Wednesday, July 29, 2009

Jabatan Insolvensi Cekik Darah dengan Akta Lapuk 1967???

Kali pertama dalam hidup aku berurusan dengan Jabatan Insolvensi.

Tujuan berurusan dengan Jabatan Insolvensi yang tidak famous dan tidak dikenali ramai ini, ialah kerana berhasrat untuk membantu seorang sahabat menyelesaikan kes ke Bankrupannya yang telah tertanggung selama 3 tahun.

Berurusan dengan seorang pegawai wanita, yang berumur sekitar 28 tahun (aku rasa le....... bila tengok romanya), seorang pegawai yang baik dan ramah........ Aku pergi bersama dengan sahabat yang bankrup itu. Berurusan sambil berdiri, dikaunter yang sempit, kerana bilik tengah ubahsuai dan fail bertimbun, setakat seorang boleh masuk, jelas pegawai muda itu.

"Kesian....... oooooo patutpun pejabat bankrup" otak jahat aku berkata kepada aku.

Mengemukakan soalan-soalan demi soalan kepada beliau, sahabat aku yang bankrup dok pulun tanya mengenai aset-asetnya yang telah ditelan oleh Jabatan Insolvensi, seperti duit-duit beliau dibank, wang hibah RM9.10 pun ditelan......... hasil lelongan awam harta tanah beliau dan duit bunga riba yang terpaksa dibayar selain hutang. Sementara aku pula cuba mencukil ada lagi ke kes-kes yang dibuat oleh sahabat aku tu, kerana bimbang selepas tolong selesai kes yang ini, timbul pula kes yang lain.

Pegawai itu jawab, "setakat ini, tiada, kecualilah Encik ini cakap tak betul dengan Saudara", sambil menunjuk kepada sahabat aku tu.

Aku balas balik, "Saya mai ini untuk pastikan dia tak kecoh kami, kawan-kawan yang nak tolong minta saya mai tanya dan semak bagi habih-habih supaya selepas kami bebaskan dia, tidak ada tuntutan berbangkit."

Aku pun mula, tanya......... pasai apa macam ini.......... sahabat aku pula mencelah mengapa begini... sebab apa jadi lagu ni......... kami tak faham le.........

Akhirnya, pegawai itu bagi rumusan dan menjelaskan untuk selesaikan kes kebankrupan itu perlu membayar sebanyak jumlah sekian bayaran dan mesti campur dengan jumlah bunga sebanyak sekian bayaran.

Kami pun turun lift dari tingkat tiga, naik atas kereta, sembang nguk-ngak, nguk-ngak, tak faham, makin tak faham. Esoknya call sahabat aku, ajak dia jumpa di restoren Aziz, taman Anggerik dekat Pejabat Naset............ oop silap YB Mohd Nasir.

Jumpa, order tea tarik, roti canai garing, kuah taruk atas dan terus bincang. Sebab apa begini dan begitu........ keputusan dicapai supaya jumpa terus dengan Pengarah Insolvensi untuk dapat penjelasan kerana untuk sahabat aku ni nak bebas dari bankrup terpaksa bayar bunga lebih kurang 15% dari hutang yang dia ada, setelah tolak aset tunai yang ditelan insolvensi.

Balik rumah........... baru aku terfikir, lebih baik tulis surat terus kepada Pengarah Insolvensi dan dalam surat nyatakan fakta kami dan juga minta fakta Insolvensi. Call sahabat aku tu dia setuju. Aku terus taip surat dengan fakta-fakta dipihak kami menyatakan bahawa Insolvensi terlebih tuntut sebanyak sekitar RM4,000.00 ............... pederas kereta pi rumah dia, minta dia sendiri pergi hantar surat tu ke pejabat insolvensi. Jam 4.30 petang itu juga sahabat aku menghantar surat Mohon Penjelasan itu.

Dalam pukul 5.00 petang, Pegawai Insolvensi yang kami jumpa kelmarin call, dan minta datang esok, jumpa dengan Pegawainya yang lebih atas untuk terang kedudukan yang sebenar dan beliau menekankan jumlah bayaran yang perlu dijelaskan masih tidak berubah.

Esoknya, Rabu, jam 11.45 pagi kami berdua sekali lagi, naik liff ketingkat 3, Wisma Persekutuan, masuk jumpa Pak Guard dan beri tahu nak jumpa pegawai sekian-sekian.

Masuk jumpa, "Aaaaah............ pegawai yang sama". Kali ini di dalam pejabat yang penuh fail bertimbun hampir sama tinggi berdiri disekeliling.

"Ya, Encik tak faham apa lagi, cuba terangkan" katanya dan wajah tidak ceria seperti kelmarin dulu.

Sahabat aku pun mula tanya, aku mencelah........ Pegawai conteng angka-angka atas kertas A4, tak faham dan tak faham. Muka Pegawai makin bekerut, tapi masih menjawab.... minta izin untuk panggil Pegawainya yang lebih atas. Itu yang kami tunggu-tunggu.....

Pegawai lelaki masuk jumpa kami, OK boleh tahan............ dia ambil alih dikerusinya dari pegawai wanita.

"Ok, Encik, terangkan dimana yang tak faham" minta Pegawai lelaki itu.

Sahabat aku pun, terang, "Begini......... saya hutang RM93,000.00 dengan bank dan telah diisytihar bankrup kerana tak mampu bayar, maka kes itu perlu diselesaikan melalui Jabatan Insolvensi. Saya dah minta kurang dan bank bagi kurang sehingga RM65,000.00 dan jumlah inilah yang diterima pakai oleh Jabatan Insolvensi."

Sahabat aku menambah lagi, "Sekarang ini aset-aset saya yang telah dipegang oleh insolvensi ialah sebanyak RM11,632.00, oleh itu RM65,000.00 tolak RM11,632.00 aset tunai saya menjadikan jumlah pokok yang saya kena bayar ialah RM53368.00."

"Persoalan saya, mengapa saya diminta membayar sebanyak RM62,939.00?, dari manakah datangnya lebih bayaran sebanyak RM9,571.00 iaitu bunga riba sekitar 18 persen telah diminta oleh Jabatan Encik?."

"Ok, habis..........." tanya pegawai lelaki, itu sambil pegawai wanita ada bersama untuk mendengar penerangan bossnya.

Pegawai lelaki itu pun terang, panjang lebar satu persatu dengan jelas dan teratur, menggunakan pen biru, merah, kuning, hijau .............

Ringkasnya begini,

1. Kos Pentadbiran sebanyak RM900.00 hingga ke RM1,500.00

2. Cukai kepada kerajaan bila duit sahabat aku masuk ke Insolvensi akan dikenankan 7 persen. Duit dari mana-mana bank yang masuk ke insolvensi akan dicukai 7 persen, duit dari jualan harta tanah akan dicukai 7 persen, duit hibah bank walau 9.10 akan dikenakan cukai 7 persen juga. Katanya walau 10 sen sekali pun duit yang masuk ke insolvensi akan dikenakan cukai 7 persen. Jadi disini cukai ialah sekitar RM4,550.00 yang mesti ditambah dari hutang pokok.

3. Cukai kepada kerajaan bila duit hendak dibayar kepada bank tempat sahabat aku berhutang akan dikenakan pula 5 persen. Jadi disini cukai yang dikenakan ialah RM3,900.00

4. Lain-lain kos.

Campur semua lebih kurang jadilah jumlahnya RM9,571.00 yang terpaksa ditambah oleh sahabat aku dari jumlah hutang pokok yang ada di Jabatan Insolvensi, sudahlah dia bankrup, tiga tahun dok pulun cari duit, nak sara anak isteri, kawan-kawan dulu masa kaya dok sama-sama pekena tee tarik pun dah tak peduli, kadang-kadang terpaksa hutang cina kapiaq kerana malu nak hutang kawan karib nak bayar yuran anak sekolah........... tiba-tiba Jabatan Insolvensi pula bila adalah beberapa sahabat-sahabat lama dan baru nak cuba tolong jelaskan hutang sahabat yang bankrup ini, namun atas alasan akta Bankruptcy 1967 yang lapuk itu terpaksa lagi cari RM9,571 yang mudah dikira sebagai RM10,000 lagi, selain menjelaskan hutang pokok.

Aku menyeru dengan penuh kesedaran agar akta lapuk 1967 ini hendaklah dikaji semula, semuga Hj Mahfuz ka, Solahudin ka, Dr. Hatta ka, Dr. Hayati ka...... berilah cadangan di Parlimen supaya akta lapuk ini dipinda dan memudah mereka yang bankrup dan mereka yang ingin menolong orang yang bankrup bebas dari terus bankrup kerana kadang-kadang boleh digunakan sebagai senjata untuk tidak dibenar memegang jawatan.

Sudahlah bankrup, duit tak tak, nak bayar terpaksa bayar lebih RM10,000.00 ....... cuba bayang kan tuan-tuan........... bayangkannnnn. Kalau setakat servis cas RM1,000 ke boleh le tahan.

Itulah kisah 2 hari bersama Jabatan Insolvensi............. terima kasih atas kerjasama baik yang diberikan, oleh pegawai-pegawai Jabatan Insolvensi. Sahabat kita ini insyaAllah akan bebas dari bankrup dalam tempoh terdekat ini, doakan kejayaan membebaskan beliau dan merubah Akta Bankrup 1967 Cekik Darah dan Lehir yang terpaksa diikuti oleh pegawai di Jabatan Insolvensi dengan penuh amanah sehingga ke sen yang terkecil.

58 comments:

Anonymous said...

alamak! baru je cadang nk pegi ke pejabat insolvensi. klu mcm ni x jd la jwbnye. baca dlm suratkhabar bukan main lg nk membantu. ini bukan nk membantu nk kasi cekik darah ada la... aduhai! nasib2.

man nor man@wan nor man said...

sape suruh hang cari peyakit,sape sruh tak bayar hutang,kalau bayar kan tak payah pergi insolvensi.....kite jangan salah kan org cermin diri lihat hati....yang baik dari yang esa yang buruk dari sapa lagi lu pikir la sendiri

Anonymous said...

tu lah pasal. no wonder la kenapa bankrap. dahla bankrap, bengap pulak tu, banyak soal, membebel pulak dalam blog. lain kali kalau taknak kena macam ni, rancang perbelanjaan tu. jangan belanja ikut nafsu setan. mintak puak puak PAS YANG BERIMAN ABIH NI ajar camana perbelanjaan berhemah. OK? jangan dah kena baru menyalak salahkan akta la itulah inilah.

Anonymous said...

Kalau hutang Bank Islam dan tak boleh bayar akta mana pulak yang hendak dipakai? . Adakah syarie akta yang macam ini ? .

Bank islam mesti pakai undang2 islam lah . Itu baru betui .

Anonymous said...

sebagai pengamal media, saya tahu bagaimana jabatan ini berfungsi dan ia berada pada landasan yang sepatutnya ketika ini.Justeru, cadangan saya, ambillah ini sebagai iktibar dan kalau sudah berhutang...bayarlah...

Dato Malinja said...

Tingkat 2, BHEUU, Presint 3 - masuk ikut pintu Selatan.

Inilah Jabatan paling paria yg pernah aku berurusan.

Staf muka toya kat kaunter, tak henti-henti sembang hal peribadi macam tak ada kerja nak buat. Memang terlebih staf, jabatan ni. Sombong bodoh pulak tu.

Boss dia nama Datuk Karim - satu hari aku nak jumpa mamat ni dan bagi lecture tentang penurusan jabatan.

shamsulS2 said...

Anggaplah semuanya itu sebagai dugaan daripada Tuhan yang Maha Esa. Janganlah kita marah dengan dugaan tersebut dengan mencaci hina insan-insan yang terlibat.Hentikanlah penggunaan ayat dan bahasa sindiran dan kasar serta kesat.Bersabarlah menghadapi segala dugaan seperti muslim yang beriman kepada Tuhan yang Maha Esa.Ingatlah segala dugaan tersebut datangnya daripada Tuhan yang Maha Esa untuk menguji hambanya.Amin.

Anonymous said...

Sebab itu le bila dah buat hutang kat mana2 institusi kewangan, maka buatlah bayaran ansuran sebelum tindakan undang2 dibuat dan anda menjadi bankrap..

Anonymous said...

Jangan bongkak man nor. Kalau kena kepala sendiri baru tahu susah perit hidup.
Jabatan Insolvensi sepatutnya membantu yang berhutang supaya dapat melangsaikan hutang dari pihak bank pada skala yang termampu. Tetapi sebaliknya yang berhutang bertambah beban itu saya akui dan saya lihat sendiri. Tambahan denga karenah birokrasi yang melambatkan proses dengan sistem akaun yang tidak teratur dan ada juga pegawai yang langsung tidak memahami buat akaun walau pun dikira berkelayakkan memegang jawatan.

Anonymous said...

jabatan insolvensi sememangnya ditubuhkan untuk menolong org2 bankrap dan syarikat yg digulungkan dengan menjadi sebagai orang tengah kepada mereka-mereka yang gagal membayar hutang ni. jabatan insolvensi bkn badan yang membankrapkan org,tetapi status bankrap 2 dijatuhkan oleh mahkamah tinggi atas permohonan institusi kewangan or individu.
sebenarnya org yg dijatuhkan bankrap ni,bila dh dirujuk kepada insolvensi,dia sebenarnya terselamat dari ditindas oleh pihak bank yang mengenakan interest yg tinggi,tetapi insolvensi hanya mengenakan 6% (fixed) sj interest untuk pentadbiran kes kebankrapan individu 2.
berkenaan dengan kos pentadbiran 2,mmg jbtn insolvensi akan kenakan kos tersebut untuk pentadbiran kes individu 2.
FYI,akta kebankrapan 1967 yang dikatakan lapuk 2 skang dalam proses penggubalan semula untuk mewujudkan akta yg lebih adil dan saksama.sama2 la kita tggu bila akta tersebut akan diwartakan..

Anonymous said...

Klo dh namanya berhutang knala mmbayornye..tp ingtlah len kali..buat sesuatu biarlah ikut kemampuan...sedikit2 lama2 jd bukit..dan insolvensi tu sbnarnya hanya org tgah...kata pemutus ialah mahkamah...klo ada panggilan suh p mahkamah baik p ja...jgn lari....mujurla ada jugak jabatan yg nk dgr msalah penghutang...klo dpt kt ah long??...maunya kna pancung..

Anonymous said...

nape laaa asal org tak bayar hutang je...org ingat dia saje2 tak bayar. Ingat....nasib kita ni ada masanya ok...ada masa ko. Kalau dah masa dia pinjam tu mmg mampu, pastu dah Allah nak duga...dia jatuh papa kedana...korang apa tau. Cakap mcm bagus je, kena batang hidung sendiri baru tau.

bapak anak 2 said...

alamak.. ada fail kat isolvensi shah alam jugak, nak pegi,...member2 gertak nanti kena gari plak.. last jadi takut. nak apply keja dgn company corporate pun takut tak boleh terima gaji melalui bank, so dok keja ngan mana2 company sdn bhd yang sudi bayar cash chq. TU LAH NASIB KU...

Anonymous said...

Dah berhutang kena la bayar. Kalau dah tak bayar ini la penangannya. Itu la yg ko tau komplen sana komplen sini. Ini salah sendiri. Tau hidup nak maki hamun mcm paria. Tau pon kau sbgai manusia buat kesilapan, bila pengurusan insolvensi yg manusia jgk buat kesilapan kau nak ckp banyak mcm ko tu paling bagus. Ini mcm bangsa melayu mmg ranap la. Mmg patut ko masuk insolvensi ni, sbb ayat kau sendiri dah tunjuk keperibadian kau. Pandai hutang x pandai bayar. Lu pikir sendiri la wei. PUI!

Anonymous said...

tak semua orang berhutang dan kena bankrap tu disebabkan berbelanja tak berhemah. tapi mungkin masa berhutang tu terjadi perkara diluar dugaan. terutama orang yang berniaga dan kontraktor. jika customer tak bayar.. kontraktor tak dapat claim.. kadang2 benda ni diheret sampai nak makan pun susah. bagi yang kerja kerajaan memang la sedap mulut cakap kat orang yang kena bankrap ni tak pandai berbelanja la.. tak beringat la.. tau la kedudukan korang selesa sebab sampai pencen ada gaji. jangan korang ingat, hidup korang senang hari ini dan selamanya senang. kalau tuhan nak tarik nikmat.. bila2 masa sahaja tuhan boleh tarik..

Anonymous said...

Jgn la ckap org bankrap sbb x nak byr hutang.... xsemua mcm tu... mungkin ada mslh yg menyebabkn jd begitu. Mcm sy, dibankrapkn sbb jd penjamin pd loan bank yg arwah suami sy bt (ats nama syarikat sbb sy salah seorg pengarah syarikat). Takdir Allah x siapa tau, arwah suami sy jtuh sakit n meninggal dunia. Syarikat berhenti beroperasi n sy x dpt byr loan. So sy dibankrapkan. Bayangkn hdup sy mcmana dgn 4 org ank yg masih kecil... nk kerja pun ssah org x nak terima... Sy pergi pej insolvensi bgtau knp sy dibankrapkn sedangkn loan tu bercagar tanah yg bernilai melebihi jumlah loan yg prlu dibayar. Knp bank terus bankrapkan sy sedang ada tanah yg boleh dilelong utk langsaikn hutang. Pegawai pej insolvensi x tau pun psl ni.. Rupanya pihak panel lawyer bank yg failkan kes bankrap sy x bgtau yg loan tu bercagar. Lps dh bankrapkan sy bru bgtau yg loan tu bercagar. Mengikut kt pegawai tu x sepatutnya sy dibankrapkan. Sy hubungi pihak bank, cakap ngan pegawai bank n dia pun bgtau sy x sepatutnya dibankrapkan. N nak tau apa pegawai tu bgtaun sy?... Dia cadangkan sy supaya saman bank sbb katanya nanti pihak bank tersebut akn saman balik panel lawyer tu.aduii... dh setahun sy hdup ssah disebabkan status bankrap yg x sepatutnya sy tanggung. Yg paling sy kesian anak2 sy... mereka kan ank2 yatim... blh kt hari2 mkn nasi lauk telur n kicap shj sbb sy x mampu nk beli lauk lain. Yg sy pastikn ada dlm rmh sy ialah bekalan beras wlaupun trpaksa berhutang sana sini.Belum sakit demam ank2 lg...ni boleh dikira menganiaya ank2 yatim kan... Sepatutnya byk yg perlu disiasat sblm seseorang tu dijatuhkn hukuman muflis ni... Mcm kes sy,.. tanah yg dicagarkan yg x dinyatakan bila bank nk bankrapkan sy... skrg sy dlm proses mohon pembatalan dgn mahkamah tp punyalah lambat..... x blh ke kes2 seumpama ini dipercepatkan?.. yer la kannn... kes2 sebegini melibatkan masa depan bkn sy sorg tp jg ank2 sy... Baru2 ni sy dipanggil temuduga kerja gov (spa-yg sy pohon sblm sy dibankrapkan)... sy bimbang status ni akn menghalang pelantikan sy nanti sekiranya sy lulus temuduga tu nanti sedangkan status bankrap tu x sepatutnya sy dapat... kalau ini terjadi sy akn betul2 terkilan... peluang ni mungkin akn dtg sekali shj dlm hdup sy sedangkn sy ada 4 org ank2 yg perlu sy besarkn... nk kerja dgn org ssah nya nk dpt sbb nk compete ngan yg lebih muda dr kita yg dh nk masuk 4 series bila2 masa sj lg....

Anonymous said...

NAK BUAT CLEARANCE MEMANG LAMBAT. KES SAYA DAH BAYAR FULL OGOS '11. SAMPAI SKRG NAMA TAK CLEAR LAGI.
KAT INSOLVENSI PEGAWAINYA SELALU TUKAR. NAK TANYA MAHKAMAH TAKUT KENA BELASAH PULAK.. DAH LA KENA TAMBAH DUIT LAWYER TAK PASAL.. AKU RASA YG JAHAT DALAM HAL NI LAWYER LA.
DULU AKU BUAT SURAT KAT BANK OFFER BAYAR PENUH, BANK KATA OK. TAPI LAWYER BANK TAK SABAR SBB AKU MINTAK TEMPOH LAGI 3MINGGU UTK DPT DUIT. DAPAT JE DUIT TERUS BAYAR, PUNYA KECEWA BILA BANK BG TAU AKAUN NI KENA BAYAR KAT INSOLVENSI! PETANG TU DAPAT SURAT LAWYER KATA KITA DAH BANKRAP MINGGU SEBELUMNYA.

Anonymous said...

Pd sapa yg terkena,ianya mungkin perit.Pd sapa yg tak terkena,jgnlah menyombomg sangat.Cuba belajar drp yg pernah terkena supaya diri sendiri tak terkena di kemudian hari.Ingat kalau nk kena tu tak semestinya bilamana kita berhutang,kalau kita jadi penjamin pun silap tarikh boleh di sabitkan kan sama atas kesilapan orang lain.

Mata Hati said...

Gua sgt BERSETUJU dgn penulis blog atas beberapa faktor :

1.)Kau BUTUHKAN Bank yg mengaut ‘bunga’ dgn kadar yg TINGGI..Lumrahnya Melayu itu Miskin..Lumrahnya majoriti Melayu itu MAKAN GAJI..Bila kau MAKAN GAJI secara automatik kau BUKAN KATEGORI ORG KAYA..Dlm masa yg sama tuntutan semasa contohnya seperti memiliki kereta,rumah & sebagainya WAJIB dipenuhi..Oleh krn ketidakmampuan utk membeli material tersebut secara ‘Tunai’ disebabkan budaya MAKAN GAJI..Maka secara automatik kau xde pilihan lain selain terpaksa ‘MEMINJAM’ duit Bank..Tak salah meminjam tp masalah utamanya skrg semua Bank di Malaysia mengenakan kadar bunga yg TINGGI utk mengaut keuntungan dari peminjam bagi memboncitkan lagi perut-perut tauke Bank sampai tersembul tali pusat masing-masing..
Gua bagi cth : Katakan kau pinjam dari bank..Kadar bunga yg diletakkan bukan kpd jumlah pinjaman sebaliknya mengikut TEMPOH PINJAMAN..Alasan Bank oleh kerana tempoh pinjaman yg lama,maka mereka berhak meletakkan kadar bunga ikut sukahati kepala bapak diaorang..Nk kaut untung boleh tp beragak la kan..Cthnya nilai pinjaman pokok RM60,000..Kadar bunga yg dikenakan dari pinjaman pokok tersebut sampai RM20,000,Bhai!..LOGIK AKAL?..KEPALA HOTAK LA LOGIK!..Jangan nk temberang la Bank klu tak letak kadar bunga tinggi mereka akan rugi..Letak kadar bunga sebanyak RM1,000 pun Bank masih untung..Yg kau pegi susahkan peminjam utk bayar kadar bunga yg tinggi apa bikin?..Mau simpan Ferrari smpi 10 bijik kat rumah masing-masing kah?..BANGANG PUNYA BANK tapi apa boleh buat undang-undang Negara kita sendiri ‘menghalalkan’ tuntutan nafsu serakah mereka tersebut..

2.)Disebabkan semangat 1 Malaysia juga akhirnya Jabatan Insolvensi Malaysia(Kaki & tangan kerajaan bhai!) mengenakan CUKAI+KOS PENTADBIRAN+LAIN-LAIN KOS kepada peminjam yg telah diisytiharkan Bangkrap..Dah la susah nk bayar balik..Disusahkan pulak dgn kesan akibat Bangrap tersebut..Disusahkan lagi dgn kadar CUKAI dari Jabatan berkenaan..1 Malaysia Bravo!..Kau sebagai Jabatan Kerajaan sepatutnya buat kerja tersebut dgn FREE..Tak cukup lagi kah cukai dari kutipan LHDN utk bayar gaji kau org semua yg ade kt dlm Jabatan tersebut?..Sepatutnya kau sebagai Jabatan kerajaan berfungsi utk menjalankan service kpd masyarakat & tidak membebankan rakyat..Bukannya ambil duit dari org yg telah sedia ditimpa musibah dan hasil dari duit tersebut kau buat jamu-jamu utk meeting dan jamuan hari raya Jabatan kau..GAMPANG PUNYA MANUSIA!

3.)Kenapa si Bangkrap perlu dikenakan HUKUMAN PENJARA SEHINGGA 2 TAHUN mengikut Akta Kebangkrapan 1967???..Si peminjam hanya meminjam duit dari bank..Pabila berlakunya kesulitan atau ditimpa musibah menyebabkan kegagalan bayar balik tersebut,Kau nk hukum si peminjam macam penjenayah???..Kalau mcmtu lebih baik buat kerja jahat mcm buat rompakan kt bank ataupun culik tauke Bank minta wang tebusan lebih puashati sb hukuman yg kenakan hampir sama..WHAT WRONG WITH U PEOPLE???..HAVE U GOT ANY SENSE???..KENAPE PERLU KAU LABELKAN SI BANGKRAP YG SUDAH SEDIA SUSAH SEPERTI PENJENAYAH???..BRAVO 1 MALAYSIA!
Bayangkan kau tak pernah melakukan sebarang aktiviti jenayah,tiba2 diperlakukan sedemikian rupa..Dah la semua aset ditarik,peluang naik pangkat dlm kerjaya dinafikan haknya lepas tu dipenjarakan pula atas alasan telah DIBANGKRAPKAN disebabkan kegagalan bayar balik pinjaman!..DI MANA NILAI KEMANUSIAAN ANDA?

4.)Antara sekatan akibat BANGKRAP adalah menghalang peminjam dari melakukan perniagaan sendiri..Jika Jabatan kau tak bg peminjam-peminjam ni buat perniagaan..Nk bayar balik pinjaman tersebut dgn ape?..DENGAN PASIR???..MANGKUK PUNYA AKTA!

Gua bagi TIPS kepada mana2 individu yg telah DIBANGKRAPKAN & telah dihukum penjara akibat BANGKRAP :
“Alang-alang kau dh kena label seperti penjenayah ade eloknya lepas kau keluar dari penjara nti kau jadi PENJENAYAH BETUL-BETUL..ROMPAK BANK SANA SINI..ROMPAK BERJUTA-JUTA RINGGIT HASIL BANK YG PERNAH MENGENAKAN KAU DULU..LEPAS TU CABUT KE LUAR NEGARA..DENDAM DIBALAS DENDAM..HUKUM KARMA,BHAI!..PADAN MUKA KAU,BANK! “

Mata Hati said...

For more info please click this link :
http://www.facebook.com/pages/MATA-HATI-TEAM/205798989457978

Anonymous said...

man nor man dan lain2 yg berkenaan, kalau kamu berhutang dgn bank beli rumah, tapi rumah tak siap2 dah dekat 20 tahun, mahukah kamu bayar pada bank??? yg bank pun bodoh bangat bg pd developer duit semua sekaligus walaupun rumah tak nampak, yg pasti bank ni hantu riba segala riba

Anonymous said...

klau orang pkai nama kita pi wat loan pas tu taq bayaq dia bukan ambik pduli yg dia tahu hang pnya nama hang la yg bankrap,,,klau dia tak kaji smula akta lapuk ni makin ramai orng yg hati mulia nk bantu orng lain jd BANKRUT macam la depa nii tak pasal2 muflis tahu2 dapat surat dh bankrut...apa pun tak bolehhh////

labu said...

Memang benar. Hidup di mesia ni dlm banyak keadaan adalah lebih aman dan sejahtera bagi penjenayah2. Penjenayah boleh hidup sesuka hati dan kalau lagi besar penjenayah itu lebih bebas lah dia. Antara penjenayah besar yang halal mengikut undang2 babaric mesia adalah pihak bank. Cari untung berlipat ganda dengan duit yg kita simpan dekat dia Dari untung tersebut kasi balik dekat kita ciput dekat mereka berbillion billion. Inilah yg dinamakan kezaliman. Dasar pemerintah yg ada seolaholah adalah kemestian untuk membeli rumah dgn meminjam. Bila meminjam plak bunganya alahai....sedangkan syarak dengan jelas mengharamkan riba. Kadang2 lebih untung kalau dikira kita terus menyewa je...itu sebab aku cari duit dan segera aku langsaikan hutang rumah ni awal2. Mungkin aku antara yg dimurahkan rezeki oleh Allah swt tetapi bukan semua orang akan mempunyai ruang yg demikian. Pada aku penjenayah besar adalah bank2.

sha yusoff said...

Jgn angkuh sangat bila bercakap. Kepada man tu, ingat lh kuasa ALlah. Hr ni hr org, blh jd esok lusa hari kau pula. Bukan sengaja org cari nahas tak bayar hutang. Ada sebab yg tak boleh elak. Muhasabah lh diri bila berkata kata.

Anonymous said...

Berdoalah

Anonymous said...

Betul tu

Pokok Manggis Depan Rumah said...

Macam ni pun boleh jadi yea. Kasihan kat pengguna.

cikja said...

Aku dah lebih 10 thun dbankrapsikan..gara2 percaya kat org guna nama loan keta.?tensen sngat..nk buat mczmmana..redha dlm tak redha jer lz...tiap bulan pos wang pos kat insolvnsi..nasib baik keje lg dgn swasta wpun tak de kad atm..masih dpt gj guna buku bnk..umah n keta sumer nama org lain..hidup kat dunia tak berharta..org yg menganiaya terus hidup senang:'(

Anonymous said...

Meaning that, Jabatan Insolvency still applying the outdated act ant keep on making the people suffer? I can't see any reasons why it could not be revised? Anyway we can deonstrate our feeling in the coming eletion, the answer is yours.

HASNAH ABDUL HAMID said...

Bagi nama yang diguna tanpa pengetahuan pemilik diri, sepatutnya tidak berlaku lagi kerana ic baru perlu mendapatkan pengesahan cap jari pemilik diri. Sekiranya terdapat bank yg tidak menjalani prosedur ini, buat laporan di balai polis, bank itu sendiri sk bnm, pdrm. Follow up.Bank boleh disaman untuk tuntutan gantirugi dsb dan perintah bersih nama dari kebankrapan.

maniacxs said...

slm saudara, ujian tuhan keatas hambanya x kira siapa2... kalau terkena atas hidung sendiri baru nak ingat tuhan... sy cuma nak nasihat kat sy sendiri dan semua... tuhan akan turunkan ujian keatas hambanya dlm pelbagai cara... jgn kita suka2 tuduh org mcm2...dah takdir tertulis kehidupannya begitu... terimalah dgn tenang dan berdoalah pd tuhan agar kita tabah lalui ujian hidup ni...wallahualam...

Anonymous said...

saya telah muflis selama 20 thn. cabaran hidup bagaikan penjenayah, derita tak terhingga. warga muda...berwaspadalah! muflis tiada beza dari penjara, menlainkan pejara ada tempuhnya. jgn diperdayah anda muflis hanya 5 thn. jika anda muflis, MUFLIS SELAMA LAMANYA

Anonymous said...

Man nor jgn takabur hidup ni, sampai masa giliran kita rasalah allah itu maha mengetahui akan segala perkara. Siapa nak cari susah kadang2 bukan disegajakan.jgn ingat hidup ni selalu betul kerana pilihan ketika itu difikir baik tapi sebalik.baik kita berdoa untuk yg menghadapi masalah hidup ni daripada mencaci. Sekurang2nya kita sendiri tak lupa suatu hari akan........ingat suatu hari itu akan menantikan kita pula.

Anonymous said...

Bank dimalaysia sebenarnya bukan rakan niaga tapi ceti haram jadah celakalah kau suatu masa nanti yg mana yg subahat dgnnya.

Anonymous said...

Minggu lepas kawan pergi ke pejabat Insolvensi Shah Alam ,nak tahu status diri yang telah di mufliskan tanpa pengetahuan sejak tahun 2004,,,kawan ni baru dapat tahu di mufliskan hanya pada bulan februari 2013,, itu pun sebab tergerak nak pergi semak di HQ Putra Jaya, gara-gara niat nak pergi umrah tapi paspot di sekat daripada di perbaharui, ya lah dengar cerita kalau dah lebih 5 tahun ada harapan nak mohon pelepasan( nikan pulak dah 9 tahun merana).Sampai sana jam 415 petang,, kerani di kaunter sambut dengan baik tapi kata nya kena jumpa pegawai yang jaga kes, tapi nasib tak baik pegawai tersebut dah keluar.. Takpalah gitu, kerani tersebut memberi sekeping kertas yang tercatat nombor telefon pegawai tersebut dan menasihatkan untu membuat temu janji.....TAPI MEMANG SEDIH LAH ....JABATAN INSOLVENSI NI ,,,,dah tiga empat hari ni kawan telefon,,,,TELEFON PUNYA TELEFON PEGAWAI TERSEBUT TAK DAPAT-DAPAT,,TAKDA ORANG YANG JAWAB,,,,,TELEFON TALIAN UTAMA PUN SAMA JUGAK......HAI MACAM NI PUNYA CARA KERJA ...ORANG YANG DAH BANKRAP JANGAN LAH TERLALU BERHARAP NAK DAPAT PELEPASAN....JABATAN YANG MENGURUSKAN HAL INI PUN TAK TERURUS......SEDIHHHHH.....TOLONG LAH YAB PM ....TENGOK-TENGOKLAH JUGA NASIB RAKYAT YANG TERPERANGKAP DENGAN AKTA 1967 YANG DAH LAPUK NI...

Anonymous said...

Entah le aku bru bangrupt habis duit nak raya

Anonymous said...

Saya ingin aktifkan ac saya supaya gaji saya boleh masuk dan saya juga ingin membayar hutant saya. Tolong nasihat

Anonymous said...

Saya baru dibangkrapkan dan saya hanya tahu status 1 hari sebulum raya. Saya dah tiga hari makan roti dengan kopi sebab accoun saya disekat. Tak ada duit ... Purse kosong. Saya ingin nasihat. Saya masih berkerja dan gaji saya masuk ke ac. Apakah ac saya boleh diactifkan dan boleh saya bayar ansuran hutang saya ? Saya mampu bayar RM200 selagi saya bekerja ... atau adakah JIM akan ambil semua gaji saya ? saya rasa takut dgn status saya sekarang ... Tolang nasihat

Anonymous said...

Assalamualaikum. Biasanya JIM akan minta bayar 10% dari gaji pokok. Jangan bayar semua hutang lain (Berkaitan bank). Bayar kat JIM jer. Pasal akaun bank tu, boleh le minta JIM buat surat kebenaran buat buku akaun baru. Semua buku akaun lama tu tolong lupakan je le (Ada harapan akan dibekukan tanpa notis). So, kesimpulannye, apabila dah tau anda muflis, pegi je JIM, jangan tangguh lagi dan pastikan berfikiran terbuka dengan penjelasan pegawainyer yang hanya menurut perintah (Jangan le emosi menguasai diri - kita dah dalam kes terminal, so jumpa le pemandu basnye). Kepentingan jumpa awal nie ialah memudahkan kita merancang kewangan masa depan, melindungi dari tindakan bank/pemiutang dan semasa hendak pegi luar negara (Pasal kerja, Umrah dan Haji pada masa depan). So, pegi je jumpa JIM, jangan tunggu2 lagi. Mereka ada cara, so tolong banyakkan mendengar dari bercakap.

Anonymous said...

Dalam perkara ni..tepat sekali posting di blog ni....Ingat...

1. JIM satu sen tak boleh di percayai...lebih lebih lagi dengan dengan akta lapuk 1967 tambahkan pula Ketua Pengarahnya yang dengan bangga boleh mengistiharkan yahng hanya76 orang dari lebih 10,000 orang Islam dibenarkan ke tanah suci....apa ni ...jabatan syaitan ke...mungkin di bawah si najib ni memang jabatan syaitan...

2. Jangan lansung percaai mana mana bank.....utang yang kononys dituntut sudah pun langsai dengan insurans...yang dituntut adalah untungnya yang kedua...JIM tahu perihal ni....ah long pun tak buat bagi n i..tapi kerajaan 1Malaysia membenarkan benda ni berlaku sebab 8 dari 10 bank di Malaysia kepunyaan UMNO

3.Jangan lansung percayai perintah bankrapsi sebab 100% perintah ini di keluarkan oleh pendaftar mahkahmah. Undang undang bankarpsi jelas....hanya Hakim Mahlahmah Tinggi sahaya boleh mengistiharkan seseorang itu bankarp sebab kebankrapan boleh memusnahkan kehidupan se seorang dan sekali gus keurganya....benda ini bukan mainan....tapi di Malaysia...bank, mahkahmah dan JIM mempermainan kehidupan orang ramai dengan alasan duit shaja....belum lagi perang atau pembunuhan....

Tak lama lagi Malaysia akan berhura hara....kalau perlu bakar bangunan...start dengan bangunan bank, kemudian mahkahmah dan JIM...

Anonymous said...

Dalam perkara ni..tepat sekali posting di blog ni....Ingat...
1. JIM satu sen tak boleh di percayai...lebih lebih lagi dengan dengan akta lapuk 1967 tambahkan pula Ketua Pengarahnya yang dengan bangga boleh mengistiharkan yang hanya76 orang dari lebih 10,000 orang Islam dibenarkan ke tanah suci....apa ni ...jabatan syaitan ke...mungkin di bawah si najib ni memang jabatan syaitan...
2. Jangan lansung percayai mana mana bank.....utang yang kononya dituntut sudah pun langsai dengan insurans...yang dituntut adalah untungnya yang kedua...JIM tahu perihal ni....ah long pun tak buat bagi ni..tapi kerajaan 1Malaysia membenarkan benda ni berlaku sebab 8 dari 10 bank di Malaysia kepunyaan UMNO
3.Jangan lansung percayai perintah bankrapsi sebab 100% perintah ini di keluarkan oleh pendaftar mahkahmah. Undang undang bankrapsi jelas....hanya Hakim Mahlahmah Tinggi sahaya boleh mengistiharkan seseorang itu bankarp sebab kebankrapan boleh memusnahkan kehidupan se seorang dan sekali gus keluarganya, macam hukum gantung….tapi gantung mati sekali…hukum bankrap ,mati dalam kehidupan sampai ke kubur....benda ini bukan mainan....tapi di Malaysia...bank, mahkamah dan JIM mempermainan kehidupan orang ramai dengan alasan duit sahaja....belum lagi perang atau pembunuhan....
Tak lama lagi Malaysia akan berhura hara....kalau perlu bakar bangunan...start dengan bangunan bank, kemudian mahkahmah dan JIM...Melayu,India, Cina tap payah gaduh…..musuh kali ni adalah bank, JIM dan mahkahmah

Anonymous said...

saya juga senasib dengan kalian. bank tak pernah rugi... bila kita buat pinjaman kenderaan, kenderaan tersebut adalah sebagai cagaran. tetapi bila kita pulangkan balik kenderaan tersebut kepada bank, bank akan tetap menuntut pembayaran bersama faedah. kalau kita tak mahu bayar, nanti akan diistiharkan bankrup. sedangkan cagaran telah dipulangkan bukannya ditarik oleh kumpulan penarik kereta. kalau saya tahu macam tu,lebih baik saya jual jer kereta tu sebagai besi buruk..ada juga untung.

Anonymous said...

assalam.saya nk tanya saya bkal dibanjrapkan. gaji bulanan kerja mcamana yer?mmg kita tidk dibenarkan ada ada kad atm ek? gaji bulanan masih boleh gun akaun sama ker?

Anonymous said...

asalam saya bakal dihadapkan ke makhmah atas petisyen bankrap atas hutang rumah.saya dah bayat bk seribu sebulan ntuk tmpung tungkkan sebelum yang saya tak tau rupanya rumah tu ada tunggakan.bayaran sebenar kat bank rm 630. saya btol2 tertekan.saya nak tanya kpad rakan senasib adakah akun gaji akan dibekukan dan kita terpaksa buka kaun lain.jika ya bermakna say kan dibuang kerja sbb mjikan akan tau yang saya ni bankrap. Ya Allah takutnya saya. Mohon penjelasan ttng hal ni. saya amat takut

Anonymous said...

Assalamualaikum.. sy nk b'tanya, adik sy di blacklist kn itu b'mksud dia diketegorikan bangkrap jg kn ? dia di blacklist kerana x dpt byar pinjaman ASB yg t'tunggak.. umurnye baru 21 tahun n blum ada harta lg.. adk sy ni kna pg JIM jg k ?

Azman Yob said...

DALAM HAL NI LAWYER LAH YG PALING CELAKA KAT ATAS MUKA BUMI NI...COMPANY LAWYER ABDUL RAHIM@CO DAH BANGKRAP KAN AKU AND WIFE SEBAB AKU BERTUKAR KE SYARIKAT GUAMAN LAIN,HATI BUSUK MAMAK PUNDEK TU..DIA PIKIR DIA BERKUASA DLM DUNIA NI.

Anonymous said...

Buat kawan2 yang bankrap, memang betu:
1. Susah nak bebas
2. PEJABAT JIM macam sial! Orang takde pun, takde pegawai nak attend dekat sejam lebih. Duduk sorang2 macam kera, takde orang nak layan. Lalu sorang, senyum dan suruh tunggu. Lalu sorang pun camtu, suruh kita tunggu. Jabatan Insolvensi Melaka pun sangat TERUK! Call sehari suntuk, tapi tak ada yang angkat call.
3. Hantar surat guna messanger lawyer, siap ada acknowledgment, tapi pegawai JIM boleh cakap tak tau mana pegi surat kita.tak bertanggungjawab!
4.Aku pernah tegur sikap sambil lewa pegawai JIM, tapi dia berdendam. Semua urusan aku, dia sengaja lambat2kan! Sungguh tak profesional.

**Kesimpulannya: Pegawai JIM sebenarnya meluat nak layan si bankrap yang 'hina dina' ni...dengan anggapan orang bankrap miskin piang, hina habihhh! Tu yang layan lebih kurang ja. Ceh, depa tak sedaq ka, betapa ramai orang yang bankrap tapi ada kereta berbijik2. Depa nak pakai kancil pun teragak2, so jangan hina sangatlah orang bankrap nih.

***Si Khairy PEMUDA UMNO pun satu, sampai sekarang aku simpan keratan akhbar pasal janji nak tolong belia yang bankrap, tapi dari sebelum PRU sampailah laaaaa....HARRAAAAMMMM...Janji saja lebih! Memang janji boleh dicapati laaaa!

MinumPetang said...

Saya pernah bankrap dari tahun 1994 - 1998. Saya lepas pada akhir 1998 atas daya usaha sendiri dan bantuan seorang peguam yg sangat murah hati. Nasihat saya kepada sesiapa yg bankrap atau akan menghadapinya:
1. Jumpa JIM dan dapatkan nasihat langkah-langkah yg perlu diambil. Jangan takut dan jangan bertindak beremosi dan bodoh sombong;
2. Jangan buat musuh dgn kakitangan atau pegawai JIM kerana ini akan mempermudahkan urusan kita di sana untuk masa-masa sehingga kita dilepaskan. Sekurang-kurangnya mesti buat kawan dengan salah seorang pegawai JIM untuk tempat kita bertumpu, mengadu dan dapatkan nasihat;
3. Dapatkan seorang peguam yg mahu menolong lebih dari mahu wang - susah mahu cari, saya sangat bernasib baik, tetapi sekarang saya tak dapat mengesani peguam tersebut yg sudah pindah pejabat;
4. Ikut segala peraturan yg dikenakan oleh JIM - disiplin;
5. Dapatkan surat JIM sebagai bukti kebenaran terus bekerja dan tunjuk kepada majikan - majikan yg perihatin akan faham perkara ini dan selalunya cuba membantu;
6. Dapatkan surat JIM untuk buka akaun bank. Kebanyakannya bank akan buat pembayaran terus ansuran kepada JIM dari gaji kita. Oleh itu kita boleh pegang kad ATM untuk perbelanjaan harian - disiplin;
7. Jumpa sipemiutang: bank atau lain-lain dan rundingkan secara berhemah pengurangan hutang - dalam kes saya, bank beri saya diskaun tidak kurang dari 40%;
8. Kalau dah tak boleh nak dapat kerjasama pegawai JIM kerana had kuasa mereka, jumpa pengarah. Mohon dengan baik. Saya sendiri telah jumpa pengarah JIM untuk mohon dilepaskan apabila bank bersetuju yg bayaran yg saya telah buat memuaskan mereka walaupun belum sepenuhnya. Pengarah telah sudi membantu dan apabila peguam buat permohonan kepada mahkamah tinggi supaya saya dilepaskan, JIM tidak menghalang.

Good luck!

mohamad said...

6 perkara yang sudah tertulis yang boleh menyebabkan manusia menjadi sombong....1.ILMU..2.KETURUNAN..3.KECANTIKAN..4.KEKUATAN ATAU KUASA..5.KEKAYAAN..6..KAWAN ATAU KENALAN..

Anonymous said...

jangan harap nak tolong menjahanam kan adalah husband pernah berniat nak settle kes bankrup dia tak banyak cuma 38 k..ikut2 hutang sebenar masa tu cuma 22 k pinjaman keta, keta pun dah ditarik..punca suami sakit keras masa tu dah hilang pun punca pendapatan thun 2010 lepas saya dpt harta waris niat nak pi byr kes bankrup suami..terkejut bila hutang tu dah menjadi 38 k interest tinggi kalah lintah darat pdhal kes hutang tu baru thun 2006 jadi nya..lepas jabatan insolvensi dok campur segala macam kos suami kena bayr 48 K tak da pengecualian n pengurangan...apalagi jawab nya tak jadi lah nak settle sebab duet x cukup..smpai lani kes tu masih tergantung...dimana letak menolong nya memberatkan lagi adalah....

Anonymous said...

en azman yop boleh dpatkan email tuan.

Anonymous said...

Salam en azman..kes yg sama berkaitan lawyer abdul rahim ni.mcm mn nk hubungi en ye.

Anonymous said...

semua dalam tv tu bohong tiada satu pun mereka tolong....saya dibankruptkan sebab bank lain bank lain pula punya aset seperti rumah dibekukan ...terus naklelong secepat mungkin lelong pulak pada harga paling rendah...harga market 450k lelong rm280k bila saya cakap nak cari buyer sendiri insolvensi kata cari cash buyer!!!!!!!!! kalau jual 450 k saya adalah dlm 200k untung bayar hutang 90k tak nak tolong langsung ...kata nak tolong penipu

Zueda said...

Suami saya kena jd director dlm company abg dia.sbb abg dia pegawai krjn..abg dia gn nm suami wat pinjaman. Skrg suami kena tanggung hutg 40k.klu x istihar bankrup.sedangkan abg dia, isteri n ank2 hidup mewah.mpunyai rumh besar, tanh, kereta 4biji dll. Kami dianiaya.minta byr hutg sbb nk bli kereta tp abg dia xpeduli.pastu dia bole pergi umrah n bli mercedes.dh dpt duit satu juta dr mara pun xnk byr hutg yg suami kena byr....tuhan itu maha adil..ko aniaya org, hidup ko xkan aman. Amin

Zueda said...

Betul tu cikja..now suami tiap bln byr rm650 (duit baki interest 40k) sbb abg dia pinjm 300k n cagar tanh.wife dia bole hidup senang wlp nm ada dlm company laki dia..kami merana.ada duit xbole bli aset.nama suami xclear lg..pengajaran family pun kita xbole percaya.nama kita hanya untuk kemudahan kita...

Esa Baharom said...

Saya jgk mgalami nasib yg sama.. Terlalu byak kerenah.. Aset semua dibekukan.. Mcm mana nk bayar.. Turun naik pejabat tpvkes x selesai jgk.. Dahlh di tipu mara kini d susahkn isolvensi pulak.. Kalau sesiapa ada pegalaman utk selesaikn kes nivsilalh kongsi utk pgthuan brsama...

Anonymous said...

salam semua ,

Just nak tanya saya nak masuk hiring mahkamah bulan depan utang personal tak bayar dah berhenti keja pendapatan pun tak seberapa suami saya .....saya memang tak mampu bayar yang saya takutkan rumah saya dan suami adakah akan di lelong sedangkan saya utang pinjaman peribadi ...ader sape sape bole tolong takutlah

Anonymous said...

saya diisytihar bankrap by phone...masalah pinjaman pelajaran.bkn x nk byr tp x bekerja..surirumah sepenuh mse.cbe nk byr sket2 tp dh bankrap..kes cm ni insolvensi blh tangani x..tp klu insolvensi handle sy rsau plak dr cme 8k blh jd 10k++ sbb ade caj pelbagai.mohon share pd yg ade pgalaman yg sme cm ne nk buat..