Dibutuhkan: ……………………………
 12) Jangka Waktu Pinjaman: …………………………………………
 13) Tujuan Pinjaman: ……………………………………
 14) Agama: ………………………………………………
 15) Sudahkah Anda mendaftar sebelumnya: ……………………………………………
 16) Mata uang pilihan: ……………………………………………
Terima kasih,
Ny Bertha

Mrs Martini said...

Halo, semua orang, saya dengan cepat mahu menggunakan media ini untuk berkongsi kesaksian saya tentang bagaimana Tuhan mengarahkan saya kepada peminjam kredit yang benar-benar mengubah hidup saya kemiskinan dengan seorang wanita yang kaya dan sekarang saya mempunyai kehidupan yang sihat tanpa tekanan dan kesulitan kewangan,

Selepas berbulan-bulan cuba mendapatkan pinjaman di internet dan saya telah ditipu sebanyak 400 juta, saya menjadi begitu terdesak untuk mendapatkan pinjaman dari pemberi pinjaman dalam talian yang sah dalam kredit dan tidak akan meningkatkan kesakitan saya, jadi saya memutuskan untuk beralih kepada kawan saya untuk mendapatkan nasihat tentang bagaimana untuk mendapatkan pinjaman dalam talian, kami membincangkannya dan kesimpulan yang kami berikan kepadanya tentang seorang wanita bernama Puan Theresa yang merupakan Ketua Pegawai Eksekutif Theresa Loan.Company

Saya memohon jumlah pinjaman (800 juta) dengan kadar faedah yang rendah sebanyak 2%, jadi pinjaman itu diluluskan dengan mudah tanpa tekanan dan semua persediaan dibuat atas pemindahan kredit, kerana hakikatnya ia tidak memerlukan cagaran untuk pemindahan pinjaman, saya hanya diberitahu untuk mendapatkan sijil perjanjian lesen mereka untuk memindahkan kredit saya dan dalam masa kurang dari dua jam wang pinjaman telah dimasukkan ke dalam akaun bank saya.

Saya fikir ia adalah satu jenaka sehingga saya menerima panggilan dari bank saya bahawa akaun saya telah dikreditkan dengan jumlah 800 juta. Saya sangat gembira bahawa akhirnya Tuhan menjawab doa saya dengan memerintahkan peminjam saya dengan kredit sebenar saya, yang boleh memberi keinginan hati saya.

Ramai terima kasih kepada Puan Theresa untuk membuat kehidupan yang adil untuk saya, jadi saya cadangkan sesiapa yang berminat untuk mendapatkan pinjaman untuk menghubungi Ms. Theresa melalui e-mel Theresaloancompany@gmail.com untuk mendapatkan maklumat lanjut tentang cara mendapatkan pinjaman anda,

Jadi terima kasih banyak kerana anda mengambil masa anda untuk membaca tentang kejayaan saya dan saya berdoa Tuhan akan melakukan kehendak-Nya dalam hidup anda.
Saya bernama martini, anda boleh menghubungi saya untuk lebih banyak rujukan melalui e-mel saya: martinimarais1986@gmail.com atau fatma melalui feyzilfatma@gmail.com. terima kasih

fatma said...

BERITA BAIK!!! BERITA BAIK!!! BERITA BAIK!!!

Nama saya fatma Saya mahu menggunakan medium ini untuk memberi tahu semua pencari pinjaman supaya berhati-hati, kerana terdapat penipuan di mana-mana, mereka akan menghantar dokumen perjanjian palsu untuk anda dan mereka akan mengatakan tidak ada bayaran pendahuluan, tetapi mereka adalah orang yang suka mengomel, kerana mereka akan meminta bayaran yuran lesen atau bayaran yuran pendaftaran dan yuran pemindahan, jadi berhati-hati dengan syarikat pinjaman mereka yang curang.

Beberapa bulan yang lalu saya tegang dari segi kewangan dan terdesak, saya telah tertipu oleh beberapa peminjam dalam talian. Saya hampir kehilangan harapan sehingga Allah menggunakan kawan saya yang merujuk saya kepada pemberi pinjaman yang sangat dipercayai yang disebut ibu Theresa, yang memberi pinjaman tanpa jaminan dari USD100,000 dalam masa kurang dari 24 jam tanpa tekanan atau tekanan dan kadar faedah hanya 2%

Saya sangat terkejut apabila saya menyemak baki akaun bank saya dan mendapati bahawa jumlah yang saya memohon, dihantar terus ke akaun bank saya tanpa sebarang kelewatan.

Kerana saya berjanji bahawa saya akan berkongsi berita baik, supaya orang dapat mendapatkan pinjaman dengan mudah tanpa tekanan. Jadi, jika anda memerlukan pinjaman apa-apa, sila hubungi beliau melalui e-mel sebenar: theresaloancompany@gmail.com dan oleh rahmat Tuhan dia tidak akan pernah mengecewakan anda dalam mendapatkan pinjaman jika anda taat.

Anda juga boleh menghubungi saya di e-mel saya: feyzilfatma@gmail.com dan Sety diperkenalkan dan bercakap tentang Mrs. theresa, dia juga mendapat pinjaman baru dari Mrs. theresa, anda juga boleh menghubunginya melalui e-melnya: martinimarais1986@gmail.com Sekarang, semua yang saya akan lakukan ialah cuba untuk memenuhi pembayaran pinjaman saya yang saya hantar terus ke akaun mereka setiap bulan.

Satu perkataan cukup untuk orang bijak

fatma said...

BERITA BAIK!!! BERITA BAIK!!! BERITA BAIK!!!

Nama saya fatma Saya mahu menggunakan medium ini untuk memberi tahu semua pencari pinjaman supaya berhati-hati, kerana terdapat penipuan di mana-mana, mereka akan menghantar dokumen perjanjian palsu untuk anda dan mereka akan mengatakan tidak ada bayaran pendahuluan, tetapi mereka adalah orang yang suka mengomel, kerana mereka akan meminta bayaran yuran lesen atau bayaran yuran pendaftaran dan yuran pemindahan, jadi berhati-hati dengan syarikat pinjaman mereka yang curang.

Beberapa bulan yang lalu saya tegang dari segi kewangan dan terdesak, saya telah tertipu oleh beberapa peminjam dalam talian. Saya hampir kehilangan harapan sehingga Allah menggunakan kawan saya yang merujuk saya kepada pemberi pinjaman yang sangat dipercayai yang disebut ibu Theresa, yang memberi pinjaman tanpa jaminan dari USD100,000 dalam masa kurang dari 24 jam tanpa tekanan atau tekanan dan kadar faedah hanya 2%

Saya sangat terkejut apabila saya menyemak baki akaun bank saya dan mendapati bahawa jumlah yang saya memohon, dihantar terus ke akaun bank saya tanpa sebarang kelewatan.

Kerana saya berjanji bahawa saya akan berkongsi berita baik, supaya orang dapat mendapatkan pinjaman dengan mudah tanpa tekanan. Jadi, jika anda memerlukan pinjaman apa-apa, sila hubungi beliau melalui e-mel sebenar: theresaloancompany@gmail.com dan oleh rahmat Tuhan dia tidak akan pernah mengecewakan anda dalam mendapatkan pinjaman jika anda taat.

Anda juga boleh menghubungi saya di e-mel saya: feyzilfatma@gmail.com dan Sety diperkenalkan dan bercakap tentang Mrs. theresa, dia juga mendapat pinjaman baru dari Mrs. theresa, anda juga boleh menghubunginya melalui e-melnya: martinimarais1986@gmail.com Sekarang, semua yang saya akan lakukan ialah cuba untuk memenuhi pembayaran pinjaman saya yang saya hantar terus ke akaun mereka setiap bulan.

Satu perkataan cukup untuk orang bijak

Unknown said...

Saya adalah pemberi pinjaman pribadi yang sah, kami menawarkan dana hingga 100% untuk berbagai jenis pinjaman seperti pinjaman komersial, pinjaman bisnis, pinjaman hipotek, Pembiayaan Utang atau pinjaman di seluruh dunia Bridge & Konstruksi! Kami mendanai proyek Energi, Teknologi, Pertambangan, Real Estat dan Real Estat, Pinjaman Uang Sulit, Ekuitas & Pembiayaan Utang, Pembiayaan Jembatan & Konstruksi dengan tingkat bunga 2%. Kekuatan kami adalah Penawaran Sindikasi dalam Investasi.

Kami juga menyambut BROKER, karena kami membayar komisi kepada broker, yang memperkenalkan pemilik proyek untuk membiayai atau peluang lainnya. Untuk informasi lebih lanjut silakan hubungi kami.

Jika demikian, silakan kirim ringkasan tentang apa yang Anda cari sebagai pinjaman dengan alamat email langsung Anda ke email saya:

Alamat Email: diamondloansfunds@gmail.com
Salam pembuka

-
Tuan Alex Brant
Petugas pinjaman

Mr. ALEX BRANT Pinjaman Pribadi
9541 Jalan Sw Inez
Tigard, Oregon 97224
nomor whatsapp: +2347052745406
Email: DIAMONDLOANSFUNDS@GMAIL.COM

AMISHA said...




Saya selalu berpikir bahwa semua perusahaan pinjaman online curang sampai saya bertemu dengan perusahaan peminjam yang meminjamkan uang tanpa membayar terlebih dahulu.

Jika Anda mencari pinjaman, perusahaan ini adalah semua yang Anda butuhkan. setiap perusahaan yang meminta Anda untuk biaya pendaftaran lari dari mereka.

saya menggunakan waktu ini untuk memperingatkan semua rekan saya INDONESIANS. yang telah terjadi di sekitar mencari pinjaman, Anda hanya harus berhati-hati. satu-satunya tempat dan perusahaan yang dapat menawarkan pinjaman Anda adalah SUZAN INVESTMENT COMPANY. Saya mendapat pinjaman saya dari mereka. Mereka adalah satu-satunya pemberi pinjaman yang sah di internet. Lainnya semua pembohong, saya menghabiskan hampir Rp35 juta di tangan pemberi pinjaman palsu.

Pembayaran yang fleksibel,
Suku bunga rendah,
Layanan berkualitas,
Komisi Tinggi jika Anda memperkenalkan pelanggan

Hubungi perusahaan: (Suzaninvestment@gmail.com)

Email pribadi saya: (Ammisha1213@gmail.com)

Unknown said...

Apakah Anda kehilangan uang untuk perusahaan pinjaman palsu seperti saya? tidak memiliki doupt sekarang cos sekarang saya menari untuk sukses dan kemenangan ketika saya menghubungi perusahaan pinjaman BERLIAN dan itu nyata dan asli, jadi saya memutuskan untuk menginformasikan orang-orang saya di sini yang membutuhkan pinjaman dari berbagai jenis sebagai. Saya diberikan $ 50.000.000 segera saya melalui semua syarat dan ketentuan tanpa penundaan. Silakan teman don, t berikan uang Anda kepada scammers lagi. hubungi diamondloansfunds@gmail.com. Anda akan berterima kasih padaku nanti. hubungi saya langsung melalui email jika Anda menggandakannya. Terima kasih.

Unknown said...

Apakah Anda kehilangan uang untuk perusahaan pinjaman palsu seperti saya? tidak memiliki doupt sekarang cos sekarang saya menari untuk sukses dan kemenangan ketika saya menghubungi perusahaan pinjaman BERLIAN dan itu nyata dan asli, jadi saya memutuskan untuk menginformasikan orang-orang saya di sini yang membutuhkan pinjaman dari berbagai jenis sebagai. Saya diberikan $ 50.000.000 segera saya melalui semua syarat dan ketentuan tanpa penundaan. Silakan teman don, t berikan uang Anda kepada scammers lagi. hubungi diamondloansfunds@gmail.com. Anda akan berterima kasih padaku nanti. hubungi saya langsung melalui email jika Anda menggandakannya. Terima kasih.

Nurliana Novi said...

Selamat hari untuk semua warga negara Indonesia dan juga semua ASIA, nama saya Nyonya Nurliana Novi, tolong, saya ingin berbagi kesaksian hidup saya di sini di platform ini untuk semua warga negara Indonesia dan seluruh asia untuk berhati-hati dengan pemberi pinjaman di internet, Allah telah benar mendukung saya melalui ibu yang baik Nyonya Elina

 Setelah beberapa periode mencoba mendapatkan pinjaman dari lembaga keuangan, dan ditolak terus, jadi saya memutuskan untuk mendaftar melalui pinjaman online tetapi saya ditipu dan saya kehilangan $ 13.000 dengan pemberi pinjaman yang berbeda.

Saya menjadi sangat putus asa dalam mendapatkan pinjaman, jadi saya berdiskusi dengan seorang teman saya yang kemudian intorduce saya kepada Nyonya Elina, yang adalah pemilik dari sebuah perusahaan pinjaman global, jadi teman saya meminta saya untuk mengajukan permohonan dari Nyonya Elina, jadi saya mengumpulkan keberanian dan menghubungi Ny. Elina.

Saya mengajukan pinjaman sebesar $ 100.000 dengan suku bunga 2%, sehingga pinjaman disetujui dengan mudah tanpa stres dan semua pengaturan dilakukan pada transfer kredit, karena fakta bahwa itu tidak memerlukan jaminan dan jaminan untuk transfer pinjaman I hanya diberitahu untuk mendapatkan sertifikat perjanjian lisensi aplikasi Mereka untuk mentransfer kredit saya dan dalam waktu kurang dari dua jam uang pinjaman telah disetorkan ke rekening bank saya.

Saya pikir itu adalah lelucon sampai saya menerima panggilan dari bank saya bahwa akun saya dikreditkan dengan jumlah Rp500.000.000. Saya sangat senang bahwa ALLAH akhirnya menjawab doa saya dengan memesan pinjaman saya dengan pinjaman asli saya, yang telah memberi saya keinginan hati saya.


Mereka juga memiliki tim ahli yang akan menyarankan Anda tentang jenis bisnis yang ingin Anda investasikan dan bagaimana menginvestasikan uang Anda, sehingga Anda tidak akan pernah bangkrut lagi dalam hidup Anda.


Semoga ALLAH memberkati Ibu Elina untuk membuat hidup mudah bagi saya, jadi saya menyarankan siapa pun yang tertarik untuk mendapatkan pinjaman untuk dapat menghubungi Ibu Elina melalui email: elinajohnson22@gmail.com untuk pinjaman Anda

Ada perusahaan palsu lain online menggunakan kesaksian saya untuk mencapai keinginan egois mereka, saya adalah satu-satunya dengan kesaksian yang benar ini, ketika Anda menghubungi kemudian meminta mereka untuk bukti pembayaran di sana kepada ibu ,, harap berhati-hati dari orang-orang ini baik-baik saja

Akhirnya saya ingin berterima kasih kepada Anda semua karena meluangkan waktu untuk membaca kesaksian hidup saya yang sebenarnya tentang kesuksesan saya dan saya berdoa Tuhan akan melakukan kehendak-Nya dalam hidup Anda.
Satu lagi nama saya adalah mrs nurliana novi, Anda dapat menghubungi saya untuk informasi lebih lanjut melalui email saya: nurliananovi96@gmail.com

«Oldest ‹Older   1 – 200 of 240   Newer› Newest»