Thursday, December 17, 2009

SELAMAT BERKONVENSYEN

Selamat Berkonvensyen kepada peserta Konvensyen Pakatan Rakyat.

Semoga dalam konvensyen pada 19 Disember 2009 nanti, tidak ada cadangan agar kita meniru BN menggunakan satu lambang, iaitu cadangan agar tidak akan lagi menggunakan lambang masing-masing dalam menghadapi pilihanraya. Jika ada hujah seperti itu, insyaAllah jika ada kesempatan, masa serta ada mood aku akan bangun menentang.

Semoga dalam konvensyen di Shah Alam nanti, tidak ada cadangan agar kita meniru BN menggunakan satu perlembagaan yang terpaksa mengerat beberapa perkara dalam parti masing-masing untuk membina satu perlembagaan Pakatan Rakyat.


Jika ada pula hujah seperti itu, insyaAllah apabila ada kesempatan, masa dan mood yang elok aku akan bangun menentang bagi kali keduanya.

Sehingga saat ini aku masih, berpendapat PAS mesti menggunakan lambang PAS menghadapi pilihanraya, PKR menggunakan lambang PKR menghadapi pilihanraya dan DAP menggunakan lambang DAP menghadapi pilihanraya.

Kita mesti ikhlas dengan asas perjuangan masing-masing dan biarkan rakyat menilainya dengan saksama. Kita juga mesti ikhlas antara parti yang bersekutu atas Pakatan Rakyat bahawa kita ada perbezaan, tetapi kita bersatu untuk menentang kezaliman, penindasan, pemborosan, salah gunakuasa, kemungkaran, kejahatan dan penipuan serta manipulasi.


Kita jangan sekali-kali munafik seperti UMNO, MCA dan MIC!!!

"Tidak ada guna sistem dua Parti kita wujudkan jika keadaan masih sama. Sepatutnya jika kita daripada PAS pemerintahan yang kita akan tiru ialah Pemerintahan cara Junjungan Mulia Muhammad saw atau paling tidak ialah pemerintahan Umar Abd Aziz" seperti yang disebut oleh Hj Mohammad Sabu.

Jelas beliau lagi, "Kita mesti ada konsep serta prinsip, kenapa kita ambil alih pemerintahan dari BN?. Bukan sekadar PAS ganti tempat UMNO, DAP ganti tempat MCA dan PKR ganti tempat MIC. Bukan kita ganti Menteri Besar/ Ketua Menteri, ganti EXCO, ganti ADUN dan menerima elaun sebanyak mana yang mereka (seperti UMNO/MCA/MIC cadang dahulu)terima, meneruskan menikmati duit rakyat dan keistimewaan sama sahaja seperti dahulu tanpa rasa kekok sedikit pun".

"Tugas kita ialah meruntuhkan jahilliyah dan menegakkan Islam di atas runtuhan tersebut........ perkara ini sudah jarang lagi kedengaran sekarang ini" katanya lagi dengan serius.

Aku juga mengucapkan Selamat Menyambut Ulang Tahun Hari Penghijrahan Nabi Muhammad saw ke Madinah untuk menubuh sebuah kerajaan Islam yang adil di Madinah 1,431 tahun yang lalu.

Renungilah apakah sirah dan sunnah Muhammad saw yang telah kita ikuti atau kita telah mengikuti sirah dan sunnah orang lain dalam menggalas amanah pemerintahan ini?

Bertanya lah apakah perkara pertama yang dilakukan oleh Rasulullah saw, ketika sampai di Madinah?

Oleh itu fahamilah bahawa kita PAS berbeza dengan PKR dan DAP dalam beberapa perkara, tetapi kita ada banyak perkara yang sama untuk menghadapi BN. Oleh itu biarlah kita dengan cara kita (Pakatan Rakyat) seperti sekarang dengan lambang, aspirasi, perlembagaan dan hala tuju perjuangan dan biarkan BN dengan caranya yang sekarang hampir menuju sakratul maut.

Satu pandangan menarik dari Hishamudin Rais mengulas Sistem 2 Parti perlu di baca segera. Sila klik
disini.

2 comments:

Anonymous said...

Saya sependapat dengan anda. Jadi kalau Pas main peranan seperti umno dalam PR apakah tindakan yang perlu kita ambil tuan?

Unknown said...

Kita berjuang kerana dasar dan prinsip perjuangan, sekiranya pimpinan kita alpa dan terlupa, tanggungjawab ahli iaitu kita memperbetulkan apa yang tidak betul smoga kembali ke landasan sbenar, bpolitik ada batasannya, jgn sampai prinsip dan dasar perjuangan kita trgadai dek kerna kuasa, kita menang dalam PRU12 bkn kerna rakyat stuju 100% dgn kita, tp rkyat bgkit mnolak BN dan benci dasar dan prjuangan BN, justeru itu, ini adalah ujian Allah buat kita, kpd pimpinan PR brhati2 dlm mbuat kputusan smoga dasar dan prinsip prjuangan PAS, PKR dan DAP dpt dhormati brsama.