Monday, May 26, 2008

Jangan Jadi 3 Kelompok Manusia Yang Bersedih Di Padang Mahsyar

Dengan Nama Allah yang Maha Pemurah dan Mengasihani

Pemuda dan Pemudi ku di dalam Parti Islam Semalaysia (PAS).

Sekarang sudah 79 hari (Ahad 9 Mac – Isnin 26 Mei 2008) kita diberi amanah kekuasaan oleh rakyat dengan pertolongan Allah di empat negeri samada kita memegang jawatan MB, Exco, YB, Pegawai Lantikan Politik, ALP GLC atau sekurang-kurang Ketua Kampung.

Pemuda dan pemudiku, dengan kekuasaan yang sedikit itu, Pertahankanlah politik Islam yang kita perjuangkan selama ini. Iaitu politik yang bukan dalam bentuk zahir sahaja tetapi ianya berbekas sehingga kesanubari dan bukan setakat di dunia, tetapi ianya menjangkau sehingga ke akhirat.

Elakkan kita terjebak seperti 3 kelompok orang yang amat bersedih ketika berada di Padang Mahsyar di Hari Pengadilan kelak.

Kelompok Pertama: Para ulamak, penceramah dan khatib yang menasihati orang ramai untuk melakukan kebaikan dan menjauhi kejahatan, namun dia sendiri tidak beramal sesuai dengan apa yang dia katakanya.

Aku bimbang kita menyampaikan ceramah, berjanji dan dakwah membuat manusia lain beruntung dan menyelamatkan mereka dari azab neraka Allah, tetapi kita terjerumus kedalam azab neraka Allah, kerana kita cakap tidak serupa bikin apabila sedikit kuasa telah ada dalam genggaman.

Marilah pemuda dan pemudiku kita berusaha melakukan semaksima mungkin apa yang telah kita janjikan dalam manifesto kita di Kedah kepada rakyat.

- Pentadbiran yang baik mengutamakan keadilan, pertangungjawaban dan integriti.

- Melaksanakan Islam

- Sifar rasuah

- Mengkaji elaun keistimewaan MB dan Exco

- Kontrak secara telus dan adil

- Pinjaman tanpa riba kepada kakitangan kerajaan

- Menubuh institusi imam (Maahad Imamah)

- Memberi elaun guru Al-Quran Persendirian

- Melantik Exco dari wakil rakyat bukan Islam

- Mengiktiraf dan menjamin budaya, adapt resam semua kaum

- Bantuan khas kepada sekolah agama rakyat

- Menubuh institusi Ar-Rahn

- Memasti setiap pengambilan tanah dibuat hanya untuk kepentingan awam

dengan bayaran pampas an yang setimpal dan munasabah.

…… dan banyak lagi. Ya Allah berikanlah kekuatan kepada kami menunaikan janji ini.

Kelompok Kedua: Orang kaya yang tidak membayar zakat tetapi menyimpannya dan akhirnya semua hartanya terwaris kepada keturunannya. Kemudian keturunannya membelanjakan seperti yang dikehendaki Allah iaitu membayar zakat, menolong orang yang memerlukan.

Esok, pada hari Pengadilan, orang kaya itu akan melihat dengan sedih keturunannya berada di syurga sedangkan dia dineraka kerana kedekut dan tidak membayar zakat.

Oleh itu wahai pemudaku, RM300 (Ringgit Malaysia Tiga Ratus Sahaja) mungkin engkau terima sebagai ganjaran menjadi Ketua Kampung setiap bulan bermula Ogos nanti, haruslah engkau terima dan pikullah beban amanah itu dengan penuh rasa tanggungjawab untuk melaksanakannya demi kerana Allah penguasa seluruh alam ini. Jika tidak perkara yang pernah kita perkata kepada JKKK akan terhantuk ke kepala kita pula!

Kelompok Ketiga: Kerajaan dan Rakyat, Majikan dan Pekerja, Bos dan Orang Bawahan, Guru dan Pelajar, Penceramah dan Pendengar, YB dan Pengundi, Pemimpin dan Penyokong.

Ingatlah pemuda dan pemudiku, kita sebagai mereka yang berkuasa, sudah tentu kita akan sentiasa berada dikelompok pertama iaitu sebagai kerajaan, majikan, bos, guru, penceramah, YB, pemimpin dan lain-lain lagi………

Waspadalah, jika tersilap tindakan kita didunia ini dengan memandang hina dan jijik, kepada rakyat kita, pekerja kita, orang bawahan kita, pelajar kita, pendengar kita, pengundi kita dan penyokong kita. Mereka akan berada disyurga, namun kita dihumban ke neraka, Na’udzubillah.

Mereka adalah golongan yang sentiasa mengharap petunjuk dari kita, dan janganlah pula kita melupakan diri kita untuk menjadi contoh tauladan sesuai dengan sirah dan sunnah Rasul Junjungan Muhammad saw.

Pemuda dan pemudiku seriuslah dalam bekerja, sayangilah orang yang lebih bawah darimu, janganlah pandang hina dan mengolok-ngolok mereka.

“Hai orang-orang yang beriman jangalah suatu kaum mengolok-ngolok kaum yang lain (kerana) boleh jadi mereka (yang diolok-olok) lebih baik dari mereka (yang mengolok-olok)….”

Al-Hujurat 13.

Tugas yang cukup berat ini telah dipikulkan oleh Allah ke atas pundak kita semua. Syabas kepada semua kepimpinan PAS di 3 negeri yang baru diperintah, kerana telah sedikit sebanyak menunjukkan komitmen terhadap Islam yang diperjuangkan, semoga dapat kita sama-sama pertingkatkan dalam tempoh matang sehingga pilihanraya ke 13.

No comments: