Wednesday, April 28, 2010

Kamu Islam? Islam Mazhab Apa?

Tuhan Yang Menguasai Hari Pembalasan.


Pemuda dan Pemudiku.

Inilah Ajaran Islam.

1. Sirah Rasulullah saw. dalam peperangan Badar, Nabi Suci saw. yang maksum itu telah di tegur (ditanya) oleh sahabatnya, kerana mengambil tempat pertahanan di belakang sumber air, yang kemungkinan akan dikuasai oleh pihak musuh. Lalu akhirnya Rasulullah saw. akur dengan nasihat sahabatnya.

2. Saidina Omar Al-Khatab, ditanya oleh rakyat biasa mengenai kain yang dibuat pakaian dari harta ghanimah yang mungkin diambil lebih oleh beliau. Saidina Omar menerima pertanyaan itu dengan baik dan menjelaskan bahawa kain beliau sebahagiannya dihadiahkan oleh anaknya yang juga mendapat kain dari harta ghanimah tersebut.

3. Ketika peristiwa Fathu Makkah, Rasullullah saw telah memproklamirkan satu peristiharan yang bermaksud, "Wahai kaum Quraisy! Sesungguhnya Allah telah menghapuskan kemegahan jahilliyah daripada kamu dan menggagung-agungkan datuk nenek kamu. Manusia adalah daripada Adam dan Adam pula diciptakan daripada tanah" kemudian baginda membaca surah Al-Hujurat ayat 13 yang bermaksud:-

"Wahai manusia!, Sesungguhnya kami menciptakan kamu daripada lelaki dan perempuan dan menjadikan kamu berbangsa-bangsa dan bersuku-suku supaya kamu saling kenal mengenali. Sesungguhnya orang yang paling mulia di kalangan kamu di sisi Allah ialah yang paling bertaqwa. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui lagi Maha Mengenal."

4. Ketika Fathu Mekah ini juga, menyimpan satu cerita menarik. Kisah dimana seorang lelaki telah datang dalam keadaan menggigil kerana ketakutan, lalu Rasulullah saw bersabda kepadanya: "Bertenanglah! Aku bukan Raja Zaman Jahiliyah. Aku adalah seorang anak kepada seorang perempuan Quraisy yang memakan daging kering."

Ada beribu contoh yang boleh diketengahkan mengenai ajaran Islam yang telah diterapkan menjadi penghayatan dalam kehidupan seorang mukmin dalam kehidupan sebagai anggota masyarakat iaitu manusia adalah sama tarafnya bezanya hanya disudut taqwa, Islam mengajar manusia hidup berakhlak hormati menghormati dan berkasih sayang. Namun Islam tidak pernah mengajar untuk seorang manusia lain tunduk melutut kepada seorang manusia lain sehingga ketahap tidak boleh bertanya dan menegur. Jika ianya masih berlaku dalam kehidupan masyarakat Islam, maka ia bukan dari ajaran Islam yang sebenar dan tindakan pembetulan perlu dilakukan agar menepati ajaran Nabi Suci.

Oleh itu, renunglah sedalam-dalamnya apakah kita akan menungkat dunia ini, ataupun akan hidup sekurang-kurang 200 tahun lagi, sudah tentu tidak mungkin. Kita semua akan mati, bila mati, mayat (atau lebih senang disebut bangkai) kita akan membusuk, jika dibiarkan tanpa ditanam atau dibakar ia akan membusuk dan meloyakan. Tidak ada siapa yang akan menghampiri jasad kita lagi ketika itu walaupun mungkin kita dari keturunan darah ningrat.

Amat malang jika kita mengaku Islam, tetapi pengamalan kita telah mendewa manusia sehingga ketahap tidak boleh disoal dan dipertikaikan. Kerana mana mungkin sekarang ini ada manusia maksum seperti Rasulullah saw. Sedang Rasulullah saw yang maksum pun telah di tegur oleh sahabatnya, inikan pula kita.

Jika kita masih mengaku Islam, maka kita Islam dari Mazhab apa? Tidak ada mana-mana ajaran mazhab dalam Islam yang mengajar untuk mengkastakan manusia. Tidak ada mana-mana mazhab yang tidak membenarkan soal jawab ke arah kebaikan untuk meningkat prestasi dan mutu kerja. Bahkan setiap imam mazhab amat mementing soal jawab agar pemikiran makin bertambah matang. Bukankah Rasulullah pernah bersabda, yang bermaksud, "Agama itu nasihat".

Tiba-tiba ada segerombolan manusia, menghalang soal jawab di dalam tempat yang sepatutnya.

Kepada gerombolan itu, eloklah ditanya kepada mereka.

"Kamu Islam?"

Kalau mereka menjawab, "Ya, saya Islam".

Maka eloklah kita bertanya kepada mereka, "Kamu Islam Mazhab apa, sampai nak soal pun tak boleh ni... ?".

Kalau dia tidak mahu jawab, maka kita boleh menjawab sendiri, "Mazhab UMNO dan Mazhab kaum kerabat kut."

Syabas dan tahniah kepada WR. Mohd Nasir Mustaffa terus perjuangan untuk kembali kelandasan Siratholmustaqim.

Nota: WR = Wakil Rakyat

2 comments:

TokTam said...

Ass. Kasar sangat kata2 terhadap Rasulullah SAW dan para sahabat. Kalau ia pun nak tegakkan kebenaran, berhati-hatilah jangan sampai adab dengan Rasulullah SAW dan para sahabat dibuang ke tepi.

Anonymous said...

bn/umno ni dah sampai tahap madusa berambut ular,mzhab bn/umno bukanya hambali maliki hanafi atau shafie lebih tepat dalam penghayatan islam mereka ialah mazhab apco.