Monday, April 21, 2008

Jadilah Seorang Yang Baik

Kita terbiasa untuk menaruh dendam kepada orang-orang di sekitar kita. Seringkali setelah kita menjalani kehidupan yang baik, kita jengkel kepada orang-orang yang kita anggap buruk.

Ketika ada orang yang memperlakukan kita dengan kejahatan, kita berharap bahawa kita akan membalas kejahatan itu dengan kejahatan juga.

Untuk itu kita sering menutupnya dengan berkata, “Supaya dengan kejahatan ini akan menjadi pengajaran bagi mereka.”

Tetapi tradisi para rasul Tuhan mengajarkan kepada kita untuk membalas kejahatan yang dilakukan orang lain dengan kebaikan.

Bayangkanlah ketika anda berdoa supaya saingan Anda hancur, agar musuh anda binasa, anda akan memperoleh satu manfaat saja: Kepuasan hati kerana hancurnya saingan anda.

Tapi jika Anda berdoa: Ya Allah, ubahlah kebencian musuh-musuhku menjadi kasih sayang, anda akan mendatangkan manfaat kepada semua orang dan memperolehi ramai rakan seperjuangan.

Di antara perbuatan baik yang sangat tinggi nilainya adalah membalas keburukan orang kepada kita dengan kebaikan. Ini bukanlah suatu hal yang mustahil, melainkan ini adalah ajaran kesucian yang akan membawa kita lebih dekat kepada Allah swt.

Oh Tuhan ku jadikan aku memiliki sifat-sifat kebijaksanaan dalam berhubung dengan seluruh manusia selagi hayatku.

No comments: