Wednesday, April 8, 2009

Cerita Seorang Isteri

Isteri kepada Wak (Abd Hamid bin Hamdan) yang bertugas sebagai tukang masak dari kontijen PAS Kuala Kedah di gedehok Markas UPU Taman Ria Jaya, telah meninggal dunia semasa Wak sedang sebok memasak di Markaz UPU Taman Ria Jaya, tempat pengundi paling ramai sekali iaitu 5,122 orang, untuk makanan petugas-petugas dari Kuala Kedah, Kubang Pasu, Penang dan Petugas tempatan yang sedang berjemur panas matahari berayu undi di hadapan sekolah tempat pembuangan undi.

Wak telah dimaklumkan oleh keluarganya dari Alor Ibus, Kuala Kedah tentang kematian tersebut dan telah terpaksa bergegas pulang, kerana solat jenazah akan disempurnakan pada jam 4.00 petang (sebelum Asar).

Inilah gambaran kegigihan pejuang PAS bawahan yang tidak mengharapkan apa-apa selain daripada yakin kepada Islam yang diperjuangkan oleh PAS.

Wak adalah seorang biasa yang hanya bekerja sebagai tukang masak di Kedai Jamil Gulai Ikan Temenung (Kembung) hadapan Bernas, Jalan Batas Paip, tetapi itulah kegigihan seorang pejuang yang mungkin tidak apa-apa di sisi manusia, tetapi insyaAllah ianya ada di sisi Allah yang Maha Agung dan Perkasa.

Iklan: Gulai disitu panas-panas- nak makan baru masak, siapa belum cuba silalah cuba jika datang ke Kuala Kedah. Kedai Gulai Temenu Hadapan Bernas Batas Paip.

Isteri sanggup ditinggalkan hanya kerana membenarkan suami turun berkorban untuk menegak keadilan Islam dan suami sanggup meninggalkan isteri yang sedang sakit juga hanya semata yakin dengan perjuangan Islam yang dibawa oleh PAS.

Tahniah Wak!!! Al-Fathihah untuk arwah Isteri enta, dari Pak Teh Aris.

Memandang Wak adalah insan biasa, tiada siapa yang terkenal akan bersama-sama menyempurna solat jenazah isterinya, aku ambil keputusan untuk balik dari Markaz Besar PAS Bukit Selambau walaupun berat hati nak tinggal segala kelengkapan yang telah disusun oleh Unit IT dan Bilik Gerakan untuk dipublish keputusan secara live di internet dan layar besar. Perasaan sayang nak tinggal itu lebih-lebih lagi ialah kerana ikut Bilik Gerakan (unit Kri) Manikumar akan menang sekitar 2,683 undi dan Bahagian PGS menyatakan akan menang sekitar 2,355 sementara unit Hj Nan Ayam kata menang 2,487, tambah-tambah lagi unit Lee Hock Seng pulak kata "Cina solid kali ni, Pak Teh".

Pejam, mata capai beg laptop, aku turun dari tingkat pertama Markaz Besar PAS, masuk dalam kereta start injin, sekitar jam 3.15 petang pandu kereta pergi ke Masjid Alor Ibus lebih kurang jarak 50 Kilometer dari Markas Besar. Betul seperti yang dijangka jumpa di sana antara pimpinan PAS ialah Hj Yazid Hj Hashim, Bendahari PAS Kawasan Kuala Kedah, kerana yang lain masih sebok di Bukit Selambau. Mohon maaf bagi pihak mereka kepada Wak, yang saya rasa Wak pun tidaklah harapkan sangat, cukuplah sekadar 200 orang penduduk sekitar menyempurnakan solat jenazah isteri beliau.

Nak patah balik, ke Markaz Besar pada mulanya, aaaaahhhh perut pulak memulas, lepas ratah goreng hati masak kicap di Markaz Besar tadi rasanya. Jarak masjid Alor Ibus dari rumahpun hanya 3 kilometer sahaja, tak jadi pi markaz besar ke? balik rumah jumpa isteri dan tengok keputusan melalui internet yang telah siap disetup oleh Azman dan Safardi (Geng Hassan Abu Sukri).

Balik rumah........ makan pill Chi Kit Teck On!!!!

Terus layari internet.... Up-date blog untuk masukkan link ke keputusan Bukit Selambau dan Bukit Gantang, mana tau kut-kut ada pelayar yang sangkut di blog arisawang mudahlah mereka nak pergi melihat keputusan.

Bermula jam 7.00 malam ramai kawan pakat dok SMS dan call tanya keputusan, Alhamdulillah boleh jawab selambe je macam ada di markaz besar, kerana aku buka keputusan melalui Pakatan Blogger yang update keputusan secara automatik tak payah refresh (hebat-hebat, tahniah). Lebih kurang jam 9 malam keputusan lengkap telah di ketahui Pakatan Rakyat menang.

Isteri aku tanya satu soalan yang aku pun tak terfikir, "Agak-agak Pak Lah, seronok dak dengan keputusan ni?"

Dia tambah lagi, "Najib sudah tentu tak seronok, tapi Pak Lah mesti kata, haaa... dulu hampa kata kat aku masa 2008 kalah teruk, tapi aku menang besar masa 2004.... Hang, Najib awai-awai lagi dah kalah dah"

Huh.... aku pun hairan macamana isteri aku berani kata macam tu.... rupa-rupanya dia adik kepada Najib.......... bukan Najib Razak..... tapi Najib Fahmi Hj Yahaya.

Semalam dan pagi ini masuk bengkel kuih semua pembantu-pembantu (ada yang masih UMNO) pun cerita sakan kutuk pemimpin UMNO padan muka.... aku rasa macam nak nasihat jangan kata macam tu tak baik........ tapi ingat biaq pilah UMNO baru sedaq....

Siapa mereka itu........ pembantu-pembantu yang buat kuih lebih kurang 17 orang itu jugak adalah isteri-isteri jiranku sekitar kampung dan bekas-bekas isteri orang (janda la maksudnya). Makna sekarang orang yang bergelar isteri jugak sudah faham bahawa UMNO/BN sudah tak releven lagi.

Semoga harapan rakyat ini dapat digalas dengan baik dan penuh amanah oleh S. Manikumar a/l Subramanian dan Ir. Hj Mohd Nizar Jamaludin seperti SMS yang telah aku hantar kepada sahabat dari kalangan EXCO Kerajaan Negeri Kedah dan pimpinan Keadilan Negeri Kedah berbunyi:

"TAHNIAH, INGAT ALLAH, INSAF DIRI - Semoga harapan rakyat tidak kita main-main dengan kerenah individu lagi. Pemerintahan adalah amanah Allah yang amat berat, bukan untuk glamour, wang dan pangkat - Selamat memandu S. Manikumar dengan acuan Islam melalui Lisanul Hal oleh kita semua: ARIS AWANG"

Tahniah Rakyat, Tahniah Petugas Tetap, Tahniah Petugas Separuh Masa, Tahniah Blogger, Tahniah Melayu, Tahniah Cina, Tahniah India, Tahniah seluruh Rakyat Malaysia.

No comments: