Tuesday, August 17, 2010

أَفَحُكْمَ الْجَاهِلِيَّةِ يَبْغُونَ؟

Surah Al-Maidah 48- 71

وَأَنزَلْنَا إِلَيْكَ الْكِتَابَ بِالْحَقِّ مُصَدِّقاً لِّمَا بَيْنَ يَدَيْهِ مِنَ الْكِتَابِ وَمُهَيْمِناً عَلَيْهِ فَاحْكُم بَيْنَهُم بِمَا أَنزَلَ اللّهُ وَلاَ تَتَّبِعْ أَهْوَاءهُمْ عَمَّا جَاءكَ مِنَ الْحَقِّ لِكُلٍّ جَعَلْنَا مِنكُمْ شِرْعَةً وَمِنْهَاجاً وَلَوْ شَاء اللّهُ لَجَعَلَكُمْ أُمَّةً وَاحِدَةً وَلَـكِن لِّيَبْلُوَكُمْ فِي مَا آتَاكُم فَاسْتَبِقُوا الخَيْرَاتِ إِلَى الله مَرْجِعُكُمْ جَمِيعاً فَيُنَبِّئُكُم بِمَا كُنتُمْ فِيهِ تَخْتَلِفُونَ

[48] Dan Kami turunkan kepadamu (wahai Muhammad) Kitab (Al-Quran) dengan membawa kebenaran, untuk mengesahkan benarnya Kitab-kitab Suci yang telah diturunkan sebelumnya dan untuk memelihara serta mengawasinya. Maka jalankanlah hukum di antara mereka (Ahli Kitab) itu dengan apa yang telah diturunkan oleh Allah (kepadamu), dan janganlah engkau mengikut kehendak hawa nafsu mereka (dengan menyeleweng) dari apa yang telah datang kepadamu dari kebenaran. Bagi tiap-tiap umat yang ada di antara kamu, Kami jadikan (tetapkan) suatu Syariat dan jalan ugama (yang wajib diikuti oleh masing-masing). Dan kalau Allah menghendaki nescaya Ia menjadikan kamu satu umat (yang bersatu dalam ugama yang satu), tetapi Ia hendak menguji kamu (dalam menjalankan) apa yang telah disampaikan kepada kamu. Oleh itu berlumba-lumbalah kamu membuat kebaikan (beriman dan beramal soleh). Kepada Allah jualah tempat kembali kamu semuanya, maka Ia akan memberitahu kamu apa yang kamu berselisihan padanya.

وَأَنِ احْكُم بَيْنَهُم بِمَا أَنزَلَ اللّهُ وَلاَ تَتَّبِعْ أَهْوَاءهُمْ وَاحْذَرْهُمْ أَن يَفْتِنُوكَ عَن بَعْضِ مَا أَنزَلَ اللّهُ إِلَيْكَ فَإِن تَوَلَّوْاْ فَاعْلَمْ أَنَّمَا يُرِيدُ اللّهُ أَن يُصِيبَهُم بِبَعْضِ ذُنُوبِهِمْ وَإِنَّ كَثِيراً مِّنَ النَّاسِ لَفَاسِقُونَ

[49] Dan hendaklah engkau menjalankan hukum di antara mereka dengan apa yang telah diturunkan oleh Allah dan janganlah engkau menurut kehendak hawa nafsu mereka, dan berjaga-jagalah supaya mereka tidak memesongkanmu dari sesuatu hukum yang telah diturunkan oleh Allah kepadamu. Kemudian jika mereka berpaling (enggan menerima hukum Allah itu), maka ketahuilah, hanyasanya Allah mahu menyeksa mereka dengan sebab setengah dari dosa-dosa mereka; dan sesungguhnya kebanyakan dari umat manusia itu adalah orang-orang yang fasik.

أَفَحُكْمَ الْجَاهِلِيَّةِ يَبْغُونَ وَمَنْ أَحْسَنُ مِنَ اللّهِ حُكْماً لِّقَوْمٍ يُوقِنُونَ

[50] Apakah hukum jahiliyyah yang mereka mahu? Padahal - kepada orang-orang yang penuh keyakinan - tidak ada sesiapa yang boleh membuat hukum yang lebih pada daripada Allah.



Petang berada di kilang Cetak Hj Azlan, di Mergong bersama Hj Nan kerana tolong tempah call card Kak Limah yang mengusahakan Cendawan Tiram, di Seberang Kota, Kuala Kedah....... dekat Marina Castle hasil 'pening'... galan pemerintahan BN Kedah. (Pening.... galan kerana buat habis RM berjuta-juta, akhir tak boleh guna untuk perahu layar, kerana kelebur..... kelebur tu lanyau la....... lanyau tu lumpur lah orang K. Lumpur kate).

Ketika tunggu, designer dia dok setting, Hj Nan memberi tazkirah yang melekat dalam kepala aku hingga sekarang.

Kata dia, "Bila kita cakap أَفَحُكْمَ الْجَاهِلِيَّةِ يَبْغُونَ؟ maka orang UMNO setengah Pegawai Tadbir 'pening'... galan UMNO/BN akan kata kita tidak mesra pelangan, ganas, tak pandai tadbir, sikit-sikit kira ayat tu je......... ayat lain banyak lagi. Kesimpulannya kita akan di lihat tak baik."

Beliau menambah, "Ukuran baik-baik tidak baik sesebuah perjuangan dan pemerintahan itu, bukan nilaiannya dari kaca mata orang sekular, tetapi nilainya mestilah dilihat dari kaca mata Al-Quran dan kaca mata pejuang-pejuang Islam."

"Jika kita sudah berasa kita baik hasil nilaian mereka yang tidak melihat berdasarkan nilaian kaca mata Al-Quran dan pejuang Islam, maka perjuangan kita yang kita perjuangkan selama ini tidak akan kemana, kebimbangannya kita akan menjadi penampan kepada kebangkitan Islam seterusnya." sambung beliau lagi.

Beliau semakin rancak berkata "Tuhan kata hidup kita ini adalah ujian, sebab itu dia turun undang-undang, kalau kita turun hawa nafsu kita, sudah tentu kita tidak mahu buat. tatpi kita kena ingat ini semua adalah ujian."

Aku dok tenganga dengar, tiba-tiba hand phonenya berbunyi........... Dia jawab telefon, "Ya, semua beli dah, sat lagi balik".

Habis, setakat tu saja, dia pun bergegas balik kerana Rohaya, isterinya telefon suruh bawa balik cepat daging lembu dan beberapa keperluan lain yang nak digunakan untuk berbuka puasa.

Aku balik rumah dengan call card yang dah siap dan cuba search tazkirah petang Ramadhan yang ke tujuh oleh Hj Adnan Al-Ayami (mengikut panggilan Ustaz Ismail Kamis kepada Hj Nan).

Berikanlah kekuatan kepada kami seperti Engkau berikan kepada Rasul dan NabiMu yang ada diantara mereka sanggup dibelah kepala dengan gergaji dan dihumban dalam api yang membakar hanya semata-mata menyeru kepada seruan yang Engkau perintahkan. Ya Allah, Ya Raball Álameen.

No comments: