Monday, July 20, 2009

MEMO KEPADA SPRM

Malam tadi aku berjumpa dengan beberapa orang kawan Cina dan Melayu yang menjadi pembantu khas, peribadi dan drebar kepada pemimpin Kerajaan Pakatan Rakyat Negeri Kedah untuk tolong mereka draf surat memo kepada Boss SPRM yang besar sekali dalam Malaysia melalui Boss SPRM yang besar sekali di Kedah.


Aku dah draf Memo tu, bila depa nak hantar walLah 'aklam. Pakat kecut habis dah Cina dan Melayu yang menjadi pembantu peribadi pemimpin Pakatan Rakyat, depa mengadu kat aku kami ni dok tunggu nak kena cekup bila-bila masa saja, buat salah apa tak penting, rasuah ka dak tak penting, yang penting ada orang report kononnya kami rasuah.


Aku kesian juga dengar rintihan depa maka aku pun tolong la draf memo yang depa cadang-cadang nak hantar tu.............. itupun kalau depa berani.


Bergerun.......... kata Razak Sentu........


Harap-harap kegerunan itu akan menjadikan Pemerintahan Kerajaan Negeri Kedah akan menuju ke arah Negeri Sifar Rasuah yang unggul dan dapat dicontohi oleh dunia.


Takat dok bilang ada sekitar dua tiga puluh orang juga yang akan menandatangi memo itu, kalau jadi hantar................



MEMORUNDUM

KES KEMATIAN SDR. TEOH BENG HOCK DI BANGUNAN SPRM



Perkumpulan Pembantu Khas dan Peribadi

Kepimpinan Kerajaan Pakatan Rakyat

Negeri Kedah Darulaman.


Kepada,

Yang Berbahagia Dato Seri Hj Ahmad Said bin Hamdan,

Ketua Pesuruhjaya

Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia

Blok D6, Kompleks D

Pusat Pentadbiran Kerajaan Persekutuan

Peti Surat 6000

62007 Putrajaya, Malaysia. 21 Julai 2009


Melalui,

Tuan Idrus bin Jaafar

Pengarah,

Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Negeri Kedah,

Tingkat 2, Blok B, Bangunan Persekutuan

Jalan Sultan Badlishah, Peti Surat 6000,

05720 Alor Star, Kedah.


Dato,

PENYATAAN SEDIH, KESAL, TERKEJUT SERTA KECEWA TERHADAP

KEMATIAN MISTERI SDR. TEOH BENG HOCK DI BANGUNAN SPRM .


Kami terdiri dari pembantu khas dan peribadi kepada kepimpinan Kerajaan Pakatan Rakyat Negeri Kedah ingin membuat penyataan sedih, kesal, terkejut dan kecewa terhadap kematian misteri Sdr Teoh Beng Hock, Setiausaha Politik Exco Kerajaan Negeri Selangor yang ditemui mati, dipercayai jatuh dari bangunan pejabat SPRM jam 1.30 petang pada 16 Julai 2009 baru-baru ini selepas di soal siasat pegawai Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia selama 11 jam.


2. Penyataan sedih, kesal, kecewa dan terkejut ini kami nyatakan kepada pihak Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia kerana kematian Sdr Teoh Beng Hock adalah terlalu misteri yang masih dibawah jagaan SPRM dan kematian misterinya berlaku pula dibangunan SPRM. Persoalannya bagaimana perkara itu boleh berlaku?


3. Kami terdiri dari pembantu khas dan peribadi kepada kepimpinan Kerajaan Pakatan Rakyat Negeri Kedah ingin menegaskan bahawa kami benci rasuah dan kami anti rasuah, sesuai dengan matlamat Kerajaan Pakatan Rakyat Negeri Kedah berusaha ke arah Sifar Rasuah kepada seluruh jentera kerajaannya. Namun persoalan yang timbul ialah kami sebagai pembantu khas dan peribadi sentiasa terdedah kepada fitnah dan konspirasi oleh pihak tertentu yang cuba menjatuhkan nama baik Kerajaan Pakatan Rakyat khususnya di negeri Kedah dengan menggunakan berbagai taktik dan strategi dan yang paling mudah ialah dijerat dengan kononnya melakukan rasuah.


4. Sekali lagi kami tegaskan bahawa kami benci dan anti rasuah dan berusaha sedaya upaya mengelak dari terjebak dalam kegiatan rasuah. Malangnya kami sekarang berada dalam keadaan yang cukup menggerunkan, terasa seolah-olah diekori, dipantau dan akan ditangkap bila-bila masa sahaja walaupun tidak pernah melakukan rasuah walau sesen pun, tetapi mungkin suatu hari nanti akan diminta juga hadir ke pejabat SPRM hanya semata-mata atas maklumat yang dilaporkan kepada SPRM tanpa sebarang bukti kukuh. Oleh itu kami merayu kepada pihak SPRM jika keterangan bersangkutan tugas SPRM terpaksa juga dilakukan kepada kami maka ianya hendaklah dilakukan di premis kami. Ini bukan bermakna kami tidak mahu memberi kerjasama untuk membenteras rasuah yang menjadi musuh negara, tetapi biarlah keterangan dari kes yang baru diperingkat pengumpulan bukti dilakukan bukan di premis SPRM, kerana kami amat bimbang kerjasama baik yang diberikan diakhiri dengan tragedi yang menyayat hati seperti yang berlaku pada 16 Julai 2009 yang lalu.


5. Walaubagaimana pun, jika SPRM mempunyai asas dan bukti yang kukuh selepas membuat siasatan di premis saksi atau tertuduh maka kami tidak mempunyai halangan untuk pegawai SPRM membawa mereka ke pejabat SPRM dengan syarat setelah mendapat perintah mahkamah dan mestilah dibenarkan ditemani oleh peguam demi memastikan keselamatan diri saksi dan tertuduh ketika berada di premis SPRM.


6. Mengenai kematian Sdr Teoh yang trajis dan misteri itu, pihak SPRM mestilah bertanggung jawab sepenuhnya dan tidak boleh berlepas tangan dan kami berharap pihak SPRM bersedia memberikan peluang kepada pihak berwajib dan berkepentingan melakukan siasatan yang menyeluruh.


7. Harapan kami pihak SPRM dapat menjalankan tugas selepas ini tanpa dilihat dan dirasai melakukan dakwaan terpilih dengan menangguhkan kes-kes profil tinggi sejak zaman berzaman.

Bersama Membenteras Rasuah Sehingga Keakar Umbi.

Yang benar,


1. Nama: ………………………………………… Tandatangan: ……………………...

Jawatan: …………………………………………………………



Nota untuk yang mengunjungi laman ini: Lama tak up-date blog ini kerana, kabel telefon di kampung telah dicuri oleh pencuri menyebab berpuluh-buluh buah rumah terputus hubungan. Nak up-date blog peribadi guna harta merdak pejabat PAS Kawasan atau PKWR rasa tak gamak pula, lebih-lebih lagi talian telefon di PKWR Kubang Rotan kena potong bukan pasai kena curi tapi pasai tak bayar bil, duit tak dak, kerin kontang.......... rasa-rasa macam nak kena rasuah, kalau terus nak bantu rakyat. Tapi bila ingat yang bagi rasuah dan yang terima rasuah dua-dua kerana lempaq dalam api neraka, maka lagi gerun beribu kali ganda berbanding setakat nak hantar memo kat SPRM tu.

dui bu ci!

6 comments:

KedahLaNie said...

bang aris..
kami ambik memo nie letak kedahlanie yee...

LensaPR said...

Nak harap parti sendiri ambil tindakan terhadap rasuah tak ada le. Biarkan SPRM buat tugas. Jika tak betul makan tuan ye.

Aris Awang said...

Salam,
Ambillah adik KedahLaNie oii...

Rantong said...

Sekadar nasihat & peringatan kepada para blogger.

Berhat-hatilah bilamana menulis blog. Tulis dengan ilmu & iman.

"Wahai orang-orang yang beriman, jauhilah kebanyakan daripada sangkaan (supaya kamu tidak menyangka sangkaan yang dilarang) kerana sesungguhnya sebahagian daripada sangkaan itu berdosa, dan janganlah kamu mengintip, mencari-cari kesalahan dan keaiban orang, dan janganlah sesetengah kamu mengumpat sesetengahnya yang lain. Apakah seseorang daripada kamu suka memakan daging saudaranya yang telah mati? (jika demikian keadaan mengumpat) Maka sudah tentu kamu jijik kepadanya. (Oleh itu, patuhilah larangan-larangan tersebut) dan bertakwalah kamu kepada Allah, sesungguhnya Allah Penerima taubat lagi Maha Mengasihani. " (Al Hujurat ayat 12)

_______________________
View Profile: Rantong™

istiqomah dalam perjuangan said...

Salam. Bang Aris.sy salah seorg pa yb pimpinan kerajaan pr kedah.sy setuju nak sain dan sokong 200%.Macamana nak buat.

malaysia baru said...

Memorundum? Ada kesilapan ejaan kot!