Thursday, April 22, 2010

DAP DAHULUI PARTI DALAM PAKATAN RAKYAT


Pemuda dan pemudiku petugas pilhanraya.

Seluruh petugas pilihanraya PAS dari berbagai negeri yang dihantar mengikuti kontijen negeri dan kawasan masing-masing mungkin sedang sebok berkempen di Hulu Selangor sekarang.

Walaupun sebok, cubalah teliti jadual dibawah mengenai Pendaftaran baru pemilih oleh parti-parti tahun 2009 dan sehingga Februari 2010.

Senarai ini tidak termasuk pemilih yang mendaftar sendiri di pejabat POS, Pejabat SPR atau yang SPR tolong daftar.

Untuk tahun 2009 parti Barisan Nasional (BN) telah berjaya mendaftar melalui PPS mereka ialah sebanyak 26,962 orang dan tahun 2010 ialah 5,490 orang, oleh itu jumlah keseluruhan sehingga Februari 2010 ialah bersamaan 32,452 orang.

Sementara untuk parti Pakatan Rakyat (PR) telah mendaftar pemilih mereka melalui petugas Penolong Pendaftar Sementara (PPS) untuk tahun 2009 ialah sebanyak PAS 17,022, PKR 3,331 dan DAP 17,790 bersamaan 38,143 orang. Dicampur pula sehingga Februari 20101 iaitu PAS 2,379, PKR 1,320 dan DAP 3,182 menjadikan jumlah keseluruhan sehingga 2010 ialah 44,967 orang.

Jika inilah corak pemilih yang berlaku, iaitu pemilih yang berdaftar melalui PPS parti masing-masing maka untuk pemilih 2009 sehingga Feb 2010 Pakatan Rakyat telah memenangi dengan majoriti 12,515 undi!!!.

Namun apakah hakikat ini akan berlaku, Apakah komponen BN akan berdiam diri melihat situasi ini. Apakah tiang gol akan dilarikan oleh pengadil? segala kemungkinan akan berlaku.

Namun perkara yang lebih menarik ingin aku kongsi bersama ialah konsistennya kerja-kerja DAP dalam soal daftar pemilih ini sejak dahulu ketika mereka melancar Projek Tanjung 2 sehingga sekarang. Kerja mereka istiqamah. PAS Kedah telah belajar dari DAP dalam soal daftar pemilih sejak mereka melancarkan projek Tanjung 2 itu. (Teringat aku kepada Allahyarham Cikgu Mustaffa Long, yang berbincang dihujung tahun 1980an dengan projek di Kedah yang kekal hingga sekarang...... Al-Fatihah untuk beliau)

Jadual ini sengaja di ketengahkan, Untuk renungan bersama pemimpin Jabatan Pilihanraya Negeri-Negeri, cubalah lihat hasil kerja kalian semua, terutama PAS Terengganu, apa sudah jadi???.

Bolehkah menang? Atas kertas BN telah mendahului dengan majoriti 6,885.

PAS Selangor pun agak berat juga tu, baru boleh daftar hanya 1,170 orang untuk tahun 2009.

Jadual disebelah di berikan urlnya oleh Ustaz Nasir, Ahli Parlimen Padang Terap semasa mesyuarat Badan Perhubungan PAS Kedah baru-baru ini. Untuk link ke The Edge yang menyiar jadual di atas sila klik di sini

PAS Kedah bukan lagi perlu bercakap atas negeri, tetapi perlu bercakap atas Unit Peti Undi, bahkan cawangan agar berusaha mendaftar seluruh ahli dan penyokong Pakatan Rakyat untuk memastikan Afdal yang Semporna itu tidak akan sempurna lagi selepas ini.

Apa salahnya perkara yang baik, kita tirulah walaupun dari DAP. Jangan segan untuk mengatakan sejak dahulu kita belajar dari DAP dalam soal daftar pemilih ini. Jangan segan mengakui mereka lebih terkedepan sejak lama dulu dari kita dalam soal daftar pemilih ini.

Kita hebat dalam soal mengubah minda pengundi secara yang sistematik dengan cula undi , PKR hebat dalam mengenengahkan isu-isu besar dan DAP hebat dalam memfokus tempat-tempat yang akan dimenangi melalui daftar pemilih.

Yang aku bimbang SPR hebat dalam mengubah peraturan pilihanraya agar BN terus kekal berkuasa, mungkin bila tengok perkembangan sihat rakyat mahu mendaftar melalui PAS, DAP dan PKR maka SPR akan jadi tak sihat untuk cadangkan pula daftar terus, atas rekaan alasan yang berbagai, sedangkan masa kita minta dulu mereka tak buat kerana masa itu keadaan mungkin tidak seperti tahun 2009 dan 2010.

Oleh itu, aku cukup optimis jika tidak ada apa kegelinciran PKR akan menang di Hulu Selangor berdasar mood pemilih yang tersurat dalam jadual diatas.

Jumpa di sana!!!

3 comments:

Anonymous said...

Salam Ustaz..minta izin copy..

Ayah said...
This comment has been removed by the author.
Anonymous said...

tesr