Friday, April 17, 2009

INGAT AKHIRAT DAN BERMUKTAMAR LAH...


Tentukan Tujuan Sebenar Mengapa Menawar Diri Menjadi Pemimpin.....

Pemuda dan Pemudi ku...

Sesungguhnya kehidupan dunia ini adalah satu kehidupan sementara yang tersangat singkat. Sedangkan kehidupan akhirat adalah kehidupan sebenar dan kekal untuk selama-lamanya.

(Mungkin bila baca intro artikel ni pun kita sudah bosan, cubalah baca…)

Dalam ayat Al Quran Allah telah menjelaskan sehari di akhirat bersamaan 1000 tahun kehidupan di dunia. Sekiranya kita ditakdirkan hidup selama 100 tahun beerti kehidupan kita hanya 100/1000 beerti 10% dari sehari diakhirat. Ia hanyalah sekitar 2 ½ jam. Namun purata kehidupan manusia hanya 60-70 tahun sahaja. Dengan kata lain tempoh kehidupan kita adalah lebih singkat dari itu.

Apakah yang kita mampu untuk lakukan dalam tempoh 2 ½ jam. Kalau kita bekerja dalam tempoh 2 ½ jam sehari kita dikira pekerja sambilan sahaja. Adakah kita boleh menyiapkan sebuah rumah atau membina satu program yang canggih atau menyiapkan satu taman yang indah dalam tempoh 2 ½ jam. Semua ini adalah mustahil bukan.

2 ½ jam selalunya adalah masa yang sesuai untuk kita menjalani ujian atau peperiksaan atau masa yang sesuai untuk menonton sebuah filem. Ia adalah satu masa yang sangat singkat , cuba kita bayangkan semula tempoh kehidupan kita selama 20 , 25, 28,40, 50 mungkin 70 tahun satu tempoh yang panjang. Masa yang berlalu bagaikan tersangat singkat. Apakah 20, 30,40 tahun akan datang lebih panjang dari masa yang telah berlalu. Ooh tidak , sesungguhnya masa untuk kita adalah terlalu pendek Cuma yang panjang hanyalah angan-angan kita sahaja.

Percayalah sesungguhnya 100 tahun yang lalu kita tidak pernah mengenali dunia ini dan insyaAllah 100 tahun akan kita tidak akan mendiami dunia ini lagi. Kemanakah kita pada masa itu. Kita akan berada di alam akhirat yang kekal untuk selama-lamanya. Kaum-kaum yang terdahulu yang mempunyai tamadun yang hebat. Membina empayar yang menjangkau jajahan yang luas. Sebahagiannya sangat digeruni. Namun di manakah mereka semua. Kita tidak pernahpun mengenali mereka. Seandainya Allah tidak menceritakan dalam Al Quran nescaya kita tidak akan mengetahui kewujudan mereka.

2 ½ jam adalah masa Allah menguji kita di dunia ini. Setelah kita memberi penyaksian di hadapan Allah setelah Allah bertanya : " Siapa kah Rab kamu " maka kita menjawap " Bahkan kaulah Rab kami ya Allah. Maka Allah swt akan menguji kita dengan kesusahan, kesenangan, pangkat, kekuasaaan, kesakitan dan sebagainya. Semata-mata untuk melihat siapakah yang benar-benar beriman dengan Allah swt.

Adakah 2 ½ jam itu satu masa yang terlalu panjang untuk menyebabkan kita merasa berputus asa dari rahmat Allah ? Adakah 2 ½ jam itu satu masa yang tersangat panjang untuk kita bersabar dari ujian Allah ? Apakah 2 ½ jam itu masa yang terlalu panjang untuk kita bersukaria dengan nikmat yang Allah kurniakan ? Adakah 2 ½ jam itu masa yang tersangat panjang untuk kita berasa sombong dengan pangkat dan kekuasaan yang Allah kurniakan ? Adakah 2 ½ jam itu masa yang terlalu panjang untuk kita mengekang hawa dan nafsu kita?

2 ½ jam adalah masa yang terlalu singkat sebenarnya samada untuk bersabar ataupun bersukaria. Oleh itu masa yang terlalu singkat ini seharunya kita gunakan untuk mengabdikan diri kepada Allah dan berbakti kepada ummat manusia supaya mereka juga dapat kembali kepada Allah dalam keadaan Allah redha kepada mereka.

Percaya tak sekiranya saya katakan bahawa Allah telah menjadikan 18 000 jenis makhluk selain manusia adalah untuk berkhidmat kepada manusia. Lihat sahaja matahari memancarkan cahaya untuk kesenanngan manusia, Allah jadikan tanah untuk manusia bergerak, Allah jadikan haiwan sebagai makanan dan kenderaan, Allah jadikan pokok untuk menyedut udara kotor dan mengeluarkan oksigen kepada manusia, pokok juga sebagai hiasan dunia ini juga sebagai penampan dari hakisan, Allah jadikan lautan untuk manusia belayar dan mengambil khazanah makanan dan sebagainya. Sebenarnya segala ciptaan Allah yang saling berinteraksi ini hanyalah ditujukan khas untuk memberi kesenangan kehidupan kepada manusia.

Persoalannya , kenapa dan untuk apa manusia di ciptakan ?

Sesungguhnya Allah ciptakan Jin dan Manusia adalah semata-mata untuk mengabdikan diri kepada Allah swt. Dengan kata lain 100% melaksanakan perintah Allah dan 100% meninggalkan larangan Allah swt.

Pemuda dan pemudi ku !

Seandainya kita katakan dunia ini sebagai ujian pastinya pemeriksaan akan dilakukan dan keputusan ujian akan diberi. Oleh itu di Padang Mahsyar Allah swt akan memainkan semula pita lakonan kehidupan kita didunia ini yang akan mengambil masa 2 ½ jam. Ia boleh diibaratkan sebagaimana kita melihat filem-filem yang kita lihat hari ini. Filem dari seorang itu lahir, dewasa, samada ia gembira atau berduka dan akhirnya mati. Kita kadangkala akan mengalirkan air mata sekiranya filem tersebut menyayat hati.

Seseorang itu akan mendapat ganjaran yang berlipat kali ganda seandainya filem yang dilakonkan mengikut skrip pengarahnya . Bagi pelakon yang ingkar dan menyeleweng dari skrip pengarahnya maka ia akan dikenakan hukuman yang setimpal.

Ulamak mengatakan kehidupan dunia seumpama satu titik dari satu garisan yang panjang yang tiada kesudahan. Yang mana garisan panjang yang tiada kesudahan itu adalah masa akhirat.

Oleh itu marilah kita memikirkan sungguh-sungguh tentang masa 2 ½ jam ini dan bagaimanakah kita perlu mengisi dan menghiasinya….

SELAMAT BERMESYUARAT AGUNG TAHUNAN DAN BERMUKTAMAR TAHUNAN

Artikel ini diadabtasi dari sini

2 comments:

pemimpinrakyat said...

tuan....ada berita baru, keputusan mesyuarat agung kawasan bukit bintang.....tengok

http://www.pemimpinrakyat.blogspot.com

Anak Pendang Sekeluarga said...

"Dan orang-orang yang beriman dan berhijrah serta berjihad pada jalan Allah (untuk membela Islam) dan orang-orang (Ansar) yang memberi tempat kediaman dan pertolongan (kepada orang-orang Islam yang berhijrah itu), merekalah orang-orang yang beriman dengan sebenar-benarnya. Mereka beroleh keampunan dan limpah kurnia yang mulia." (Al-Anfaal 8:74)

Salam ziarah dari saya,,blog yang menarik ,jemput muzakarah di blog saya....dan jadikan blog saya sebagai rakan anda..tq